Rytmus v kole
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autor/ři | Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 15 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | dvě skupiny |
Cíle
Rozhýbat skupinu po natáčení videa. Přepnout je do tvořivého myšlení. Nastartovat asociativní uvažování. Posílit vnímání rytmu.
Sdělení
Pro natáčení a střih videa je důležité vnímat rytmus.
Metody
Aktivizace, Imaginace, Skupinová výuka
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- rychlou tvorbou krátkých otázek a odpovědí.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- skupinovou spoluprací.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- vytvořením rychlých otázek, na které se dá rychle a jednoduše odpovědět.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- pokud se někdo nezapojuje, brzdí celou skupinu.
Forma a popis realizace
Skupinová aktivita, kterou uvádí realizátoři. Nejprve se účastníci rozdělí do dvou skupin a říkají otázky a odpovědi. Nejprve bez rytmu, potom se o to samé pokusí v rytmu. Zprvu pomalém a pak se začne zrychlovat. Až si aktivitu ozkouší a nacvičí, spojí se do jedné společné skupiny.
Obsah
Vytvořte dvě přibližně stejné skupiny a utvořte kruh. Tato aktivita je založená na tvorbě otázek a odpovědí. To znamená, že jeden z vás vytvoří otázku a pošle ji na někoho v kruhu tím , že na něj ukáže. Ten, na nějž je mířená otázka, na ni odpoví a formuluje další otázku. Tu pošle na dalšího člena skupiny stejným způsobem. Tak si to pojďme vyzkoušet.
Dobře, to by nám šlo. Teď přidáme do naší hry další část pravidla a tím je rytmus. Rytmus je totiž velmi důležitá složka u střihu videa a tak je dobré jeho vnímání procvičovat. Pokud někdo odpoví před rytmem tlesknutím, proud otázek se zastavuje a musí generovat otázku jinou. Cílem hry je co nejdéle generovat otázky a odpovědi v tleskaném rytmu. Tak jdeme na to.
A teď se pokusím rytmus pomalu zrychlovat a vy zkuste na něj u otázek reagovat.
A teď se prosím spojte do jedné skupiny a zkusíme si to všichni dohromady.
Děkujeme za to, že jste se aktivity takto zhostili. Chtěl bych se zeptat, co ti při aktivitě dělalo největší problém? Jaká byla podle tebe nejvtipnější otázka a odpověď? Co ti fungovalo nejlépe při tvorbě otázky a odpovědi?
Metodika uvedení
Příprava
Připravit volný prostor bez židlí a stolů o ploše min. 25m2.
Realizace
Aktivitu uvádějí dva realizátoři. Žáci se rozdělí do dvou skupin. Postaví se do kruhu a generují otázky. Vždy generuje jeden ze skupiny a při tom ukáže na někoho dalšího. Ten otázku zodpoví a vygeneruje novou otázku a tu pošle dál. Nejprve si to vyzkouší bez rytmu. Potom realizátor začne tleskat a členové skupiny musí na jedno tlesknutí vytvořit otázku a na druhé odpověď. Pak skupinu upozorní na to, že tleskání bude zrychlovat. Po nějakém čase se skupiny spojí a aktivita pokračuje dál.
Podrobnější popis struktury:
- Realizátoři pozvou účastníky do prostoru. Rozdělí je do dvou přibližně stejných skupin a nechají je vytvořit kruh.
- Každý realizátor vysvětlí první část pravidel: Určený člen skupiny vznese otázku a ukáže rukou, na koho otázka míří. Ten otázku zodpoví a vytvoří novou otázku a ukáže na koho otázka míří. Tato aktivita probíhá 2 minuty. Neustálou tvorbou otázek a odpovědí si procvičují kompetenci v mateřském jazyce.
- Přidá se rytmus: Lektoři oznámí účastníkům, že pro střih videa je zapotřebí vnímat rytmus, proto otázky a odpovědi se musí podávat v rytmu. Lektor tleská a účastníci se snaží generovat otázky, aby to stíhali v rytmu. Začíná se na jednom tlesknutí za dvě vteřiny. Když účastníci odpoví příliš pozdě nebo brzy, sekvence otázek se zastaví a vykopává se znovu. Potom upozorní skupinu na to, že se rytmus začne zrychlovat. Při každém pokusu se rytmus postupně zrychluje. Tato aktivita probíhá 8 minut.
- Obě skupiny se propojí a aktivita pokračuje do vypršení časové dotace programu.
Jak je skupina v těchto aktivitách úspěšná, závisí na spolupráci skupiny. Tím jsou rozvíjeny kompetence občanských schopnost. Během hry se začne ukazovat, že nad otázkou a odpovědí není třeba moc přemýšlet, tím se rozvíjí smysl pro iniciativu a podnikavost. Cestou pokusů a omylů jednotlivci přicházejí na to, že nejlépe fungují jednoduché a krátké uzavřené otázky. Při tvorbě otázek je potřeba myslet i na to, jaká by na ni mohla být odpověď. Po skončení programu následuje krátké zhodnocení, u kterého jednotliví členové odpovídají na otázky, co bylo pro ně nejtěžší, nejvtipnější a co jim nakonec fungovalo při ptaní a odpovídání nejlépe. Tímto postupem je rozvíjena schopnost učit se.
Uzavření
Účastníci zhodnotí, jak jim aktivita šla. Které otázky bylo dobré pokládat, jak odpovídat a na co se soustředit.
Poznámky
- Je potřeba už u pomalých rytmů důsledně dbát na to, aby účastníci rytmus dodržovali. Pokud k tomu nedojde, velmi těžko se potom zrychluje rytmus otázek a odpovědí.
- Aktivita poslouží lektorům k poznání skupiny. Kteří účastníci jsou hraví, jak jsou pohotoví, jak vnímají rytmus, jak jsou kolektivně nastavení.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Přílohy
Nejsou žádné přílohy.