Command disabled: diff

Jsi Master střih

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost I
Autor/ři Tomáš Kratochvíl
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 75 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interiér
Rozdělení účastníci každý sám za sebe

Cíle

Účastník se naučí ovládat jednoduchý střihový program (aplikaci KineMaster), pomocí čehož si osvojí určitý způsob přemýšlení potřebný k video tvorbě.

Sdělení

Pro dobrý střih videa není potřeba mít extrémně moc funkcí a efektů. Dobrý střih je o tom, jak záběry na sebe navazují a jaký je rytmus střihu.

Metody

Frontální výuka, Tvoření

Metody a formy

Klíčové kompetence

Účastníci se naučí ovládat jednoduchou střihovou aplikaci (KineMaster). Jedná se o intuitivní aplikaci, každý z nich by se to snadno naučil sám, pokud to už z dřívějška a z podobných aplikací neuměl. Důležité je, že pracují se svým natočeným materiálem, který sestává ze záběrů různých velikostí a druhů a ze záběrů z mikroskopů. Sami zjišťují, který záběr se na který dobře váže, jakým způsobem vzniká vyprávění, co nefunguje atd. Zkrátka mají už připravený materiál a teď z něho jako z Lego kostek staví stavbu. To jim do budoucna poskytne zkušenost, již uplatní při další audiovizuální tvorbě.

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • tvorba komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over dabingem.
  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • střih videa v počítačovém programu
    • seznámení se s formátem videa
    • export a import videí
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • přímou aplikací instrukcí lektora
    • diskuzí s lektorem a ostatními účastníky

Forma a popis realizace

Lektor před plátnem vysvětluje funkce střihové aplikace a studenti si pak sami zkouší střih z dříve pořízeného materiálu.

Obsah

Probíhá výuka v jednoduché aplikaci Kinemaster. Nejdříve nalezení a import materiálu. Poté manipulace se jednotlivými celými záběry na timeline. Jak je prohodit, svázat dohromady, ustřihnout. Jak pracovat se zvukovou stopou: rozpojení obrazové a zvukové stopy, stažení a import nového zvuku, manipulace se zvukovými záznamy na timeline. Efekty: fade-in, fade-out ve zvuku i obraze. Obrazové efekty a filtry. Zpomalení a zrychlení obrazu nebo zvuku. Titulky. Namluvení komentáře.

Metodika uvedení

Příprava

Je potřeba odpovídající počet tabletů, velká místnost s promítačkou, židle, přístup k internetu. Lektor si dopředu připraví pár záběrů na kterých bude demonstrovat funkce aplikace.

Realizace

Lektor po vysvětlení základních funkcí nechá studenty pracovat individuálně. Chce to čas. Studenti musí mít prostor na ohmatání média, na experimenty. Někteří (ti zkušení) velmi rychle přijdou na to, co funguje a vytvoří ucházející reportáž během desítek minut. Na lektorovi pak je, aby jim předestřel nápady, jak dílo vylepšit a posunout – namluvením textu, hudbou, stylizací atd. Ti pomalejší budou potřebovat znovu vysvětlit základní funkce, povzbudit a pomoct. Někteří studenti se spokojí s minimalistickým výsledkem, jiní vytvoří zajímavé komplexní dílko. Všechna videa si budou podobná, ale to je v pořádku, nešlo o originalitu nýbrž o výuku základů kamery a montáže.

Uzavření

Studenti svůj krátký film vyexportují a nechají nahrát na společný disk. Těmto filmům se dále věnuje program Mé první dílo.

Poznámky

Jde o přípravu k další práci, která už bude probíhat s poloprofesionální výbavou. V tomto prvním dnu kurzu jde o to, aby všichni začínali na stejné startovní čáře a aby se zabývali čistě jen problematikou kompozice, mizanscény a montáže.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
instruktazni_prezentace_ke_kinemasteru.pptx 1 Prezentace ve které jsou nahrány videozáznamy základních úkonů v programu KineMaster
Tablet 10-15 Nabité tablety s nainstalovaným programem KineMaster

Přílohy

Aktivita nemá přílohy.

V značce %Aktivita nemá přílohy.% nahraďte za 0.0 čísloprogramu.čísloaktivity

Pokud je něco specifického ohledně příloh, zde je pro to prostor.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0