3.12 Závěrečný ceremoniál
Účastníků | 15-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Julie Tomaňová, Jozef Prieboj |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 30 min |
Čas na přípravu | 30 min |
Prostředí | třída/sál/tělocvična. Pokud je možné využít dvě propojené místnosti (a na dveře se nainstaluje portál, který v průběhu předchozí aktivity žáci zprovozňují), je to ideální. |
Rozdělení | Účast je hromadná pro celou třídu. |
Cíl
Zúčastněné děti završí celý program slavnostním uzavřením. Cílem je shrnout průběh celého dvoudenního programu, umocnit zážitek hudbou, překvapením a odměnou.
Sdělení
Také patřím do FYCHEBI! Zvládl jsem to! Těším se na chemii, fyziku a biologii ve škole.
Metody
slavnostní závěr: inscenace, reflexe a zpětná vazba
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- při formulaci psaného textu do závěrečné reflexe /zpětné vazby.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- účastí na závěrečném předání ocenění
- zažitou sounáležitostí s týmem a celou třídou vztaženou k zaznamenanému úspěchu.
Forma a popis realizace
Krátká, ukončovací aktivita na závěr celého dvoudenního programu. Žáci projdou vlastnoručně opraveným „portálem“, čímž vstoupí do prostoru, kde bude oficiálně potvrzena jejich zkouška, proběhne gratulace a poděkování.
Uvedení
Příprava
Aktivita bez přestávky navazuje na předchozí závěrečnou zkoušku (hru). Alespoň jeden realizátor (ale více realizátorů v rolích vylepšuje atmosféru) je připraven z druhé strany portálu (průchod portálem je finální bod předchozí aktivity - závěrečné zkoušky) a gratuluje právě příchozím dětem k úspěšnému složení zkoušky. Ve chvíli, kdy je polovina třídy již v prostoru za portálem, spustí vítěznou hudbu. Realizátoři nechají doznít hudbu (ztišit postupně), seřadí si všechny účastníky. Prostor za portálem je možné vyzdobit výrobky a obrázky dětí, které vznikly v předchozích aktivitách celého programu (krystaly z experimentální dílny, návrhy robotů z argumentační aktivity, sestavené elektrické obvody atd.).
Realizace
Realizace krátkého ceremoniálu se skládá z prolézání portálem (podávání ruky, hraje výpravná hudba, prostor je tematicky vyzdoben), závěrečné řeči realizátora v roli ředitelky/ředitele, který shrne, co si adepti všechno vyzkoušeli a co se naučili; včetně gratulace a poděkování, následuje předání odměn a závěrečná zpětná vazba.
Uzavření
Po závěrečné řeči a předání odměn jsou děti požádány o poslední malý úkol. Je to vyplnění jejich vlastní osobní složky, kde mohou napsat, co se jim v Institutu líbilo, co je nejvíc bavilo, co jim přišlo nejvíc těžké atd. (reflexe pro ně a pro uvádějící zpětná vazba). Realizátoři (stále ještě v rolích) děti doprovodí na oběd či s nimi případně stráví zbývající volný čas do plánovaného odchodu z místa realizace. Pokud je do realizace zahrnuta i evaluační hodina, lze se s dětmi domluvit, kdy za nimi zaměstnanci Institutu přijdou na oplátku do školy.
Poznámky
- Délku proslovu a gratulace lze operativně natáhnout či zkrátit podle potřeby aktivity uváděné bezprostředně před ní (závěrečná zkouška - oprava stroje) a podle aktuální kognitivní kapacity zúčastněných (některé třídy mohou být po předchozí aktivitě už opravdu unaveny).
- Nezapomeneme od dětí vybrat vyplněné osobní indexy i složky. Obsahují cennou zpětnou vazbu pro uvádějící a také z nich lze vyvozovat edukativní dopady programu.
- Ačkoli gratulace a závěrečné povídání může působit mezi ostatními aktivitami jako nejméně potřebné a málo obsahové, je důležité pro zážitek zúčastněných dětí a jako ukončení dvoudenního programu. Proces gratulace včetně potřesení rukou a předání odměn jmenovitě týmům a jmenovitě členům konkrétního týmu je pro některé děti prvním výraznějším „skorodospěláckým“ oceněním. Jedním z neformálních cílů závěrečné aktivity je právě naučit děti přijímat takové situace a nechat je pocítit, že něco udělaly dobře a nechat to nahlas zaznít.
- Při předávání odměn je dobré mít po ruce rozpis týmů a jejich členů (abychom na některý nezapomněli!). Také samotné odměny je vhodné popsat jménem obdarovaného (pokud lze - např. je-li odměna v krabici nebo v papírové tašce). Je to praktické pro realizátora - ví, komu je konkrétní kousek určen, i pro děti - nepomíchají si odměny cestou domů/do školy/v šatně atd. Forma odměn je samozřejmě volitelná - může to být knížka, sešit s domácími pokusy, hlavolam, chytrá hračka, sada na experiment, zkrátka cokoliv tematického.
- Atmosferickou hudbu na ceremoniál lze vybrat podle vkusu konkrétního uvádějícího. V testovacích realizacích jsme používali filmovou výpravnou hudbu, např.
- ZIMMER, Hans. Gladiator Soundtrack - Victory Theme. In: Youtube.com [online]. 2000 [cit. 2019-08-20]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=OLTZbJMQiD4
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
odměny pro účastníky | dle počtu dětí | hra/hlavolam navazující na téma celé hry |
výrobky dětí z průběhu celého programu | volitelné | výstupy z aktivit, které děti v rámci celého programu absolvovaly (krystaly z experimentální dílny, flipcharty s návrhy robotů, zapojené el. obvody z konstrukční dílny atd.) |
pomůcky z předchozích programů | volitelné | materiál a rekvizity, které reprezentují celý absolvovaný program (pro evokaci toho, co se děti už naučily; pro možnost se na cokoliv k pokusům doptat atd.) |
fixky | 2x sada | na závěrečné vyplnění osobní složky (=zpětné vazby realizátorům) |
portál z předchozího programu | 1 | je pojítkem mezi závěrečnou hrou a ceremoniálem, měl by se nacházet přímo v místnosti, kde se závěr odehrává, děti by jím měly přijít |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.