Dva dny v Brně - poznámky

Staré poznámky

  1. U bloku „Přednáška Urban Centra“ v kapitole „Poznámky“: První uvedení bylo v říjnu a listopadu 2019? Třetí a čtvrté bylo v dubnu/květnu 2019? Není špatně rok prvního uvedení?

** Poznámky od Ondry Legera - postřehy

  • Úvodem
    • Jedná se o velmi zajímavý projekt s lákavými a pestrými aktivitami probíhajícími v interiérech a hlavně na různých místech města Brna v terénu.
    • Trochu úskalím se mi jeví vměstnat celý celý projekt do dvou dnů (přesněji 15 hodin, jak je uvedeno, i když si myslím, že realita bude o něco delší a konec 2. dne by se snad dal trochu časově posunout). Přijde mi, že mezi jednotlivými aktivitami není moc prostoru alespoň na malý odpočinek a relax. Účastníci v podstatě jedou naplno od začátku až do konce.
    • Projekt je pro učitele poměrně dost náročný na přípravu na mnoha stanovištích, na domluvu s dalšími subjekty a osobami (ubytování, případně restaurace, domluva s institucemi v jejichž prostoru jsou stanoviště v aktivitě Poznej Brno jinak, externisté - přednášející, případně další osoby jako lektoři - průvodci - musí být zřejmě domluveni ze spolupracujících neškolských institucí, případně z řad kolegů učitelů, asistentů), ale o to může být zajímavější, pokud se jako celek vydaří.
    • Jelikož projekt prošel již čtyřmi uvedeními (realizacemi v praxi), je třeba předpokládat, že mnoho much již bylo vychytáno.
    • Po jednotlivých realizacích docházelo, jak je uvedeno v aktivitách, k větším či menším úpravám - jsou poznámky již všude zapracované?
    • Jak je také uvedeno, není zásadní, zda jsou nebo nejsou účastníci přímo z Brna, ale u místních se dají předpokládat větší znalosti a povědomí o městě a zřejmě je také budou problémy města Brna více zajímat, na druhou stranu se mimobrněnští mohou chtít o Brně dozvědět pro ně neznámé zajímavosti.
  • Postav si své město
    • Vhodné klást větší důraz na úvodní informace a vysvětlení celého projektu a poté teprve herní simulace Postav si své město. Účastníkům musí být hned na začátku jasné, o co půjde.
    • Z textu není úplně zřejmé, kde a kdy má docházet k úvodnímu předání těchto informací - je to tedy snad součástí již první aktivity (mluví se o tom těsně před první aktivitou?) Pokud ano, z praktického hlediska se mi jeví lepší určitě úvodní informace a první aktivitu Postav si své město striktně rozdělit. Ale je možné, že k tomu v praxi tak je a jen jsem to z textu dobře nevyčetl.
    • Aktivita Postav si své město pak přirozeně naváže na úvodní obecné informace o celém projektu. Úvodní informace i info o první aktivitě lze předávat ve velké místnosti s využitím projekce - prezentace.
    • Dají se uhlídat výsledky soubojů a dodržování pravidel - jsou nějak upřesněna a nastavena? Přesněji - probíhá hlídání plnění úkolů na stanovištích? Nedělal bych to možná na bázi důvěry, jelikož daná věková skupina (a nejen ta:-) to moc nedovede, navíc vzniká nebezpečí, že se mohou vzájemně napadat (my to děláme poctivě, oni ne) a také většina účastníků bude určitě ráda soutěžit.
    • Jak funguje v reálu - výzva na souboj s někým z jiného týmu - chodí účastníci vzájemně za sebou a vyzývají se?
    • Možná také vhodné, aby lektoři účastníkům na začátku ukázali, jak se soutěží? Mají sice úkoly uvedené na nástěnce v blízkosti stolů, ale je možné, že budou potřebovat u některých exponátů dovysvětlení - opět se uplatní více lektorů (průvodci - dispečeři u exponátů), další lektor pak prodává lego kostičky, další je u stavby.
    • Tip: Na začátek jasně určit první úkol všem účastníkům, aby se aktivita rozeběhla.
    • Zajímavá, ale poměrně složitá pravidla mohou být úskalím. Možná vhodné představení pravidel s pomocí již zmínění prezentace před začátkem aktivity ve velké místnosti (Tedy po předání úvodních informací o celém projektu).
    • Opravit informaci v Realizace - Charakteristika hry - 90 minut = 18 kol. Hra byla dle informací v poznámkách zkrácena z 18 na 15 kol, místo 90 min. potrvá pouze 75 min.
    • Vztažení problematiky dynamiky měst na jejich vlastní obce. Jak se dařilo účastníky aktivizovat? Dokážou žáci převádět simulované územní plánování do reálu ve vlastní obci? Určitě je vhodné zmiňované uvedení příkladů z vlastního města z pozice moderátora. Možná je dobré začít tím, co bude pro účastníky bližší, atraktivnější, tedy zřejmě sportovním vyžitím, kulturou, obchodním centrem, …bydlení, úřady a zdravotnická zařízení pravděpodobně nechat až nakonec:-).
  • Poznej Brno jinak
    • Také moc pěkná tentokrát terénní aktivita, která by si zřejmě zasloužila vyšší časovou dotaci.
    • Opět vhodné úvodní setkání ve větší místnosti a sdělení pravidel aktivity (i když je k dispozici načtení webových stránek s veškerým zadáním úkolů - v terénu se na ně účastníci budou zřejmě hůře soustředit). Na začátku tedy neprozradit obsah, ale vysvětlit metodiku.
    • Všechny týmy tedy nakonec začínají na Mendláku? A jsou vypouštěni postupně? Jinak zřejmě všichni naráz budou hledat první QR kód..
