Klapka den 5
Účastníků | 8 - 15 |
---|---|
Fyzická náročnost | III |
Psychická náročnost | I |
Autor/ři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 15 min |
Čas na přípravu | 20 min |
Prostředí | venku, když je špatné počasí uvnitř |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe i za skupinu |
Cíle
Aktivizovat žáky, předat žákům plán dne. Odstartovat celý den klapkou.
Sdělení
Vím, co mě dnes čeká.
Metody
Aktivizace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi hráči v průběhu her uvnitř týmu i mezi týmy.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- týmovou prací při skupinových aktivitách.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her.
Forma a popis realizace
Vnější aktivita (v případě špatného počasí lze udělat jako vnitřní aktivitu). Žáci následují realizátora. Jde o to se rozhýbat, aktivizovat, probudit a naladit na celý den. V závěru aktivity je žákům představen plán na celý den.
Obsah
Jeden z realizátorů opět hraje na hudební nástroj - buben, kytara, lze pouštět i hudbu z přehrávače. Druhý realizátor komunikuje se žáky.
Právě jste dorazili na taneční party matematiků. Poslouchejte rytmus a tančíme! Matematici tančí každou částí těla zvlášť. Třepou s ní do rytmu a počítají si. Nejdřív hlava 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. A teď ruce a zase 1-9. Pravá noha 1-9, levá noha 1-9, pas vpravo a vlevo 1-9. A zase hlava, ale jen do osmi, a jedeme 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. A ruce 1 - 8, pravá noha, levá noha, pas. A hlava - do sedmi.
Takto se protřepávají jednotlivé končetiny, druhý realizátor k tomu hraje rytmus, který mění, aby žáci vnímali změnu a přizpůsobili změně i klepání těla.
A poslední kolečko. Jedna hlava, ruce, pravá noha, levá noha, pas. A nula leží na zemi. Všichni si lehnou na zem.
Pomalu dýchejte do hrudníku, do žeber, do břicha. A zase postupně vydechujte hrudník, žebra, břicho. A to každý opakujte tak 3x.
A teď každý zůstaňte ležet a dejte si svou dlaň nad pupík a zkuste zaštěkat, jako pes. Několikrát za sebou. Měli byste cítit, že vám dlaň nad pupíkem poskakuje. Dlaň totiž leží na bránici. A teď si sedněte, nechte nohy natažené a opět přiložte ruku na bránici a zaštěkejte. Jde vám to lépe než vleže nebo naopak?
Ano, je to náročnější. A jak to bude ve stoje? Zkuste to. Ano, to je nejtěžší, a proto je zapotřebí bránici posilovat, abychom při mluveném projevu mohli hlas do bránice pěkně opřít, jako bychom na někoho štěkali.
A je čas projít AKCE dnešního dne. Je toho pár, pokud je vše jasné, štěkněte, ať vím, že mohu na další aktivitu. Realizátor projde plán dne.
Poslední den na VIRUScience. Klapka den pátý. Všichni společně Akce.
Metodika uvedení
Příprava
Připravit jeden až dva hudební nástroje - cajón, buben, kytara. Případně použít přehrávač a nějakou písničku, která je chvilku rychlá a chvilku pomalejší. Reálná klapka s nadepsaným DEN 5. Seznam aktivit na den - prezentace nebo vytištěné na papíře.
Realizace
Jeden z realizátorů opět hraje na hudební nástroj - buben, kytara, lze pouštět i hudbu z přehrávače. Druhý realizátor komunikuje se žáky. Vysvětlí žákům pravidla hry „Taneční party matematiků“. Matematici tančí každou částí těla zvlášť. Třepou s ní do rytmu a počítají si. Nejdřív počítají do devíti, při druhém kole do osmi, pak do sedmi až v posledním kole vším třesou jen jednou. Pokud druhý realizátor dělá rytmus živě, mohou ho žáci vnímat a podle rytmu svůj pohyb přizpůsobit.
Při nule si všichni lehnou na zem. Dýchají do hrudníku, do žeber, do břicha. A zase postupně vydechují z hrudníku, žeber, břicha. A to každý opakujte tak 3x. Pochopením a aplikací pravidel jednotlivých her je u žáků rozvíjena schopnost učit se.
Nakonec zůstávají ležet, dají si ruku na břicho na bránici a tzv. štěkají do ruky, ta by jim měla na břiše poskakovat. Pak zkoušejí štěkat v sedě a nakonec ve stoje, to je nejtěžší. Zapojováním se do jednotlivých her a podporou spoluhráčů je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.
V poslední části aktivity realizátor žákům řekne, jaký je plán na celý poslední den a společně dají poslední klapku DEN 5.
Uzavření
Realizátor žákům představí plán na celý den a společně odstartují den KLAPKOU. Žáci i realizátoři odcházejí na ranní hygienu a pak na snídani.
Poznámky
Je dobré při aktivitě příliš nemluvit, ani nehrát žádné hry se složitými pravidly. Ideálně, aby žáci mohli jen následovat realizátora a zároveň vnímali další faktor - rytmus. Pokud je třeba mluvit, tak jen za účelem otevření hlasu a rozhýbání hlasivek.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Cajón, buben, kytara | 1 | |
Přehrávač | 1 | |
Klapka | 1 | |
Prezentace / seznam aktivit | 1 |
Přílohy
Prezentace aktivit: KLAPKA DEN 5, lze použít na začátku každé aktivity - AKCE