Dva dny s energií - Poznámky

Starší poznámky

  1. doplnit aktivitu 2 - chybí Metodika uvedení - Realizace, Uzavření
  2. doplnit aktivitu číslo 6
  3. aktivita 7 - možná lépe formulovat sdělení
  4. doplnit aktivitu 5 - chybí Metodika uvedení - Realizace, Uzavření
  5. aktivita 8 - výpočetní tabulky by asi měly být v přílohách ke stažení (pro případ, že by byl zrušen google) - upraveno OK
  6. aktivita 11 - Metodika uvedení není rozčleněna

** Poznámky od Ondry Legera - postřehy

  • Seznámení s účastníky a bezpečnostní pravidla
    • Bez poznámek, atraktivní seznamovací aktivity, jasně sdělená pravidla pro účastníky.
  • Základní pojmy a zadání projektového úkolu
    • V úvodní aktivitě k pojmu energie možno nechat žákům více času na přemýšlení nad některými otázkami - možno jim dát k dispozici i papír a tužky, aby si každý připravil odpověď, kterou pak může/nemusí přečíst. (Cílem je, aby se všichni zapojili a hned na začátku si zvykli, že bude muset každý z nich pracovat.) Vhodné např. u první otázky: Slyšeli jste někdy slovo energie? V jaké to bylo souvislosti? Ponechat žákům chvíli čas na psaní. Další otázky jen ústně, následuje diskuze a u poslední otázky opět nechat napsat odpověď před řízenou diskuzí, tedy: Pomocí jakých technologií a surovin jsme dnes schopni vyrábět elektrickou energii. Jaké znáte postupy při výrobě elektrické energie? Ponechat žákům chvíli čas na psaní, následuje opět dobrovolné přečtení odpovědí a řízená diskuze a vyvěšení nejdůležitějších pojmů na nástěnku (typy výroby elektrické energie).
    • S rozdělením do skupin a vybráním “tahouna skupiny” by měl pomoct pedagog, který kolektiv zná, což je ostatně v textu zmíněno.
    • Několikrát zopakovat (hlavně žákům ZŠ) zadání, zdůraznit nutnost třídění informací a jejich zapisování. Formou opakujících se dotazů si ověřit, že vše dobře pochopili. Jaká je jejich role? Co má každý ve skupině konkrétně dělat, co si má hlídat?
    • Po rozdělení funkcí je možné rozdat různobarevné pásky na ruku (zelená = ministr životního prostředí, hnědá = m. zemědělství, …)
  • Exkurze do ekocentra Alternátor a Exkurze do energetických provozů
    • Všechny úkoly pro jednotlivé ministry je možné barevně označovat podle příslušné barvy pásky ministra (podobně jako jsou uloženy barevné kartičky v obálkách v Alternátoru.)
    • Motivace - můžeme se s žáky domluvit, že bonusové karty je možné získat za nějakou další aktivitu - např. dotazovaní v provozu JE Dukovany.
    • Využili jsme exponát k malé soutěži mezi jednotlivými týmy, potřebný čas byl asi 10 minut. - Specifikovat, jaký exponát to byl, případně nastínit průběh hry.
  • Hra v expozici VIDA!
    • Aktivita dle mého vyžaduje zvýšený dohled lektorů v expozici během hledání kartiček (např. aby týmy nenosily ty, na které narazí náhodně) a zároveň neustálou kontrolu u organizátorů týmů v Agoře. Na korigování hry by se pravděpodobně uplatnilo více lektorů než 2.
  • Vynálezci a investoři
    • Neuvedená metodika aktivity.
  • Experimentální dílny a Finální řešení projektu
    • Bez poznámek
  • Příprava prezentací projektu a Mezinárodní energetická konference
    • Předpokládám, že na flipchart kromě vytvořené prezentace umísťují vlády i mapy svých států pro přehled pro ostatní účastníky konference?
    • Nejdůležitější je již zmíněné navození příjemné (i když formální) atmosféry pro hladký průběh aktivity. Pokud se účastníci v rolích novinářů nemají k položení dotazu, je vhodné, aby první dotaz měl připravený druhý lektor. Druhý lektor v roli novináře může vystupovat za konkrétní médium, které na začátku svého dotazu zmíní.
  • Závěr programu
    • Věcné shrnutí důležitých informací je na každém lektorovi, možná by stálo zato dát žákům na památku nějaký zalaminovaný papír s nejdůležitějšími pojmy vztahujícími se k tématu.
    • Písemná zpětná vazba, pretest a posttest jsou samozřejmě ok.
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0