    • Dotazníky pro veřejnost - může být úskalím, které nemusí jít na vrub neschopnosti skupiny, ale prostě jen proto, že nenarazí na vhodné respondenty, většina účastníků (zvláště v této věkové kategorii) asi také ale nerada oslovuje na ulici cizí lidi.
    • Zvláště v aktivitě Poznej Brno jinak by bylo možná dobré říci účastníkům, aby si vyjasnili a rozdělili své role v týmu hned na začátku. (U některých skupin však může být lepší, aby k tomu docházelo postupně, spontánně během řešení úkolů.)
    • Vyhlášení výsledků možné provést dle možností po večeři, v případě nevhodného prostoru restaurace (problémy s ozvučením, nemožnost se na tomto domluvit s personálem restaurace apod.) druhý den před přednáškou, která by také mohla být posunuta na druhý den ráno.(?)
  • Přednáška Urban Centra
    • Pokud účastníci nemají dotazy, jsou připraveni přednášející Urban centra je nějak aktivizovat, nebo je potřeba, aby si lektoři připravili k danému tématu dotazy? Zřejmě ale záleží na konkrétní domluvě.
    • Možná dobré uvést také obecné doporučení - co doporučujeme při domlouvání s jednotlivými externisty, jak dlouho dopředu domlouvat, na co si dát ještě pozor, co zjistit, či si sami zajistit.
    • Z dramaturgického ani jiného hlediska nevidím zásadní problém pro posun přednášky na druhý den ráno do prostoru, kde by následně také probíhaly přípravy na prezentace. Ale možná se mýlím.
  • Neznámé osudy
    • Jakým způsobem probíhá přechod z předchozí aktivity? Po ukončení přednášky zřejmě težké motivovat účastníky ještě k další fyzické aktivitě po náročném dni. Pokud by tato aktivita následovala ihned po večeři, snad by mohla být účastníky lépe přijímána. Atmosféru je pak možné vytvořit při příchodu do okolí pod Špilberkem sdělením informací a rozsvícením lucerny.
    • Aktivita se dá také poměrně jednoduše zkrátit či prodloužit ubráním/přidáním postavy. Například o 3 osobnostech by bylo možné si vyslechnout informace na jednom místě a ne se přemísťovat.
    • “Druhou polovinu” aktivity by mohly také tvořit případné zajímavosti vztahující se obecně ke Špilberku či jen k některým místům, kterými by skupina procházela. Vhodné by bylo tyto zajímavosti asi zmínit na začátku a na konci celé aktivity, hlavní aktivita Neznámé osudy - osobnosti by pak byla uprostřed.
    • Dle mého soukromého názoru je vhodné vybrat sportovce, podnikatele nebo historika, který se ale zabývá i současností Brna, popřípadě někoho přes dopravu. Pán z Tyflocentra je také určitě dobrý výběr.
    • Určitě dobré je účastníky aktivizovat např. uvedeným dotazem na to, co si podle fotky myslí, že daná osobnost dělá. Stejně by se dalo účastníků ptát v místě zajímavých zastávek na dotazy, které by se vázaly k danému místu.
    • Podepisování smlouvy se sebou samým - zajímavá aktivita v pěkné atmosféře.
    • Návrh jiné varianty aktivity - Sepsání smlouvy se sebou samým by šlo při světle čelovek a hrající hudbě pravděpodobně provést v terénu. Účastníci by smlouvy dali do obálek, ve škole by s nimi mohli dále pracovat.
  • Příprava prezentace
    • Určitě je vhodné a spravedlivé, že týmy si vybíraly témata podle toho, jak dopadly v předešlých aktivitách. Určitě je dobré je na to upozornit také v začátku projektu, že výsledky soutěžení pro ně budou bonusem.
  • Prezentace
    • Na plakátu v příloze “pravidla prezentace” v aktivitě Příprava prezentace je uvedeno 10 minut, v textu aktivity informace, že každá prezentace by měla trvat nejméně 5 minut. Tedy platí obojí? Doporučená a zároveň maximální délka prezentace je 10 minut a minimální 5 minut?
    • Moc pěkný nápad s dotazy žurnalistů z různých typů médií. 5-10 minut bylo dohromady na jednu diskuzi po skončení prezentace? Jaká byla skutečná časová náročnost? Využívají týmy jako médium i možnost druhého dotazu?
  • Zpětná vazba
    • Jakou odměnu získává vítěz voleb?
    • Zpětnou vazbu při nedostatku času možné asi provést i s odstupem následující dny ve škole.
  • Závěrem
    • Ačkoliv projekt jistě funguje v daném schématu, což jistě potvrdilo několikero ověření projektu v praxi, vnímám popsaný večerní program prvního dne trochu náročnější pro pořadatele a zvláště účastníky, proto jsem navrhoval přesun přednášky Urban Centra na druhý den ráno ještě před začátkem přípravy prezentací. Ty by pak mohly být rozděleny do dvou částí, z nichž první by proběhla ještě do oběda. Zřejmě by k výraznému časovému posunu nedošlo, zpětná vazba by také mohla proběhnout i dodatečně ze školních lavic.
    • Přednášku vnímám také jako lehce narušující dramaturgii prvního dne, který je silně akční a fyzický. Netuším však, jak velkou překážkou by bylo případné sdělení výsledků aktivity Poznej Brno jinak případně až druhý den ráno, pokud by to prostor restaurace nedovoloval ihned po večeři. Herní atmosféra aktivity Neznámé osudy věřím, že by šla vytvořit i bezprostředně v návaznosti na večeři probíhající v restauraci v blízkosti hradu Špilberk.
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0