Příprava prezentace

Účastníků 8
Fyzická náročnost 1
Psychická náročnost 5
Autor/ři Ondřej Herzán, Šimon Benda, Bohumil Vašíček, Stanislav Rubáš, Jan Semrád, Pavel Doboš
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 120 min
Čas na přípravu 60 min
Prostředí sál, učebna
Rozdělení účastníci jsou rozděleni do menších týmů

Cíle

  • Žák zlepší týmovou práci.
  • Žák zlepší práci s informacemi, zpracovávání prezentací.
  • Žák si vytvoří vlastní názor a postoj na problematiku.
  • Žák posílí umění generalizace, zevšeobecnění.

Sdělení

Žáci se naučí zpracovat data, která mají k dispozici, a zamyslí se nad tématy, se kterými se již v průběhu akce setkali.

Metody

Skupinová tvorba, projekt Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • Přípravou prezentace, formulací složitých vět (názorů a postojů), diskuzí v rámci tvůrčího procesu vytváření prezentací.
  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • Vytvářením samotné prezentace na počítači a nutností vyhledávat potřebné informace na internetu.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • Potřebou sumarizace veškerých získaných vjemů a informací. Nutností si dohledávat nové informace, ty pak třídit a zpracovávat do prezentace.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • Týmovou spoluprací při vytváření prezentací.

Uvedení

Příprava materiálu a místa

V místnosti je potřeba připravit flipchart. Na ten realizátoři sepíší pravidla, shrnutí a časový rozvrh přípravy prezentací. Dále mít připravené papírky s výběrem speciálních témat a stanovišť. Stejně tak je potřeba výběr témat a stanovišť promítat na plátno, aby mohly skupinky dopředu přemýšlet, co si vyberou. Na každém stole musí být pro skupinku nachystané papíry, propisky, počítač, jejich tablet a veškeré materiály, které získaly, dále kartička s popisem média, které budou zastupovat v diskuzi (viz příloha žurnalisté otázky.docx).

Zadání prezentací a vysvětlení pravidel

Žáci přijdou ráno do VIDA! science centra. V Multifunkčním sále se opět rozdělí do stejných týmů jako minulý den a každý tým obsadí jeden stůl, umístěný v rohu místnosti, aby týmy byly od sebe co nejdále a nerušily se navzájem. Realizátor řekne všechny důležité informace hned, případné otázky odpoví po vysvětlení nebo se jim pak věnuje v průběhu přípravy.

Konkrétní časová dotace na jednotlivá dílčí zadání byla stanovena s ohledem na pozornost žáků a na to, aby se téma „nerozbředlo“. Časová dotace je větší pro speciální úkol a volební program, které jsou pro celou prezentaci zásadnější než zpracování stanoviště, které je spíše informativní. Časová dotace 45 minut se zdá jako dlouhá doba, ale pro zpracování speciálního úkolu nebo volebního programu v šesti lidech to zase tolik času být nemusí. Proto je potřeba mít přehled, jak na tom hnutí jsou a neustále je podporovat v tvoření.

Výběr stanovišť a speciálních úkolů

Stanoviště, ze kterých si týmy vybírají podle umístění v “Poznej Brno jinak”, jsou následující: a) Mendlovo náměstí, b) Masarykova čtvrť, c) Kamenná kolonie, d) Židovský hřbitov, e) Vaňkovka a Café Práh, f) Petrov a Denisovy sady. Speciální úkoly/problematiky, včetně návodných otázek jsou tato (viz příloha zadání prezentací.docx):

  • brněnské menšiny
  • lidé ve městě
  • doprava ve městě
  • vzhled města
  • historie a současnost
  • bezbariérový přístup

Zadání speciálních úkolů je úmyslně rozšířeno tak, aby pokrylo témata, která mohou žákům při tvorbě prezentace výrazně pomoci a upevnit v nich schopnost sumarizace získaných poznatků. Svou roli tam hrála také podprahová témata (zaniklé multikulturní Brno atd.) Výběr témat vychází jak z úkolů po cestě, které týmy plnily, takže k nim mají nějaká data, vztah a poznatky, tak i ze stanovišť, kde se rovněž žáci věnovali tématům jako je vzhled města, menšiny apod. Postupný výběr stanovišť je dán soutěžním charakterem aktivity “Poznej Brno jinak”, ze které vychází pořadí výběru témat.

