Prolog

Forma, přístup a způsob práce se žáky

Program Dva dny v Brně je projektovou výukou. Žáci jsou předem rozdělení do skupin - politických hnutí. V těchto týmech pak stráví a působí převážnou část všech aktivit. Žáci jsou rychle vtaženi do tématu - občanské angažovanosti a už v první strategické hře staví své ideální město. Převážná část prvního dne pak probíhá v terénu - formou městské hry. Skupiny žáků se pohybují v doprovodu dozoru v širším centru města, využívají i městskou dopravu na přesun mezi vzdálenějšími místy. Během této části žáci plní různé úkoly, jejichž zadání zjistí z tabletu po načtení QR kódu na jednom z šesti míst. Večerní program je pak pro všechny společný. Tvoří ho přednáška odborníka a dále pak dramaticky vážnější program, který má žáky vést k osobnímu zamyšlení, jak mohu být užitečný ve své obci. Program končí pozdě večer. Následující den pak žáci zpracovávají své poznatky do prezentací. Vypracovávají svůj volební program, který následně obhajují před ostatními. Celý program je zakončen volbami. Žáci si zvolí jedno hnutí, kterému dají hlas, a to pomyslně zasedne v zastupitelstvu.

Kroky nutné pro přenos do kontextu jiného realizátora

Veškerý program má svůj hlavní smysl a význam jako celek. Jednotlivé aktivity jsou propojeny a provázány tematicky i motivačně. To ovšem neznamená, že některé aktivity nejsou proveditelné samostatně. Celý program jako celek lze určitě přenést kompletně do jiného města. V tomto smyslu je zásadní hra ve městě Poznej Brno jinak. Ostatní aktivity pak již nejsou přímo vázané na Brno a fungují spíše jako další vrstva hry ve městě.

  1. Postav si své město - Jedním z důvodu formy této hry, kterou jsme zvolili, bylo, aby se žáci alespoň částečně seznámili s expozicí VIDA!. Proto byly jednotlivé úkoly, za které získávali žáci peníze, koncipovány k VIDA! exponátům. Samotné plnění úkolů je ale spíše prostředkem jak získat peníze a následně stavět město - což je v této hře zásadní. Proto lze plnění úkolů kompletně změnit a nevázat ho na exponáty. Úkoly mohou být vytvořeny na základě pomůcek a materiálu, který máte k dispozici. Případně to mohou být vědomostní úkoly nebo fyzicky náročné úkoly, které nezabírají příliš místa a hru pak bude možné uvést v jedné běžné učebně. Bylo by například možné vytvořit úkoly spojené s demografií, urbanismem apod. Samotné stavění města z lega na stolech pak již může probíhat v běžné učebně.
  2. Poznej Brno jinak - Tato aktivita je pro celý projekt zásadní. Na poznatky získané v těchto aktivitách navazují další programy, ve kterých žáci zpracovávají své poznatky a navrhují řešení. Nicméně při adaptaci této aktivity do jiného města může zůstat značná část dalších programů nezměněná. Veškeré úkoly na stanovištích v této hře jsou propojené s konkrétními místy v Brně. Při adaptaci se realizátor může typem a zasazením těchto úkolů inspirovat a následně je jen přenést do svého prostředí. Může například použít úkol s obrysy vil, akorát ve své vilové části města. Může žáky nasměrovat ke stolpersteinům ve svém městě, nebo najít jiný příklad využitelnosti brownfieldu než je Vaňkovka. Meziúkoly, které zkoumají určité městské jevy, jsou pak lehce přenositelné do všech měst. Zasazení meziúkolů je však vhodné promyslet a vložit ho na trasy, kde se tento jev dá pozorovat. Meziúkol zkoumající množství reklam není vhodný na trase, která vede parkem. Úkol zkoumající bezbariérový prostor je pak naopak vhodné umístit na trase, kde je hodně překážek, přechodů, schodů apod.
  3. Přednáška Urban centra - Tato přednáška může probíhat v podstatě v jakémkoliv příjemném neformálním a tichém prostředí. Přednáška má zvýšit povědomí žáků o řízení města, občanské angažovanosti a urbanismu. Z tohoto hlediska by měl přednášku uvádět odborník z praxe, úřadu, zastupitelstva, občanský aktivista, pedagog zabývající se městem.
  4. Neznámé osudy - Pro vyznění a vážnost této aktivity je vhodné, aby už byla tma. Dále je také lepší, když se procházka uskuteční na nějakém pěkném místě (vyhlídka na město, park). Pro adaptaci do jiného města je zapotřebí vybrat vlastní osobnosti, které zásadně ovlivňují nebo ovlivnili fungování tohoto města. Doporučujeme pestrou škálu osobností z různých sfér působení. Následné sepsání smlouvy pak může proběhnout ve stejném místě, kde se konala přednáška. Důležité je teplé, útulné místo, kde se žáci budou cítit bezpečně a komfortně.
  5. Druhý den (příprava prezentace, prezentace, volby) - Pro tuto aktivitu je vhodná větší místnost, kde se nebudou jednotlivé týmy vzájemně rušit. Dále je nezbytná projekce. Vhodné je i ozvučení místnosti a možnost využití mikrofonu (není nezbytné). Zadání stanovišť se pak bude odvíjet od města realizace, zadání speciálních úkolů může zůstat stejné.

Místa v programu vhodná k umístění reflexe či ohlédnutí

Reflexe probíhá po prvním programu - Postav si své město. V jiných momentech není provádění reflexe v tomto projektu vhodné ani podstatné. Po hře Poznej Brno jinak nedoporučujeme dělat reflexi, protože každý tým získal jiné, jedinečné poznatky, se kterými vyrukuje až další den. Nejen, že by si tedy týmy braly vítr z plachet, informace by se navíc mohly opakovat. Krátká reflexe nicméně může proběhnout po přednášce a programu Neznámé osudy, zde můžeme klást formou málo strukturované diskuze otázky jako:

  1. Jak můžu působit a ovlivňovat chod města?
  2. Co to je a jak funguje participativní rozpočet?
  3. Kdo/co všechno se s spolu musí domluvit (nejen v Brně)?
  4. Jaké procesy a trendy Brno ovlivňují a jak se projevují?
  5. Která z osobností podle tebe nejvíce ovlivnila město, proč?
  6. Napadá tě jiná brněnská osobnost, která se občansky angažuje, je pro tebe inspirativní?

Hlavní reflektivní část je poslední aktivita programu.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0