Dva dny s energií - Poznámky
Starší poznámky
- doplnit aktivitu 2 - chybí Metodika uvedení - Realizace, Uzavření
- doplnit aktivitu číslo 6
- aktivita 7 - možná lépe formulovat sdělení
- doplnit aktivitu 5 - chybí Metodika uvedení - Realizace, Uzavření
- aktivita 8 - výpočetní tabulky by asi měly být v přílohách ke stažení (pro případ, že by byl zrušen google) - upraveno OK
- aktivita 11 - Metodika uvedení není rozčleněna
** Poznámky od Ondry Legera - postřehy
- Seznámení s účastníky a bezpečnostní pravidla
- Bez poznámek, atraktivní seznamovací aktivity, jasně sdělená pravidla pro účastníky.
- Základní pojmy a zadání projektového úkolu
- V úvodní aktivitě k pojmu energie možno nechat žákům více času na přemýšlení nad některými otázkami - možno jim dát k dispozici i papír a tužky, aby si každý připravil odpověď, kterou pak může/nemusí přečíst. (Cílem je, aby se všichni zapojili a hned na začátku si zvykli, že bude muset každý z nich pracovat.) Vhodné např. u první otázky: Slyšeli jste někdy slovo energie? V jaké to bylo souvislosti? Ponechat žákům chvíli čas na psaní. Další otázky jen ústně, následuje diskuze a u poslední otázky opět nechat napsat odpověď před řízenou diskuzí, tedy: Pomocí jakých technologií a surovin jsme dnes schopni vyrábět elektrickou energii. Jaké znáte postupy při výrobě elektrické energie? Ponechat žákům chvíli čas na psaní, následuje opět dobrovolné přečtení odpovědí a řízená diskuze a vyvěšení nejdůležitějších pojmů na nástěnku (typy výroby elektrické energie).
- S rozdělením do skupin a vybráním “tahouna skupiny” by měl pomoct pedagog, který kolektiv zná, což je ostatně v textu zmíněno.
- Několikrát zopakovat (hlavně žákům ZŠ) zadání, zdůraznit nutnost třídění informací a jejich zapisování. Formou opakujících se dotazů si ověřit, že vše dobře pochopili. Jaká je jejich role? Co má každý ve skupině konkrétně dělat, co si má hlídat?
- Po rozdělení funkcí je možné rozdat různobarevné pásky na ruku (zelená = ministr životního prostředí, hnědá = m. zemědělství, …)
- Exkurze do ekocentra Alternátor a Exkurze do energetických provozů
- Všechny úkoly pro jednotlivé ministry je možné barevně označovat podle příslušné barvy pásky ministra (podobně jako jsou uloženy barevné kartičky v obálkách v Alternátoru.)
- Motivace - můžeme se s žáky domluvit, že bonusové karty je možné získat za nějakou další aktivitu - např. dotazovaní v provozu JE Dukovany.
- Využili jsme exponát k malé soutěži mezi jednotlivými týmy, potřebný čas byl asi 10 minut. - Specifikovat, jaký exponát to byl, případně nastínit průběh hry.
- Hra v expozici VIDA!
- Aktivita dle mého vyžaduje zvýšený dohled lektorů v expozici během hledání kartiček (např. aby týmy nenosily ty, na které narazí náhodně) a zároveň neustálou kontrolu u organizátorů týmů v Agoře. Na korigování hry by se pravděpodobně uplatnilo více lektorů než 2.
- Vynálezci a investoři
- Neuvedená metodika aktivity.
- Experimentální dílny a Finální řešení projektu
- Bez poznámek
- Příprava prezentací projektu a Mezinárodní energetická konference
- Předpokládám, že na flipchart kromě vytvořené prezentace umísťují vlády i mapy svých států pro přehled pro ostatní účastníky konference?
- Nejdůležitější je již zmíněné navození příjemné (i když formální) atmosféry pro hladký průběh aktivity. Pokud se účastníci v rolích novinářů nemají k položení dotazu, je vhodné, aby první dotaz měl připravený druhý lektor. Druhý lektor v roli novináře může vystupovat za konkrétní médium, které na začátku svého dotazu zmíní.
- Závěr programu
- Věcné shrnutí důležitých informací je na každém lektorovi, možná by stálo zato dát žákům na památku nějaký zalaminovaný papír s nejdůležitějšími pojmy vztahujícími se k tématu.
- Písemná zpětná vazba, pretest a posttest jsou samozřejmě ok.