Škola v přírodě - poznámky

** Poznámky od Ondry Legera - postřehy

  • Ranní rozcvičky
    • I když je uvedeno rozdělení - účastník každý sám za sebe, z některých aktivit vyplývá, že je řeší děti ve skupinkách, což zřejmě ale ničemu nevadí.
    • Bližší specifikace některých aktivit při rozcvičce: Do každé ruky plnou „petku“ a posiluj (30 x). - Jakým způsobem se posiluje? Každý učitel si může uzpůsobit a názorně dětem předvést, jak si posilování představuje. Utvoř skupinu 3 lidí a 3 minuty si házejte míčem. - Vhodné blíže specifikovat minimální vzdálenost.
  • Fórum města Vodoběhy
    • Průběh „Úvodního fóra“ - mnoho informací, jak si je děti zaznamenávají? Mají k dispozici tužku a papír nebo snad tablety? Dokážou všechny důležité informace pochytit? Zde by možná byly vhodné ty mazací tabulky a fixy pro dělání poznámek. Je důležité, aby zachytili důležité úvodní informace.
    • Velmi pěkný nápad je ještě před odjezdem na pobyt školy v přírodě dopis od starosty (starostky) jako pozvání na první zasedání města s občany. Vzbuzuje zdání zajímavé hry.
    • Skutečně se dá stihnout příprava herní tabule Vodoběhy za 3 hodiny?:-)
  • Investoři
    • Uvést možnost motivace v podobě získání většího počtu v-coinů pro tým, který střídá své mluvčí, kteří přednášejí odpověď investorovi. Zdůvodnění dětem - důvodem pro zvýšení odměny je tak vyšší odbornost celého týmu, všichni se prostřídají v odpovídání = všichni jsou stejně erudovaní.
  • Vodoběhy Vás vítají
    • České učitele může odradit náročnost příprav kostýmů, rekvizit, příprava pobytového areálu - zdůraznit jako možnost, ne nutnost být při (téměř) každé aktivitě v kostýmech, ale s propracovanými kostýmy a rekvizitami je celý projekt atraktivnější a pro účastníky autentičtější. Je to ale na každém učiteli.
    • Velice pěkné je představení pobytového areálu školy v přírodě jako areálu, místa výzkumného ústavu a velmi dobré je jasné nastavení pravidel.
  • Moje vysněná budoucnost
    • Při prezentaci „Voda v lidském těle“ lze děti více zapojit kromě mazacích tabulek s fixou např. tím, že využijí k odpovídání i své ruce a současně zavřené oči (dobře využitelné i při jakékoliv jiné aktivitě, kde jsou odpovědi na uzavřené otázky). Lze takto jednoduše např. ukazovat počty do deseti (dle zdvižených prstů) či předpaženou rukou znázorňovat množství, část celku (vzpažené ruce = celek, něco mezi vzpažením a předpažením = dvě třetiny, předpažené ruce = polovina, něco mezi předpažením a připažením = jedna třetina, připažení = nic, žádná část) - vše je třeba dětem názorně předvést a vysvětlit.
  • Voda jako prvek
    • Bez poznámek. (vícekrát ověřené pokusy:-)
  • Počasí a meteostanice
    • Pro zakreslení stupnice na srážkoměr možno použít uvedenou izolepu nebo i permanentní lihovou fixu, nevhodné jsou samozřejmě obyčejné fixy.
    • Důležité je pro srážkoměr vybrat vhodné místo, aby nespadl, dobré říct dětem, aby ho něčím obestavěly, např. kameny.
  • Voda na Zemi
    • Pěkná návaznost na informace z aktivity Voda jako prvek.
  • Voda jako zdroj energie
    • Děti by si mohly zvolit ve skupině svého “vedoucího konstrukce”, který by dále rozdělil role ostatním ve skupině. Po dokončení dráhy a před vyhodnocením by vedoucí konstrukce také mohl být tím, kdo popíše průběh stavby, jak se dílo dařilo, případné důvody nesnází apod.
    • U stavby dráhy vhodné zřejmě také nůžky a řezáky.
