Postav si své město

Úvodní hra Postav si své město se odehrává v expozici VIDA! science centra.

Je uvedena na volné ploše vedle Bastlírny a nákladního výtahu.

Před uvedením programu je třeba nachystat: 4x dvojici skládacích stolů a nástěnky. Na nástěnky se připevní pravidla hry, mapa expozice, zadání úkolů a nákresy budov. Na každou dvojici stolů patří herní deska ze stavebnice lego, dále archy pro záznam průběhu hry, kostky rozdělené podle typu budov a karty budov, propisky a tužky, popř. kalkulačka.

Garant i lektor – uvaděči programu a celých Dvou dnů v Brně – si předem zajistí oblek, aby působili v roli „volebních komisařů“ autentičtěji (s využitím faktu, že žáci vidí v danou chvíli lektora a garanta poprvé v životě). Uvedou studenty do příběhové motivace a vysvětlí, že se stávají členy městských hnutí, které se v příštích hodinách pokusí zjistit co nejvíce poznatků o Brně, a následně vypracovat volební program a ucházet se o přízeň voličů.

Garant coby hlavní uvaděč má desky s klipem a papírem, na kterém je bodově sepsáno, co vše je potřeba sdělit na začátku programu. Po vysvětlení pravidel si každé hnutí vymyslí svůj název.

Úkoly v expozici vycházejí z interaktivity exponátů. Tyto exponáty by měly být snadno k nalezení, aby se žáci nemuseli zabývat jejich zdlouhavým hledáním. Jde spíše o možnost rychle plnit úkoly. Úkoly jsou převážně soutěžní a ve dvojicích – peníze si vydělá vítěz. Některé úkoly plní jen jeden člověk bez soupeře a těžší úkoly jsou za více peněz. Úkoly musí být rychle splnitelné – není to hlavní smysl hry, jen prostředek jak získat peníze do hry a poznat expozici Vidy.

Realizátoři, kteří sedí u stolů a přijímají informace od jednotlivých týmů (ohledně vydělaných peněz, investic do staveb atd.) musí být předem řádně proškoleni, aby pravidla chápali a v průběhu hry netápali ve sporných situacích.

V průběhu hry jsme hráli na základě důvěry – nikdo studenty nekontroloval, zda úkoly skutečně plnily a peníze si mohli brát ze stolu sami.

Lektor – a současně hlavní tvůrce hry – je plně vyblokován pro vyhlašování konců kol a začátku nových, dále jako konzultant pro realizátory v případě nejasností.

Garant má pro úvodní hru roli fotografa v centru hry i při jednotlivých aktivitách v expozici.

Časová dotace

Hra jako celek byla dimenzována na 2 hodiny. Tento čas zahrnuje důkladné vysvětlení pravidel, dotazy, závěrečné vyhodnocení a zpětnou vazbu. Čistý čas hry je 15 x 5 min. = 75 min. Původní časová dotace – 18 kol a 90 min. – byla po prvním uvedení zkrácena o 3 kola a 15 minut. Vyplynulo to z dynamiky hry, která dosáhla dramaturgického vrcholu právě cca mezi 12 – 15 kolem. Prvních několik kol se dynamika hry teprve tvoří, žáci postupně převádějí teoretická pravidla do praxe. Cca mezi 5.-10. kolem dochází k rozmachu stavební činnosti ve městech a souvisejícímu nárůstu obyvatel. Zmíněné 12.-15. kolo představuje pomyslný vrchol, kdy většina příjmů už je „pasivně generovaných.“ Po 15. kole následoval stavební i demografický útlum. Z tohoto důvodu – i na základě předložené zpětné vazby – jsme se rozhodli hru zkrátit.

reflexe

Zpětná vazba k aktivitě Postav si své město probíhá v Multifunkčním sále VIDA! science centra, popř. v programových místnostech, tzv. Objevovnách.

Je třeba mít předem připravený seznam otázek i s přihlédnutím ke specifikům obce, ze které žáci pocházejí. Na toto téma je vhodné předem se poradit s učiteli, kteří svou obec, školu a žáky znají.

Garant a lektor – v rámci této aktivity moderátoři diskuze – nejprve poděkují účastníkům za nasazení při hře a následně vztáhnou problematiku dynamiky měst na jejich vlastní obce. Moderátor vždy položí otázku do pléna a následně řídí diskuzi. Smysl tohoto řízení spočívá v tom, aby žáci měli chuť diskutovat, a především aby měli chuť diskutovat k věci. Je tedy dobré šetrně utnout odpovědi, které míří jinam než k tématu.

Moderátor by měl být zároveň připraven uvádět příklady z vlastního města / obce. To zejména v případě, kdy se diskuzi nedaří nastartovat a je třeba pro ni vytvořit vhodnější prostředí.

Při posledních otázkách již moderátor monitoruje dění ve druhé skupince (pokud jsou obě skupinky ve stejné místnosti), aby obě skupiny skončily přibližně současně a mohly společně odejít na oběd.

Časová dotace

30 minut je dostatečný čas na zhodnocení předcházející hry a diskuzi. I vzhledem k následujícímu přesunu na oběd do jídelny Expofood na brněnském Výstavišti a brzkému začátku časově náročné odpolední aktivity Poznej Brno jinak.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0