Hledání sdělení

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autoři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 45 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interier
Rozdělení ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách

Cíle

Žáci brainstormují vše k tématu. Žáci vytvoří pět sdělení, které by tématem mohli předat. Žáci se naučí pracovat s myšlenkovou mapou.

Sdělení

Jsem součástí týmu. Naším tématem je xxx a chceme sdělit yyy. Vím, co to je rešerše a myšlenková mapa.

Metody

Aktivizace, Diskuse, Imaginace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi žáky během diskuse.
    • rozborem navržených témat.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • úvahou nad tématem v souvislosti s vlastní osobou.
    • úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami.
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí a hledáním sdělení s celou skupinou.

Forma a popis realizace

Vnitřní aktivita. Žáci pracují v týmech po 3 - 5 členech. Každý tým sedí kolem stolu a dělá rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definuje pět sdělení, které o daném tématu platí. Všech pět sdělení si napíšou na další flip papír.

Obsah

A začíná další AKCE - Hledání sdělení. Realizátor promítne slide Hledání sdělení.

Prosím každý tým, ať si sedne k jednomu stolu. Na stole máte velký flip papír, fixy, tablety nebo počítače, to je na vás.

Do středu papíru si větším písmem napište vaše téma. Například „kýchnutí“. Realizátor mluví a zároveň sám píše téma na flipchart.

Nyní máte 12 minut na to, napsat kolem tohoto tématu vše, co o tématu víte, vše co se vám s ním pojí a samozřejmě můžete další informace i vyhledat na internetu. Nebojte se psát i případně osobní příběhy nebo filmy, písničky, světové události, pokusy, prostě vše, co vás napadne. Fantazii se meze nekladou. Můžete začít teď. Realizátor ke svému tématu připisuje tato hesla a měří 12 minut.

Ještě poslední minutka, tak ještě rychle připište, s čím se vám téma pojí. A stop.

Vaše papíry jsou krásně popsané. Tomu, co jste dělali, se říká rešerše tématu. A teď se pokuste strukturalizovat vše napsané. Propojte si čárou hesla, která spolu souvisí, případně propojením a šipkou naznačte, co je příčina a co je následek. Zase si dejme třeba 4 - 5 minut. A co vám tímto propojováním vzniklo? Ano, vznikl takový strom. A tomuto stromu se říká myšlenková mapa. Díky propojení vznikly tzv. větve a vy se v tom lépe vyznáte.

A poslední úkol v tomto bloku. Napište 5 věcí, které na základě vaší rešerše můžete o vašem tématu říci. V mém případě 5 věcí, které mohu říci o „kýchnutí“. A každá tato věc je vlastně sdělením, tedy nám vznikne 5 sdělení. A ty si napište pěkně pod sebe na další flip papír. Až to budete mít připravené, tak dejte vědět.

Metodika uvedení

Příprava

Připravit si prostor alespoň 25 m2. Připravit si počet stolů podle počtu týmů. U každého stolu 3 - 5 židlí podle počtu žáků. Pro každý tým dva velké flipové papíry, fixy, tablety či PC. Flipchart a fixy pro realizátora. Prezentace Klapka den 4 a projektor.

Realizace

Realizátor vyzve žáky, aby si po týmech sedli kolem stolů.

Ideální počet žáků v každém týmu 3 - 5. Počet týmů vytvořit tak, aby každý tým mohl mít na starosti jeden realizátor. Z počtu patnácti žáků ideálně vytvořit 4 týmy.

Realizátor nechá týmy, aby své téma 12 minut podrobily rešerši. Zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí, je u žáka rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

Následně je nechá související hesla propojit a žákům vznikne tzv. myšlenková mapa. Úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami jsou u žáka rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

Na základě rešerše a za pomoci vzniklé myšlenkové mapy mají žáci vytvořit 5 sdělení, které jim o tématu vylezlo. Aktivní komunikací mezi žáky během diskuse je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce.

Uzavření

Realizátor vyzve žáky, aby svých 5 sdělení přepsali pěkně pod sebe na flip papír a dali vědět, jak to budou mít hotové.

Poznámky

Aktivita je složena z několika úkolů, které na sebe navazují. Je dobré jednotlivá zadání dávkovat tak, aby se žáci nezalekli.

Po celou dobu, kdy žáci si zvolí téma, hledají sdělení, tvoří scénář a nakonec připravují storyboard, hlídat a podněcovat, aby si natáčení užili a neměli pocit, že to, co tvoří, musí být masterpiece z Hollywoodu. Naopak klást důraz na science video, které má jasné sdělení, které by bylo dobré, aby z videa vylezlo.

Žáci mají tendence hned začít vytvářet koncepty a vize, jak by video mělo vypadat, co tam nesmí chybět a často opomíjejí sdělení, které každé video musí nést. Je potřeba to mít na paměti a stále je vracet k této „kontrole“, aby se udrželi na tvůrčích kolejích.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Stůl 4-5
Židle 8-15
Flipchart
Fixy 6 balení
Projektor
Prezentace Klapka den 4
Časomíra
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0