Část s popisem stanoviště by měla mít méně prostoru než zbylé dvě. Jde spíše o sumarizaci toho, co se tým o místě dozvěděl, co si načetl na místě, plus třeba další zajímavé informace, které si tým sám zjistí. Následná problematika je pak větším vhledem do tématu, kterému se týmy při přesunech věnovaly. Žáci mohou využít fotografie míst, které pořídili, dávat příklady a problematiku zobecnit na širší kontext. V této části už mohou týmy rovněž navrhovat řešení a dobré příklady z praxe. Následující volební program je pak shrnutím toho, co připadá hnutí jako nejpalčivější problémy, čemu by se chtěli věnovat a jak.

Příprava prezentace

Během samotné přípravy mohou žáci použít vlastní videa, fotografie a využít dostupná data z internetu. Prezentace by měla trvat minimálně 10 minut a každý z týmu by měl mluvit. Tím se u žáků rozvíjí komunikace v mateřském jazyce. Celková struktura přípravy vychází z toho, aby žáci stále měli stále na čem pracovat. Čímž se u nich podprahově rozvíjí schopnost týmové spolupráce i práce s digitálními technologiemi.

Realizátoři mají během přípravy přehled nad jednotlivými skupinami, podporují je a motivují. Kontrolují, zda někdo není pasivní apod. Realizátoři často upozorňují na to, kolik zbývá v dané sekci času. Pokud se blíží čas sekce ke konci, pak upozorňuje, že by měla hnutí dokončovat práci, dodělávat detaily. Pokud nějaké hnutí bude mít danou sekci připravenou před ukončením limitu, můžeme je vybídnout, aby si rozdělili, kdo co bude říkat a zkusili si v hlavě přeříkat projevy. Realizátoři také pomáhají hnutím s problémy s technikou, případně jim odpovídají na otázky. Nemusí ale přímo pomáhat se směřováním prezentace/volebního programu. Každý tým by to měl pojmout po svém. Hnutí musí dodržet strukturu prezentace 1. stanoviště 2. problematika/speciální úkoly 3. volební program 4. diskuze. Prezentace by se daly tvořit i na tabletu. Uživatelsky příjemnější a rychlejší je ovšem tvorba na počítačích. Proto jsme se snažili na tento program sehnat 4 počítače. Ti členové, kteří právě nepracují s počítačem, mohou zpracovávat data z otevřených úkolů, případně pracovat s tablety. Ty jsme dali k dispozici do skupiny dva.

Popis pouze jednoho ze stanovišť vycházel z předchozích uvedení, kdy měli žáci popsat všech šest stanovišť. To v prezentacích zabíralo zbytečně moc času a informace se opakovaly.

Uzavření

Je třeba vyslat jasný vzkaz, že po dvou hodinách aktivita končí, aby se žáci stihli přesunout na oběd do Expo Food a program pak mohl plynule navazovat. Na konci tvoření obejde jeden z realizátorů všechna hnutí a nahraje prezentace na flashdisky.

Časová dotace

120 minut. Třicet minut týmy věnují přípravě prezentace jednoho ze stanovišť, dalších 45 minut vybranému speciálnímu tématu a následně 45 minut návrhu volebního programu pro Brno.

Zpětná vazba účastníků

Účastníci kvitovali především možnost vytvořit si vlastní volební program, a to kompilací autentických zážitků s vyčtenými informacemi, být iniciativní, projevit svůj názor. Také ocenili možnost zrekapitulovat předchozí den a lépe si vše zapamatovat. Líbila se jim i práce v týmu. Naproti tomu se některým program zdál příliš dlouhý a nezajímavý, někteří necítili potřebu řešit problémy místa, kde sami nežijí.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
tablet 8
notebook 4
papíry 20
tužky 20
prezentér 1
projekce 1
kartičky témat 3 druhy speciální úkol, stanoviště, médium
flashdisk 1

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
004.05.02 zadání prezentací.docxzadání prezentací
004.05.04 zadání prezentací.pdfzadání prezentací
004.05.03 žurnalisté otázky.docxkarty médií
004.05.05 žurnalisté otázky.pdfžurnalisté otázky
Metodické přílohy
#SouborPopis
004.05.01 pravildla_prezentace.jpgpravidla prezentace

Odkazy

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0