Klapka den 4

Účastníků 8 - 15
Fyzická náročnost III
Psychická náročnost I
Autor/ři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 15 min
Čas na přípravu 20 min
Prostředí venku, když je špatné počasí uvnitř
Rozdělení žáci každý sám za sebe i za skupinu

Cíle

Aktivizovat žáky, předat žákům plán dne. Odstartovat celý den klapkou.

Sdělení

Vím, co mě dnes čeká.

Metody

Aktivizace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

* Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:

  • aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy.

* Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:

  • týmovou prací při skupinových aktivitách.

* Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:

  • zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů.

* Schopnost učit se je rozvíjena:

  • pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her.

Forma a popis realizace

Vnější aktivita (v případě špatného počasí lze udělat jako vnitřní aktivitu). Žáci následují realizátora. Jde o to se rozhýbat, aktivizovat, probudit a naladit na celý den. V závěru aktivity je žákům představen celý plán na den.

Obsah

Každý si najděte prostor, ať se můžete hýbat do všech stran. A zkuste se hýbat, jako kdyby vaše tělo byla modelína a dávejte ruce i nohy i hlavu do extrémních poloh a rychle tyto polohy měňte. Tak zkuste si to. Klidně se nebojte zrychlit, jak takové žížaly. Klidně se nechtě vést rytmem, který slyšíte.

V momentě, kdy uslyšíte STOP, tak se v té poloze, v které zrovna jste, zastavte, úplně zamrzněte. A představte si, že jste bytost, která se musí nějak hýbat a zkuste se v této poloze rozpohybovat. Realizátor nechá žáky dělat jednotlivá zadání a stále vrství další zadání a žáci se pomalu dostávají v úkolu hlouběji. Druhý realizátor hraje písničku na kytaru - melodickou, aby žákům v pohybu pomohl. Jak jde taková bytost pomalu? Jak zrychlí, může běžet? Může si sednout a jak? Zkuste chvilku, jako tato bytost s omezením fungovat. A pokud potřebujete, klidně začněte mluvit. Jak se taková bolest vyjadřuje? Jaké používá zvuky? Opět myslete na to, že hlas a pohyb musí být v jednotě. A v momentě, kdy uslyšíte ŽIVOT, tak se zase snažíte hýbat jako modelína. A zase vnímejte výraznější rytmus od bubnu.

STOP ŽIVOT Realizátor ještě párkrát nechá žáky si vyzkoušet různé bytosti a přejde k vysvětlení pravidel hry autobus. Druhý realizátor mění buben za kytaru podle toho, jaká je fáze.

Rozdělte se na dvě půlky. Jedna skupina čeká na zastávce a druhá jede v autobuse. Každý si předem najde metodou „hýbající se modelíny“ nějakou bytost a podle toho, jak se hýbe a chová, tak obohatí bytost o nějakou emoci. Například překvapení, smutek, rozjívenost, radost, vztek, stud, zvědavost, láska, hysterie, hlad. Do autobusu vždy jeden nastoupí a z autobusu jeden vystoupí. Ten, kdo do autobusu nastoupí, nakazí všechny bytosti danou emocí, tedy vaše bytost začne mít najednou radost a ta radost ve vás trvá dokud do autobusu nenastoupí někdo jiný. Stejně tak na zastávce, kdo z autobusu vystoupí, nakazí celou zastávku svou původní emocí. A každý emoci musí dělat co nejpřesněji, aby ostatní bytosti byly schopné emoci převzít. A takto se zkusíme všichni prostřídat.

ŽIVOT, hýbejte se jako modelína. STOP, rozpohybujte svou bytost a dejte jí příslušnou emoci.

Autobus odjíždí, zastávka je zde.

Realizátor může určit i trasu autobusu, ale lepší je, ať si to zvolí žáci sami. Druhý realizátor může délku jízdy autobusu určovat nějakou opakující písničkou, kterou může pomalu zrychlovat.

Všichni jsme se vystřídali, všichni jsme si v naší bytosti zkusili různé emoce - od bolesti až po šílenství, moc vám děkuji. Už vám vaše tělo a hlas i myšlenky pěkně spolupracují a nejednají jako oddělené složky, z toho mám radost.

Co nás dnes čeká? Realizátor představuje jednotlivé aktivity. Máte k tomu někdo nějaké otázky? V tom případě ŽIVOT, STOP. A jako bytosti, pojďme dát klapku. Klapka DEN 4, AKCE.

Metodika uvedení

Příprava

Buben, kytara, vybrat jednu pokud možno známou opakovací melodickou píseň (tzv. odrhovačku). Reálná klapka s nadepsaným DEN 4. Seznam aktivit na den - prezentace nebo vytištěné na papíře.

Realizace

Jeden z realizátorů hraje hned od začátku rytmus na buben a v průběhu ho mění, aby pomohl žákům měnit rytmus jejich pohybu. Hlavní realizátor vyzve žáky, aby si našli prostor a hýbali se jako modelína do všech stran do extrémních poloh a měnili rychlost pohybů.

Po chvilce realizátor křikne STOP a žáci musí „zamrznout“. Realizátor hudebník začne hrát na kytaru melodickou písničku a žáci se snaží svou zamrzlou bytost rozpohybovat, případně přidat i zvuk. Realizátor nechá chvíli žákům, aby se se svou postavou sžili a křikne ŽIVOT. V ten moment se žáci opět hýbají jako modelína, realizátor hudebník opět bubnuje, až do povelu STOP. Takto si žáci párkrát prostřídají různé polohy. Zapojením se do hry je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

Realizátor vysvětlí pravidla emocionálního autobusu. Pochopením a aplikací pravidel této hry je u žáků rozvíjena schopnost učit se. Realizátor vyzve žáky, aby se rozdělili na dvě půlky. Vytvořili si svou bytost, kterou obohatí o emoci. Z autobusu budou vystupovat na zastávku a zase nastupovat do autobusu vždy po jednom. Daná bytost vždy „nakazí“ svou emocí ostatní bytosti a autobus objede prostor a vrací se na zastávku. Na zastávce se zase bytosti nakazí emocí žáka, který z autobusu vystoupil. Realizátor hraje na kytaru jednoduchou melodickou písničku, která se může zrychlovat (tzv. odrhovačku) a žáci v autobuse vědí, že jak píseň skončí, musí už být u zastávky. Hra končí, když se obě celé skupiny prostřídají. Týmovou prací ve skupině jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

V závěru aktivity realizátor projde všechny aktivity, které žáky během dne čekají. Dá poslední povel ŽIVOT, STOP. V bytostech všichni žáci dají klapku DEN 4 a AKCE a rozejdou se.

Uzavření

Realizátor žákům představí plán na celý den a společně odstartují den KLAPKOU. Žáci i realizátoři odcházejí na ranní hygienu a pak na snídani.

Poznámky

Je dobré při aktivitě příliš nemluvit, ani nehrát žádné hry se složitými pravidly. Ideálně, aby žáci mohli jen následovat realizátora a zároveň vnímali další faktor - rytmus. Pokud je třeba mluvit, tak jen za účelem otevření hlasu a rozhýbání hlasivek.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Kytara 1
Buben 1
Klapka 1
Prezentace / seznam aktivit 1

Přílohy

Prezentace aktivit: KLAPKA DEN 4, lze použít na začátku každé aktivity - AKCE

klapka_den_4.pptx

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0