1.2 Představení týmu, obavy a očekávání, pravidla

  • Obsah
  • Metodika
Načítám ...

Metody

Frontální sdělení, naslouchání, sdílení.

Metody a formy

Forma a popis realizace

Nenáročný povídací program v místnosti, během kterého se účastníkům představí organizátorský tým, účastníci si pojmenují a sdílí svoje očekávání a případné obavy, celá skupina si odsouhlasí pravidla soužití.

Obsah

Dobré dopoledne, vítám vás ještě jednou u nás ve VIDě a především na workshopu DeFactoX! Jsem ráda, že jste všichni dorazili a těším se na následující hodiny a dny. Už jste se trochu seznámili s prostorem, kde budeme tento týden trávit. Možná jste se už stihli i maličko seznámit mezi sebou. My jsme se ale zatím pořádně nepředstavili vám. Takže se dívejte. Toto je organizační tým celého workshopu. Tihle všichni lidi pro vás připravovali program, s těmito lidmi se budete celý týden potkávat. Nebudeme tu pořád všichni. Pokud tu někdo v určitou chvíli nebude, znamená to, že pro vás někde chystá nějaký další program, nebo má nějaké zásadní pracovní povinnosti někde jinde. (Nebo je mrtvej.)

Moje jméno je Radka, mám to tu celé na starosti – tedy jsem garant a hlavní organizátor celého workshopu. Toto je Radek a je to nejlepší učitel chemie ve střední Evropě. Pokud nebudete rozumět čemukoli chemickému, můžete se na něho směle obrátit. Pak tu máme odbornou část týmu – Petru, Páju a Barču – ty stojí za většinou odborných laboratorních programů a nejlíp rozumí environmentální chemii. Pak je tu Aneta, která je na této akci oficiálním zdravotníkem, takže kdybyste potřebovali, nebojte se na ni obrátit s jakýmkoli zdravotním problémem. Pokud se vám něco stane, samozřejmě to řekněte co nejrychleji komukoli z nás. A pak je tu Tom. Tom má za úkol starat se o vás. Ještě úplně nevíte, co všechno na vás číhá v této budově – například zavřené dveře. Tom všechny tyto věci umí vyřešit a rád to pro vás udělá.

Protože budova VIDy je veliká a taky se nebudeme pohybovat jen tady, bylo by dobré – pro všechny případy – abyste na nás měli telefonní čísla. Napsali jsme vám je sem na tuto tabuli. Hned teď si je, prosím, vyfoťte, ať je máte ve svých telefonech.

Teď už se pojďme přesunout k tomu, co se tu bude celý týden dít. Zkuste si teď vzpomenout, co bylo první, co vás napadlo, když jste se dozvěděli o tomto workshopu a rozhodli jste se, že chcete být u toho. Proč jste se tak rozhodli? Co bylo to, co vás přesvědčilo? Co je to, pro co jste si sem přijeli? Na co se těšíte? Co byste chtěli zažít? Na chvilku se zamyslete a až to budete mít, napište to tady na tento papírek.

(Lektor rozdá účastníkům lepící papírky post-it a nabídne jim fixy. Zároveň dá několik minut času. Svoje očekávání píšou i členové organizačního týmu.)

Koukám, že většina z vás už má napsáno. Já vám teď každému dám ještě druhý lísteček a poprosím vás, abyste na něj napsali naopak to, co byste tu zažít nechtěli. Něco, čeho se možná trochu bojíte, obáváte, nebo prostě nechcete, aby se to tu vyskytlo.

(Lektor rozdá papírky a několik minut počká. Opět píší i členové organizačního týmu.)

Máme napsáno? Dobře. Pojďte teď, kdo už má napsáno, tyto papírky nalepit sem na flipchart.

(Na flipchartu je papír s připravenou „tabulkou“ – stránka je rozdělená na dvě poloviny, do jedné poloviny se lepí papírky s očekáváními, do druhé s obavami. Lektor anonymně okomentuje přilepené papírky. Začne obavami, poté shrne a okomentuje sdílená očekávání.)

Vidím, že několik z vás má obavu, aby tu nebyla nuda, aby tu nebylo málo spánku… Tomu rozumím. Budeme se snažit, aby se vaše obavy nenaplnily, nicméně je to tak, že vaše pohoda je především ve vašich rukou. Pokud se bude dít něco, co vám úplně nevyhovuje, nebojte se zajít za námi nebo za někým, kdo tu nepohodu způsobuje, a mluvit o tom. Když o tom budeme vědět, můžeme s tím něco dělat. Pokud o tom vědět nebudeme, logicky s tím nic dělat nemůžeme.

Zároveň vidím, že spousta z vás očekává zábavu, nové kamarády, nové informace… Stejně jako u vašich obav, i v tomto případě je to ve vašich rukou. Hledejte si ty věci, které očekáváte, v programu aktivně. V zážitkové pedagogice se s oblibou říká: „Kolik do toho dáš, tolik z toho dostaneš.“ Nebojte se tedy jít do věcí naplno, čím víc energie do toho vložíte, tím víc se vám toho vrátí.

(Lektor pak odnese papír a přilepí ho na zeď, aby byl celý týden k dispozici a na očích.)

Poslední věc, kterou je potřeba probrat, než se vrhneme na seznamování, jsou pravidla. Možná si říkáte – proč? