3.6 Investoři

Účastníků 20 - 30
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost V
Autor Ondřej Medek
Počet uvádějících 4 - 5
Čas na realizaci 20 min. (každý den kromě posledního dne)
Čas na přípravu 10 min. nachystání, 10 min. poklizení
Prostředí večer ve spol. místnosti nebo v jídelně
Rozdělení týmy po 5-8 členech

Cíle

  • účastníci reprodukují a vlastními slovy formulují znalosti, které získali během dne v jednotlivých aktivitách,
  • účastníci si v menších týmech zkouší naslouchat, aktivně komunikovat a dělat rozhodnutí za účelem dosažení společného cíle.

Sdělení

Kdo víc pochopí, může také víc získat.

Metody

soutěž, hraní rolí, reprodukce a aplikace získaných znalostí.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • správnou reprodukcí a formulací poznatků získaných během dne
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • aktivním nasloucháním, vyjadřováním názoru a společným rozhodováním v týmu

Forma a popis realizace

Realizátoři v rolích „investorů“ pomocí otevřených i uzavřených otázek ověřují, do jaké míry jsou účastníci schopni reprodukovat a formulovat poznatky z uplynulého dne. Účastníci na otázky odpovídají v menších týmech a snaží se tak získat herní body „V-coiny“.

Obsah

  • Účastníci se posadí ke čtyřem stolům po týmech - ke každému stolu přijde jeden ze čtyř kostýmovaných lektorů v roli „investora“.
  • Investoři pokládají týmu postupně celkem pět „soutěžních“ otázek, které od účastníků vyžadují reprodukci znalostí prezentovaných v průběhu dne (každý investor pokládá stejné otázky). Účastníci se v týmu radí a společně odpovídají investorovi na otázku.
  • Investor vyhodnocuje správnost odpovědí a uděluje týmu odpovídající počet „V-coinů“ - za každou správnou odpověď tým získává max. 100 „V-coinů“. Investor zároveň může dávat zpětnou vazbu účastníkům a ujasnit/ popř. dovysvětlit správnou odpověď. Na závěr výsledné číslo získaných „V-coinů“ investor vyskládá pomocí magnetických proužků na týmovou tabulku. S tabulkou se pak účastníci přesouvají na „Diskuzní / hlasovací fórum.“
  • Tato aktivita se opakuje každý den - pouze lektoři vždy přichází v jiných rolích a pokládají jiné otázky.

Metodika uvedení

Příprava

Ve společenské místnosti / jídelně nachystáme čtyři samostatné týmové stoly (ideálně do každého rohu jeden). Ke stolům nachystáme počet židlí odpovídající počtu členů v týmu + jednu židli navíc pro realizátora v roli investora. Na každý z týmových stolů umístíme jednu magnetickou tabulku, na kterou budou „investoři“ skládat výsledné číslo získaných V-coinů.

Čtyři realizátoři se přestrojí do kostýmů investorů (každý den hrají jinou smyšlenou či reálnou postavu/ celebritu/ podnikatele/ vědce, kterou si sami vyberou). Realizátoři v rolích investorů se předem domluví na znění 5 otázek. Otázky lze vymyslet na základě informací, které při realizovaných aktivitách zazněly, nebo se lze inspirovat níže uvedeným seznamem otázek. Je dobré sledovat, jaký počet investorských otázek je pro daný den koncipováno jako otevřená otázka a jaký počet jako uzavřená otázka. Tvůrci programu doporučují, aby 3-4 otázky byly otevřené a 1-2 otázky uzavřené. Formulace odpovědí na otevřené otázky je pro účastníky více náročná, ale zato umožňuje realizátorovi zkoumat hloubku a kvalitu osvojených znalostí a principů, zatímco odpovědi na uzavřené otázky mohou být stručné a jednoduše zvládnutelné pro účastníky, ale realizátorovi přináší pouze informaci o tom, že si účastníci zapamatovali jedno slovo nebo údaj. Kombinací obou typů otázek zajišťujeme jak pocit úspěchu a zvládnutí úkolu pro účastníky, tak dostatečnou zpětnou vazbu o míře osvojení probíraných principů pro realizátora.

Je také důležité, aby se realizátoři v roli „investorů“ předem jasně dohodli na způsobu udělování V-coinů za správné odpovědi (je nutné si např. jasně specifikovat, jak má znít správná odpověď, kolik V-coinů se uděluje za částečně správnou odpověď, atd.). Realizátoři v roli sponzorů by měli podporovat tým v tom, aby se před odpovědí na otázku poradil - snažíme se předcházet tomu, aby opakovaně na otázky odpovídali jen někteří jednotlivci v týmu…, popř. lze určit, že mluvčího pro danou otázku dělá pokaždé jiný člen týmu. Angažovanost všech členů týmu lze podpořit i tím, že investor k celkové získané částce přidá „bonusové body“ (např. 50 V-coinů), pokud se v odpovídání prostřídalo více členů. Výše zmíněné postupy by měly u účastníků zajistit rozvoj komunikačních, sociálních a občanských klíčových kompetencí při této aktivitě. Tyto kompetence jsou zde rozvíjeny především správnou reprodukcí a formulací poznatků získaných během dne, aktivním nasloucháním, formulací vlastních názorů a společným rozhodováním v týmu.

Příklady investorských otázek včetně správných odpovědí v závorce:

Den 1

  • 6. K čemu potřebuje naše tělo vodu? (pocení - ochlazování, ledviny - odplavování škodlivin, plíce - zvlhčování vzduchu, srdce - lepší pumpování krve).
  • 7. Jak se nazývá věda, která se zabývá počasím? (meteorologie)
  • 8. Vyjmenujte alespoň tři meteorologické prvky (teplota, vlhkost, srážky, tlak, vítr, sluneční záření, oblačnost)
  • 9. Z jakých prvků se skládá voda? (vodík a kyslík)
  • 10. Jednoduše vysvětlete, co je povrchové napětí vody. (hladina vody se chová jako elastická fólie)

Den 2

  • 6. Popište, kudy se pitná voda dostává do domácnosti a co všechno se s ní po cestě děje. (zdroj, úpravna, potrubí, vodojem, vodoměr, kohoutek)
  • 7. Při jakých činnostech v domácnosti dochází často k plýtvání pitné vody? Jak lze takovému plýtvání předcházet? (čištění zubů, umývání nádobí, splachování, zavlažování zahrady, sprchování, atd.)
  • 8. Kolik je na Zemi slané/sladké vody? Alespoň přibližně. (97,5 % slaná / 2,5 % sladká)
  • 9. Jednoduše vysvětlete oběh vody na Zemi. (povrchová voda + voda z rostlin se vypaří - vzniknou oblaka - kondenzují - padají jako srážky - zase se vypaří…)
  • 10. Jakým způsobem může člověk využívat energii, kterou má tekoucí voda? Vyjmenujte alespoň dva způsoby. (transport nákladů - vory, lodě; mletí obilí - mlýny, výroba elektřiny - turbíny, vodní elektrárny)

Den 3

  • 6. Co jsou meandry a jaký mají vliv na průběh povodně? (zákruty řeky, které zpomalují povodňovou vlnu)
  • 7. Co bychom měli dělat při vyhlášení 3. stupně povodňové aktivity? (evakuační zavazadlo, funkčnost auta či jiného transportu, vybavení do vyšších pater, odstranit snadno odplavitelný materiál)
  • 8. Co patří do evakuačního zavazadla? Vyjmenujte alespoň 5 věcí. (balená voda, trvanlivé jídlo, doklady, peníze, oblečení, spací pytel, cennosti, mobil s nabíječkou, baterka, …)
  • 9. Kolik metrů měří vodopád v Rudickém propadání? (90 m)
  • 10. Co se těžilo v okolí obce Rudice? (železná ruda)

Den 4

  • 6. Popište, jak vzniká bouře a co se při ní děje (výpar, ochlazení na hranici troposféry - kondenzace a tvorba mraků Cumulonimbus - uvolnění tepla a energie při bouři, srážky)
  • 7. Co je “čovka” a jaký je rozdíl mezi “čovkou” a “úpravnou pitné vody”? (čistírna odpadních vod - “čovka” čistí již použitou vodu, která i po vyčištění není pitná, v úpravně se upravuje voda, která pak putuje do našich domácností jako pitná)
  • 8. Co je sublimace? (přechod z pevného skupenství na plynné)
  • 9. Proč suchý led dokáže nafouknout bublinu? (při sublimaci zvětšuje svůj objem)
  • 10. Proč se v zimě solí silnice? (sůl sníží teplotu tání a led se začne lépe rozpouštět)

Realizace

Před prvním setkáním s investory jeden z realizátorů účastníky motivuje krátkým úvodem, např: „Do města každý večer přijíždí sponzoři, kteří se rozhodují, zda své peníze vloží na konto “Voda znamená život”. Investoři mohou být známé i neznámé osobnosti - jedná se např. o vědce, celebrity, politiky, umělce, zahraniční magnáty i prosté neznámé jednotlivce, kteří disponují větším finančním obnosem. Pouze vzdělanost a angažovanost vás jako občanů ale dokáže otevřít jinak nepřístupné peněženky investorů.”

Realizátor také upozorní účastníky na to, aby se vždy před odpovědí poradili v týmu a pak teprve určili někoho, kdo jako „mluvčí“ přednese odpověď investorovi. Investoři si všímají, jestli na otázky odpovídá stále dokola jen jeden jednotlivec nebo jestli se zapojuje celý tým.

Následně už vchází do místnosti investoři a každý z nich si sedá k jednomu týmovému stolu (realizátoři si každý den střídají stoly - každý den by k týmu měl přijít jiný realizátor). Investoři se účastníkům představí a projeví zájem finančně přispět na konto „Voda znamená život“, pak začínají klást otázky.

Investoři vyhodnotí správnost odpovědí a za každou zcela správnou odpověď udělí týmu 100 V-coinů (maximálně tedy každý tým může získat 500 V-coinů). Na magnetickou tabulku investor vždy na konci aktivity vyskládá pomocí obdélníčků z mag. folie digitální číslo, které znázorňuje počet získaných V-coinů. Týmy pak s tabulkou odcházejí na „Diskuzní / hlasovací fórum“, kde se body přičtou do jejich celkového týmového skóre. Součtem denního zisku všech týmů pak vznikne částka, která se přičte na společný účet „Voda znamená život“.

Uzavření

Investoři vyhodnotí správnost odpovědí a za každou zcela správnou odpověď udělí týmu 100 v-coinů (maximálně tedy každý tým může získat 500 v-coinů). Na magnetickou tabulku investor vždy na konci aktivity vyskládá pomocí obdélníčků z mag. folie digitální číslo, které znázorňuje počet získaných v-coinů. Týmy pak s tabulkou odcházejí na „Diskuzní / hlasovací fórum“, kde se body přičtou do jejich celkového týmového skóre. Součtem denního zisku všech týmů, pak vznikne částka, která se přičte na společný účet „Voda znamená život“.

Poznámky

  • Je dobré sledovat, jaký počet investorských otázek je pro daný den koncipováno jako otevřená otázka a jaký počet jako uzavřená otázka. Tvůrci programu doporučují, aby 3-4 otázky byly otevřené a 1-2 otázky uzavřené. Formulace odpovědí na otevřené otázky je pro účastníky více náročná, ale zato umožňuje lektorovi zkoumat hloubku a kvalitu osvojených znalostí a principů, zatímco odpovědi na uzavřené otázky mohou být stručné a jednoduše zvládnutelné pro účastníky, ale lektorovi přináší pouze informaci o tom, že si účastníci zapamatovali pouze jedno slovo nebo údaj. Kombinací obou tipů otázek zajišťujeme jak pocit úspěchu a zvládnutí úkolu pro účastníky, tak dostatečnou zpětnou vazbu o míře osvojení probíraných principů pro lektora.
  • Lektoři v roli sponzorů by měli podporovat tým v tom, aby se před odpovědí na otázku poradil - snažíme se předcházet tomu, aby opakovaně na otázky odpovídali jen někteří jednotlivci v týmu…, popř. lze určit, že mluvčího pro danou otázku dělá pokaždé jiný člen týmu. Angažovanost všech člen týmu lze podpořit i tím, že investor k celkové získáné částce přidá „bonusové body“ (např. 50 V-coinů) pokud se v odpovídání prostřídalo více členů.
  • U třídních kolektivů, které špatně snáší prvek týmové soutěživosti lze na hlavní herní tabuli vynechat kolonky pro celkový součet týmových bodů. Místo toho lze více zdůrazňovat kolik v-coinů se nám společnými silami podařilo sehnat pro konto „Voda znamená život“ (součet v-coinů od všech týmů).

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
týmová magnetická tabulka 4 ks rozměr cca 20 x 30 cm
kostýmy pro invesotory libovolně je potřeba velký počet doplňků, tak aby každý den investoři vypadali jinak
proužky z magnetické folie 200 - 300 ks rozměr jednoho proužku cca 1cmx4cm - z proužků se na tabulky a herní tabuli skládají „digitální“ čísla značící počet v-coinů

Přílohy

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0