3.2.1 Cesta autobusem do Třebíče
Účastníků | 15-25 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II-III |
Autoři | Václav Vávra, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 5 minut |
Prostředí | autobus |
Rozdělení | po jednotlivých týmech |
Cíle
- Rozvoj tvořivosti, komunikačních dovedností a zvýšení motivace žáků při vymýšlení podrobností o jejich fiktivní zemi.
- Prohloubení uvažování o souvislostech ve fungování jejich země.
- Možnost sebeprezentace a smysluplné zábavy na dlouhé cestě.
Sdělení
Je mnoho způsobů, jak vyrábět elektrickou energii, některé mohou být výrazně šetrnější k životnímu prostředí.
Metody
Metoda aktivizující hry má za úkol zkrátit nutnou cestu a podnítit fantazii žáků.
Klíčové kompetence
- Kompetence ke komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- diskusí ve skupině a následnou prezentací vymyšlených specifik před ostatními.
- Kompetence sociální a občanské jsou rozvíjeny:
- uvažováním o kultuře fiktivní země a její syntézou z osobních zkušeností a hodnot jednotlivých členů vlády.
- Kompetence k aktivnímu přístupu je rozvíjena:
- tvořením ve volném rámci bez restrikcí a přímých důsledků či hodnocení výstupů.
Forma a popis realizace
Cestou do Třebíče probíhá samostatná skupinová práce žáků v jednotlivých pracovních skupinách – vládách. Jejich úkolem je vymyslet zajímavosti o svém státu – přírodní, architektonické, kulturní a další, podle toho, jak chtějí, aby jejich země vypadala.
Obsah
Již při nástupu do autobusu si žáci sedají podle pracovních skupin, tak aby mohli během cesty vzájemně komunikovat. Před odjezdem je každé vládě zadán jednoduchý úkol: zvolte název svého státu, nakreslete vlajku a vymyslete si zajímavosti o svém státě. Zajímavosti se mohou týkat turistiky, architektury, sportu, kultury, přírodních zajímavostí, průmyslu nebo dalších oblastí – cokoliv co by mohlo zaujmout ostatní.
Nejzajímavější informace jsou prezentovány podle aktuální situace. Lze je přes mikrofon představit v autobuse během cesty, nebo je vlády zahrnou do své závěrečné prezentace druhý den.
Uvedení
Během cesty autobusem mohou vlády pracovat na mediálním obrazu své země, je vhodné je upozornit, aby si v autobuse sedli společně. Aktivita není nijak náročná, bereme ohled na ty, kteří špatně snášejí cestování. Úkoly sdělíme žákům až během jízdy v autobuse, ať se odjezd neprodlužuje.
Během cesty (prvních 30 minut) si každá vláda vymyslí název svého státu, mohou si nakreslit vlajku a podle vlastní fantazie si mohou vymyslet určitý „mediální obraz“ své země. Jedná se o informace, které by zaujaly ostatní nebo kterými by chtěli přilákat turisty do své země: přírodní, kulturní, architektonické nebo technické zajímavosti, gastronomie, významné osobnosti, prostě cokoliv podle vlastní fantazie. Na věcech, které chtějí zveřejnit ostatním, se musí domluvit členové vlády.
Každá vláda pak zvolí jednoho mluvčího, který prezentuje zajímavosti o své zemi ostatním. Můžeme to dělat ještě v autobuse, pokud je k dispozici mikrofon a je k tomu svolný i řidič autobusu. Zástupce vlády (nemusí to být nutně premiér) jde dopředu a v krátkém rozhovoru s uvádějícím v roli zvídavého novináře svůj stát představí ostatním.
Pokud není vhodná situace k takové prezentaci v autobuse, zapracují vlády tyto informace do závěrečné prezentace projektu.
Smyšlené informace nemusí nutně vycházet z reality, necháme žáky, ať pracují s vlastní fantazií nebo představou ideálního světa. Jelikož je to kolektivní práce a na výstupech se musí společně dohodnout, posilujeme touto činností kompetence k efektivní komunikaci a ke spolupráci.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
pevné podložky | 5 | pro práci skupin v autobuse |
psací potřeby | dostatek | pro práci v autobuse |
poznámkové bloky nebo papíry | dostatek | pro práci v autobuse |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.