Klapka den 3
Účastníků | 8 - 15 |
---|---|
Fyzická náročnost | III |
Psychická náročnost | I |
Autor/ři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 15 min |
Čas na přípravu | 20 min |
Prostředí | venku, když je špatné počasí uvnitř |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe i za skupinu |
Cíle
Aktivizovat žáky, předat žákům plán dne. Odstartovat celý den klapkou.
Sdělení
Vím, co mě dnes čeká.
Metody
Aktivizace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- týmovou prací při skupinových aktivitách.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her.
Forma a popis realizace
Vnější aktivita (v případě špatného počasí lze udělat jako vnitřní aktivitu). Žáci následují realizátora. Jde o to se rozhýbat, aktivizovat, probudit a naladit na celý den. V závěru aktivity je žákům představen plán na celý den.
Obsah
Rozdělte se na 2 týmy. Zde je startovní čára, támhle je červeným lanem ohraničený kruh. V kruhu jsou kartičky a na nich jsou čísla od 1 do 25. Vy do kruhu nesmíte, můžete stát kolem a pouze do kruhu natahovat ruce. Vaším úkolem bude vyběhnout od startovní čáry, stoupnout si kolem kruhu a začít počítat. Vždy musíte říci číslo a zároveň se čísla na papírku dotknout. Vždy ten, kdo číslo říká, se ho musí i dotknout. Nesmí začít říkat číslo dva najednou, nesmí na číslo šáhnout nikdo jiný než ten, co ho říkal, a nesmí jeden člověk říci dvě čísla po sobě. V momentě, kdy se stane chyba, běžíte zpět a od startovní čáry vybíhá další skupina. Já budu měřit čas.
Vaším úkolem je napočítat do co nejvyššího čísla a v co nejkratším čase. Jak uděláte chybu, řeknu vám čas a vy si při návratu sem zpět za čáru napíšete na tento papír, do kterého čísla jste v jakém čase napočítali. Například do čtrnácti za 32 sekund. Pokud následující pokus budete mít horší výsledek, psát si nic nemusíte. Na tento papír píše skupina A., na tento skupina B. V momentě, kdy první skupina napočítá do pětadvaceti, má právo druhá skupina dojet kolo a hra tímto končí.
Víme všichni, do které skupiny kdo patří. Začíná první skupina, druhá skupina je ke kruhu otočená zády, aby jste neviděli, kam skupina ukazuje. Směrem ke kruhu se otáčíte, až když jdete ke startovní čáře.
Připravit pozor teď. Realizátor stopuje čas, kontroluje počítání skupiny a říká průběžné výsledky. Podle úspěšnosti žáků může případně v průběhu hry vyhlásit, že už nás čekají poslední 3 kolečka.
Skupina A napočítala do čísla 23 v čase 54 sekund. Skupina B napočítala do čísla 25 v čase 52 sekund. Tak je to skoro vyrovnané. A teď, co nás dnes čeká, dám vám pár indicií, zkuste si vždy tipnout, jaká přijde aktivita. Žáci tipují a realizátor uvádí vše na pravou míru a představuje reálnou aktivitu.
A společná klapka DEN 3. AKCE.
Metodika uvedení
Příprava
Připraví se startovní čára, cca 15 metrů od ní se na zem pomocí lana vymezí kruh o průměru cca 2 metry. Do kruhu se dají kartičky s čísly 1 - 25. Velikost kartiček je něco mezi kartou a A6 papírem. U startovní čáry jsou dva archy papírů a fix na psaní průběžných výsledků. Realizátor má u sebe stopky. Reálná klapka s nadepsaným DEN 3. Seznam aktivit na den - prezentace nebo vytištěné na papíře.
Realizace
Realizátor vyzve žáky, aby se rozdělili do dvou stejně početných skupin. Vysvětlí jim pravidla následující hry, kde jejich úkolem bude maximální skupinová spolupráce, aby byli schopní v co nejkratším čase napočítat do pětadvaceti a při tom ještě ukazovat počítaná čísla na kartičkách, které leží v lanem vymezeném kruhu. Upozorní je, kdy budou v počítání přerušeni a vystřídá je opět druhá skupina. Žáci nesmí stejné číslo říci dva naráz, vždy dané řečené číslo musí i ukázat na kartičce, která leží v kruhu, nikdo z žáků nesmí říci dvě čísla po sobě.
Každá skupina si v průběhu hry zapisuje své dosavadní výsledky na papír. Než na ně přijde řada, mají možnost tvořit skupinovou strategii, ale po celou dobu musí být zády ke druhé skupině, která zrovna počítá v kruhu kartičky, aby od sebe strategie neokoukávali. Aktivní komunikací mezi hráči v průběhu hry uvnitř týmu i mezi týmy je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Zároveň týmovou prací během aktivity jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
Realizátor v průběhu měří čas a hlásí ho skupinám, zároveň hlídá celkový čas hry. Podle úspěšnosti skupin může po 7 minutách hry nastavit, že už každá skupina může maximálně 3x jít ke kruhu. Většinou se ale skupině podaří napočítat do pětadvaceti cca po čtyřech až pěti návštěvách kruhu. V momentě, kdy první skupina napočítá do pětadvaceti, má právo druhá skupina dojet kolo a hra tímto končí. Pochopením a aplikací pravidel hry je u žáků rozvíjena schopnost učit se.
V závěru aktivity realizátor vyhlásí výsledky a představí jednotlivé aktivity na následující den. Pokud zbývá čas, může dávat žákům indicie a žáci se dle zkušeností toho co už se naučili a podle toho co jim ještě chybí, snaží uhodnout, jaké aktivity je během dne čekají.
Nakonec všichni společně odstartují klapkou DEN 3, AKCE.
Uzavření
Realizátor žákům představí plán na celý den a společně odstartují den KLAPKOU. Žáci i realizátoři odcházejí na ranní hygienu a pak na snídani.
Poznámky
Je dobré při aktivitě příliš nemluvit, ani nehrát žádné hry se složitými pravidly. Ideálně, aby žáci mohli jen následovat realizátora a zároveň vnímali další faktor - rytmus. Pokud je třeba mluvit, tak jen za účelem otevření hlasu a rozhýbání hlasivek.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Provaz na kruh | 1 | |
Papíry na výsledky + fix | 2 | |
Čísla na kartičkách 1 - 25 | 1 set | |
Klapka | 1 | |
Prezentace / seznam aktivit | 1 | |
Stopky | 1 |
Přílohy
Prezentace aktivit: KLAPKA DEN 3, lze použít na začátku každé aktivity - AKCE