Škola v přírodě - poznámky
** Poznámky od Ondry Legera - postřehy
- Ranní rozcvičky
- I když je uvedeno rozdělení - účastník každý sám za sebe, z některých aktivit vyplývá, že je řeší děti ve skupinkách, což zřejmě ale ničemu nevadí.
- Bližší specifikace některých aktivit při rozcvičce: Do každé ruky plnou „petku“ a posiluj (30 x). - Jakým způsobem se posiluje? Každý učitel si může uzpůsobit a názorně dětem předvést, jak si posilování představuje. Utvoř skupinu 3 lidí a 3 minuty si házejte míčem. - Vhodné blíže specifikovat minimální vzdálenost.
- Fórum města Vodoběhy
- Průběh „Úvodního fóra“ - mnoho informací, jak si je děti zaznamenávají? Mají k dispozici tužku a papír nebo snad tablety? Dokážou všechny důležité informace pochytit? Zde by možná byly vhodné ty mazací tabulky a fixy pro dělání poznámek. Je důležité, aby zachytili důležité úvodní informace.
- Velmi pěkný nápad je ještě před odjezdem na pobyt školy v přírodě dopis od starosty (starostky) jako pozvání na první zasedání města s občany. Vzbuzuje zdání zajímavé hry.
- Skutečně se dá stihnout příprava herní tabule Vodoběhy za 3 hodiny?
- Investoři
- Uvést možnost motivace v podobě získání většího počtu v-coinů pro tým, který střídá své mluvčí, kteří přednášejí odpověď investorovi. Zdůvodnění dětem - důvodem pro zvýšení odměny je tak vyšší odbornost celého týmu, všichni se prostřídají v odpovídání = všichni jsou stejně erudovaní.
- Vodoběhy Vás vítají
- České učitele může odradit náročnost příprav kostýmů, rekvizit, příprava pobytového areálu - zdůraznit jako možnost, ne nutnost být při (téměř) každé aktivitě v kostýmech, ale s propracovanými kostýmy a rekvizitami je celý projekt atraktivnější a pro účastníky autentičtější. Je to ale na každém učiteli.
- Velice pěkné je představení pobytového areálu školy v přírodě jako areálu, místa výzkumného ústavu a velmi dobré je jasné nastavení pravidel.
- Moje vysněná budoucnost
- Při prezentaci „Voda v lidském těle“ lze děti více zapojit kromě mazacích tabulek s fixou např. tím, že využijí k odpovídání i své ruce a současně zavřené oči (dobře využitelné i při jakékoliv jiné aktivitě, kde jsou odpovědi na uzavřené otázky). Lze takto jednoduše např. ukazovat počty do deseti (dle zdvižených prstů) či předpaženou rukou znázorňovat množství, část celku (vzpažené ruce = celek, něco mezi vzpažením a předpažením = dvě třetiny, předpažené ruce = polovina, něco mezi předpažením a připažením = jedna třetina, připažení = nic, žádná část) - vše je třeba dětem názorně předvést a vysvětlit.
- Voda jako prvek
- Bez poznámek. (vícekrát ověřené pokusy:-)
- Počasí a meteostanice
- Pro zakreslení stupnice na srážkoměr možno použít uvedenou izolepu nebo i permanentní lihovou fixu, nevhodné jsou samozřejmě obyčejné fixy.
- Důležité je pro srážkoměr vybrat vhodné místo, aby nespadl, dobré říct dětem, aby ho něčím obestavěly, např. kameny.
- Voda na Zemi
- Pěkná návaznost na informace z aktivity Voda jako prvek.
- Voda jako zdroj energie
- Děti by si mohly zvolit ve skupině svého “vedoucího konstrukce”, který by dále rozdělil role ostatním ve skupině. Po dokončení dráhy a před vyhodnocením by vedoucí konstrukce také mohl být tím, kdo popíše průběh stavby, jak se dílo dařilo, případné důvody nesnází apod.
- U stavby dráhy vhodné zřejmě také nůžky a řezáky.
- U aktivity by se zřejmě hodily další ruce, vhodné zapojení více lektorů než 2.