    • U aktivity by se zřejmě hodily další ruce, vhodné zapojení více lektorů než 2.
  • Cesta vody k nám domů
  • Protejkalovi
    • Bez poznámek.
  • Putování po okolí
    • Je evidentní, že pro tuto školu v přírodě je vhodné zvolit lokalitu s mnohým různým vodstvem v okolí (rybníky, jezera, řeky a potoky s mlýny, ale třeba i prameniště podzemní vody), na kterých se dá pěkně demonstrovat probírané téma.
  • Povodňové „Věřte, nevěřte“
    • Po skončení hry možné ukázat skutečné předměty a poskládat je před (s) dětmi do evakuačního zavazadla (kufru, velké krosny), názorně tak předvedeme velikost takového zavazadla.
  • Dračí stezka
    • Lektor může donést zapečetěný papír s legendou v malé truhle, která byla nalezena (např. na břehu řeky, když došlo k poklesu hladiny), a jde těžce otevřít, což dotváří tajemnou atmosféru, kterou lze dále podpořit např. vhodně zvolenou hudbou ve startovací místnosti.
  • Jako led
    • Bez poznámek, osvědčené experimenty:-) Jen u některých pokusů by snad bylo ještě dobré více pro učitele upřesnit množství materiálu, či blíže specifikovat (kádinka s vodou - jaké množství, pruh látky - jak velký?, kus hadice - jak velký, průměr)
  • Cumulonimbus
    • Pěkné video, které také názorně ukazuje vznik bouřky, ale zobrazuje i třeba koloběh vody, je zde https://www.youtube.com/watch?v=uAEM7956l6k Videa je možné dětem pustit po aktivitě nebo mezi jednotlivými aktivitami jako doplněk k získaným informacím během hry v terénu, pro zpřehlednění a zopakování.
  • Oběh vody
    • Poloha stanovišť: venku i/nebo v budově by stanoviště mohla být rozmístěna podle odpovídajícího schématu oběhu vody, tedy např. mraky (srážky), slunce na nejvyšším místě v okolí budovy (nejvyšší patro budovy), ledovec, potoky a řeky v nižším patře, moře a oceán, rybníky a jezera, startovací stanoviště v přízemí, půdní voda v suterénu.
    • V průběhu účastníky informujeme o stavu jednotlivých kamínků - Jak se osvědčilo v praxi? Není lepší nechat až na pauzu mezi koly?
    • Nejen u této aktivity by se lektorům hodily vysílačky.:-)
  • Čovko čaj
    • Možná se mýlím, ale pitná voda se dá získat jen úpravou surové vody (podzemní vody případně povrchové vody z vodních nádrží, řek apod.) v tzv. úpravnách vod nikoliv vyčištěním odpadní vody? Proto bych tady (nebo se o tom více mluví v jiné aktivitě?) zmínil další info k úpravně vod, zvláště, když děti vaří pitný čaj.
  • Nafouklé emoce
    • Pěkná zpětná vazba od dětí. Stačí dětem jedna minuta na zapsání aktivit k emoci?
  • Průzkum veřejného mínění
    • Bez poznámek.
  • Tip pro další aktivitu - možno napsat vzkaz pro své děti (budoucí potomstvo) z role dospělého obyvatele obce Vodoběhy - co se nám povedlo udělat s problémem sucha a nedostatku pitné vody v městečku, jaká jsme navrhli starostovi řešení do budoucna, takové krátké shrnutí (v podstatě to, co říkají ministrovi v aktivitě Galavečer) - měli by za úkol to napsat do dopisu určeného svým potomkům, na konci by dopisy vložili do obálky a odevzdali učiteli, který by s ním případně mohl dále pracovat, popřípadě by ve škole dopisy žákům rozdal na památku.
  • Kampaň „Voda znamená život“
    • Je dobře, že se nabízí alternativy - složení básničky, tvorba informačního plakátu,..příprava scénky během 30 minut a její následná realizace může být pro děti obtížná.
  • Galavečer
    • Bez poznámek.:-)
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0