Expoziční hra

Účastníků neomezeně
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost II
Autor/ři David Číhal
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 60 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí expozice Vida!
Rozdělení jednotlivci, popřípadě dvojice

Cíle

  • Účastník zjistí pár zajímavých informací z různých exponátů.
  • Účastník získá nový pohled na zadání her formou šifry.
  • Účastník se socializuje s ostatními formou hry, ve které s nimi může kooperovat.
  • Účastník se aktivitou po sedavých aktivitách rozhýbe a uvolní.

Sdělení

Zadání her mohou být zadána na první pohled nesrozumitelným způsobem a je nutno nejdříve je rozšifrovat, aby dávala smysl.

Metody

Aktivizace, Problem solving, Skupinová výuka, Strategie

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • nácvikem porozumění výkladu pravidel simulační hry a pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky.
    • aktivní komunikací mezi hráči v průběhu hry.
    • porozuměním jednotlivých šifer a hádanek.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • nutností najít a zjistit faktické údaje v expozici a následné správné použití těchto údajů při vyplňování křížovky.
  • Smysl pro orientaci a prostorová představivost jsou rozvíjeny:
    • zakreslováním hledané trasy do mapy exponátů.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • časovým limitem ukončení hry.

Forma a popis realizace

V první části hledání odpovědí na otázky v křížovce a správné vyvození místa uložení druhého zadání z tajenky. V druhé části orientace v prostoru expozice a zakreslení sledované trasy do mapy exponátů a rozluštění šifry. Ve třetí části nalezení pokladu na základě šifry z druhé části.

Obsah

Realizátor: Na chvíli si odpočineme od videí a obrazovek a procvičíme jiné mozkové závity. Abychom nebyli celý den zavření stále v jedné místnosti, využijeme klenot VIDY! a zahrajeme si expoziční hru.

Realizátor rozdává desky se zadáním prvního úkolu a propisky

Realizátor: Na deskách máte připevněnou křížovku a pod křížovkou otázky. Odpovědi na otázky naleznete různě po expozici, ať už v popiscích k jednotlivým exponátům nebo hraním si právě s exponáty. Vyřešením tajenky získáte místo, kde se nachází druhé zadání hry, které vás nakonec dovede k pokladu. Na celou hru máte 60 minut, na čas vás budu v expozici průběžně upozorňovat. Směle do toho!

Žáci jsou vypuštěni do expozice a řeší úkol samostatně nebo po skupinkách, realizátor prochází po expozici a pokud jsou žáci bezradní, směřuje je ke správným exponátům. Ve chvíli, kdy mají žáci vyřešenou tajenku a neví, kde je Pandora, nasměřuje je realizátor ke správnému exponátu. Žáci by měli první úkol stihnout nejlépe do 20 minut, pokud by nestíhali, pomáhá jim realizátor s řešením tajenky tím, že s nimi prochází expozici od exponátu k exponátu.

Zadání druhého úkolu je součástí jeho vyřešení. Pochopením šifry a následným zakreslením trasy Údržbáře z textu vyřeší hádanku a na základě tajenky zjistí místo uložení pokladu, který si poté vyzvednou. Realizátor neposkytuje vysvětlení k druhému úkolu a nechává žáky přijít na řešení samotné. Pokud žáci dlouhodobě nepřichází na řešení, vyřeší za ně realizátor první písmeno v úkolu. Jakmile se blíží konec časového limitu, realizátor zkontroluje, zda se všechny skupinky blíží k vyřešení. Pokud ne, pomáhá jim realizátor jejich úkol řešit tím, že s nimi obchází expozici a navádí je správným směrem.

Realizátor: Teď když máte místo pokladu, můžete si pro něj dojít, ale berte jen pro sebe, ať máte všichni stejný zážitek, sejdeme se nahoře.

Žáci společně s realizátorem dojdou k místu pokladu. Pokladem jsou trička s logem a nápisem VIRUScience.

Realizátor: Všichni jste hru úspěšně dokončili, gratuluji vám. Desky se zadáními, pokud si zadání nechcete nechat, nechte ležet na některém stole. Jdeme společně zpět na start, nezapomeňte si svou odměnu.

Metodika uvedení

Příprava

Pár hodin před konáním aktivity si vytisknout zadání první i druhé části v počtu kusů rovným počtu účastníků/účastnických dvojic. Půl hodiny před uvedním připevnit zadání na podložky a nachystat psací potřeby, umístit zadání druhé části do expozice a poklady do ložnic.

Realizace

V klidné místnosti rozdat zadání, vysvětlit pravidla a odstartovat hru. Pochopením pravidel si žák prohlubuje kompetenci Komunikace v mateřském jazyce. Během hry žáci řeší šifry a tím si prohlubují kompetence Smysl pro iniciativu a podnikavost a Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií. Žáci se musí během hry orientovat podle plánku expozice VIDA! science centra a tím si prohlubují kompetenci Smysl pro orientaci a prostorová představivost. V průběhu hry pozorovat účastníky při práci a mírně nabádat a pomáhat s vyřešením jednotlivých úloh v zadání. Upozorňovat na ubíhající čas, aby všichni měli šanci hru dokončit. Poté, co všichni účastníci obě zadání vyluští, seskupit je v ložnicích, oficiálně hru ukončit a dovést účastníky na start hry.

Motivace probíhá tím způsobem, že je realizátor stále s žáky. Aktivně se snaží od roztroušených skupinek zjistit, jak postupují a posílá je ke správným exponátům. Pokud by žáci bloudili nebo měli zapsané špatné odpovědi, upozorní je na to a navede je správným směrem. Pravidla se zjednodušit už více nedají. Zjednodušit se dá pouze druhý úkol, kdy realizátor předvede žákům řešení první části druhého úkolu. Pokud by se našla skupinka, která vypadá, že nedokáže do konce časového limitu poklad najít, jde realizátor přímo s nimi a zapojuje se do řešení úkolu se skupinkou. Pokud žáci nestihnou poklad najít, pošle je realizátor do místnosti s pokladem, kde děti nalézají hlavolam, co je jejich odměnou za splnění úkolu.

Uzavření

Zkontrolovat, že v expozici nic ze hry nezůstalo, tj. desky, zadání, psací potřeby. Uklidit ložnice od uchycení pokladu. Vybrat od účastníků desky, materiály a psací potřeby.

Poznámky

Pokud jsou k tomu personální kapacity, je dobré aktivitu žáků v expozici natočit. Vznikne tím materiál, který je možné sdílet na FB stránce VIRUScience.

Viz video:

Odkazy

https://mscb.vida.cz/intra/expozice/exponaty/seznam - seznam exponátů s popisky k exponátům

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Desky 1 ks pro každého účastníka podložka na psaní k vyplnění zadání
Psací potřeby 1 ks pro každého účastníka propiska/tužka/fix
Zadání první části 1 ks pro každého účastníka papírová křížovka s otázkami na faktické informace z prostředí expozice
Zadání druhé části 1 ks pro každého účastníka papír s psanou šifrou jejímž vyřešením účastníci získají polohu pokladu
Poklad 1 ks pro každého účastníka odměna za ukončení hry

Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.

Přílohy

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0