Co chtěl autor říct?

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost IY
Autor/ři Jana Prokešová
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 30 minut
Čas na přípravu 15 minut
Prostředí Interiér
Rozdělení účastníci každý sám za sebe

Cíle

Žák pochopí, co je to sdělení a procvičí si jeho formulaci.

Sdělení

Pro každého může být sdělení videa jiné, ale při tvorbě bych o svém sdělení měl mít jasno.

Metody

Pozorování, Diskuse

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • formulací sdělení po videa.

Forma a popis realizace

Sledování vybraných science videí a formulace jejich sdělení.

Obsah

Prosím, posaďte se každý na židli. V následující půlhodince se budeme společně snažit najít sdělení. Sdělení videí, která uvidíte. Co je to vlastně sdělení? No je to hlavní myšlenka, kterou nám video předává. Myslíte si, že může mít jedno video těch sdělení více? Ano může. Pro každého člověka může mít jiné sdělení a je tomu tak dobře. Takže vůbec nebude vadit, když tato vaše sdělení se od sebe budou lišit. Tak pojďme na to. Pustíme si první video.

Teď vám dám tak minutu na přemýšlení. Sdělení napište pouze jednou větou, nebo souvětím. Delší by být nemělo.

Máte už všichni napsáno, tak mi je prosím říkejte a já je zapíšu na tabuli. Realizátor píše jednotlivá sdělení na flipchart. Super a teď můžeme přejít ke druhému videu. Otočí stránku na flipchartu.

Tak jaké sdělení vám vychází z tohoto videa? Žáci čtou svá sdělení a realizátor píše jednotlivá sdělení na flipchart. Potom zase otočí stránku. Tak jdeme na další.

Co myslíte, že bylo sdělením zde? Žáci čtou svá sdělení a realizátor píše jednotlivá sdělení na flipchart. Potom zase otočí stránku. A je před námi poslední video.

A jaké sdělení bylo v tomto případě? Žáci čtou svá sdělení a realizátor píše jednotlivá sdělení na flipchart. Potom zase otočí stránku.

Super, díky moc. A teď se pojďme vrátit na první stránku. Realizátor se vrátí zase na první stránku flipchartu a přečte sdělení znovu. Zkusme prosím společně to první video zrekonstruovat za pomocí sdělení, která jsme si sem napsali. Realizátor postupně vyvolává žáky a ti rekonstruují příběh videa, které viděli. Skvělé a teď si pojďme zase pustit.

Perfektní, tak a pojďme na další stránku. Pojďme podobným způsobem zkusit zrekonstruovat i toto video. Realizátor postupně vyvolává žáky a ti za pomocí napsaných sdělení rekonstruují příběh videa, které viděli. Skvělé a teď si pojďme ho zase pustit.

Tak a jdeme na třetí video. Realizátor otočí stránku na flipchartu a postupně vyvolává žáky a ti za pomocí napsaných sdělení rekonstruují příběh videa, které viděli. Tak pojďme se na něj podívat.

A poslední video. Realizátor otočí stránku na flipchartu a postupně vyvolává žáky a ti za pomocí napsaných sdělení rekonstruují příběh videa, které viděli. Tak a pouštím.

Teď jsme viděli toho hodně a mám pro vás závěrečný úkol. Zkuste zformulovat sdělení, které vám vychází ze všech čtyřech videí, která jste teď viděli. Počká, až si je žáci zapíšou. Máte všichni. Tato sdělení si už nahlas říkat nebudeme, můžete si je osobně nasdílet. Jen vidíte, že lze nalézt i sdělení u čtyř na sobě nezávislých videí. Pro autora videa je ale důležité, aby věděl to hlavní sdělení a to si hlídal, že se od něj neodchyluje. A pokud tak učiní, měl by vědět, proč tak dělá.

Děkuju vám za spolupráci.

Metodika uvedení

Příprava

Připravit flipchart, místa k sezení, projektor, počítač a ozvučení videa.

Realizace

Realizátor si posadí žáky na židle a vyzve je, aby si vyndali své poznámkové sešity. (Pokud nemají, rozdá papíry.) Řekne jim, že jim teď pustí video. Každý z žáků bude mít za úkol si zapsat, co je sdělením tohoto videa. Pustí první video: Will It Blend? Vyzve žáky, aby si poznačili, jaké sdělení jim z videa vychází. Měla by to být jedna věta, nebo souvětí. Žákům dá minutu na zamyšlení a pak po jednom každý sdělení přečte. Realizátor jednotlivá sdělení zapíše na tabuli. Ač se v prvopočátku nezdá, sdělení se určitě budou lišit.

Otočí tabuli a pustí další video: Can You Cry In Space? Pracuje stejným způsobem u tohoto i u dalších videí.

Třetí video: Opičák a kouzlo

Čtvrté video: Praying mantis watching TV

Po skončení projekce všech videí otočí stránky flipchartu opět k prvnímu videu. Žáci na základě svých sdělení mají zrekonstruovat, co ve videu viděli. Nechá každého chvilku přemýšlet a potom postupně vyvolává a snaží se docílit toho, aby co nejvěrněji video odvyprávěli. Potom video vždy znovu pustí. Takovýmto způsobem znovu projdou všechna videa.

Uzavření

Realizátor vyzve žáky, aby napsali sdělení všech čtyřech videí dohromady. Ta sdělení se už ale nahlas nečtou. Realizátor pointuje program. Pro autora videa je důležité, aby věděl to hlavní sdělení a to si hlídal, že se od něj neodchyluje. A pokud tak učiní, měl by vědět, proč tak dělá.

Poznámky

Program by měl spíše odsýpat. Měl by to být tak trošku trénink ve tvorbě sdělení, nikoliv dlouhé rozmlouvání a diskuze. Skupina v programu má za sebou už jednu diskuzi a přednášku. V tuto chvíli jde spíš o rychlé generování myšlenek a porovnání svých sdělení s ostatními žáky. Různorodost je vítána. Každé video může mít sdělení více.

Pro autora videa je důležité, aby věděl to hlavní sdělení a to si hlídal, že se od něj neodchyluje. A pokud tak učiní měl by vědět, proč tak dělá.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Flipchart a fixy 1
Počítač s prezentací 1
Projektor 1
Sešity, nebo papíry pro každého žáka
Psací potřeby pro každého žáka
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0