- Cesta vody k nám domů
- Možno promítnout video https://www.youtube.com/watch?v=m0SzQ6vsvpQ připravené k 100. výročí uvedení březovského vodovodu do provozu - od Brněnské vodárny a kanalizace, a.s.
- Protejkalovi
- Bez poznámek.
- Putování po okolí
- Je evidentní, že pro tuto školu v přírodě je vhodné zvolit lokalitu s mnohým různým vodstvem v okolí (rybníky, jezera, řeky a potoky s mlýny, ale třeba i prameniště podzemní vody), na kterých se dá pěkně demonstrovat probírané téma.
- Povodňové „Věřte, nevěřte“
- Po skončení hry možné ukázat skutečné předměty a poskládat je před (s) dětmi do evakuačního zavazadla (kufru, velké krosny), názorně tak předvedeme velikost takového zavazadla.
- Dračí stezka
- Lektor může donést zapečetěný papír s legendou v malé truhle, která byla nalezena (např. na břehu řeky, když došlo k poklesu hladiny), a jde těžce otevřít, což dotváří tajemnou atmosféru, kterou lze dále podpořit např. vhodně zvolenou hudbou ve startovací místnosti.
- Jako led
- Bez poznámek, osvědčené experimenty:-) Jen u některých pokusů by snad bylo ještě dobré více pro učitele upřesnit množství materiálu, či blíže specifikovat (kádinka s vodou - jaké množství, pruh látky - jak velký?, kus hadice - jak velký, průměr)
- Cumulonimbus
- Pěkné video, které také názorně ukazuje vznik bouřky, ale zobrazuje i třeba koloběh vody, je zde https://www.youtube.com/watch?v=uAEM7956l6k Videa je možné dětem pustit po aktivitě nebo mezi jednotlivými aktivitami jako doplněk k získaným informacím během hry v terénu, pro zpřehlednění a zopakování.
- Oběh vody
- Poloha stanovišť: venku i/nebo v budově by stanoviště mohla být rozmístěna podle odpovídajícího schématu oběhu vody, tedy např. mraky (srážky), slunce na nejvyšším místě v okolí budovy (nejvyšší patro budovy), ledovec, potoky a řeky v nižším patře, moře a oceán, rybníky a jezera, startovací stanoviště v přízemí, půdní voda v suterénu.
- V průběhu účastníky informujeme o stavu jednotlivých kamínků - Jak se osvědčilo v praxi? Není lepší nechat až na pauzu mezi koly?
- Nejen u této aktivity by se lektorům hodily vysílačky.
- Čovko čaj
- Možná se mýlím, ale pitná voda se dá získat jen úpravou surové vody (podzemní vody případně povrchové vody z vodních nádrží, řek apod.) v tzv. úpravnách vod nikoliv vyčištěním odpadní vody? Proto bych tady (nebo se o tom více mluví v jiné aktivitě?) zmínil další info k úpravně vod, zvláště, když děti vaří pitný čaj.
- Nafouklé emoce
- Pěkná zpětná vazba od dětí. Stačí dětem jedna minuta na zapsání aktivit k emoci?
- Průzkum veřejného mínění
- Bez poznámek.
- Tip pro další aktivitu - možno napsat vzkaz pro své děti (budoucí potomstvo) z role dospělého obyvatele obce Vodoběhy - co se nám povedlo udělat s problémem sucha a nedostatku pitné vody v městečku, jaká jsme navrhli starostovi řešení do budoucna, takové krátké shrnutí (v podstatě to, co říkají ministrovi v aktivitě Galavečer) - měli by za úkol to napsat do dopisu určeného svým potomkům, na konci by dopisy vložili do obálky a odevzdali učiteli, který by s ním případně mohl dále pracovat, popřípadě by ve škole dopisy žákům rozdal na památku.
- Kampaň „Voda znamená život“
- Je dobře, že se nabízí alternativy - složení básničky, tvorba informačního plakátu,..příprava scénky během 30 minut a její následná realizace může být pro děti obtížná.
- Galavečer
- Bez poznámek.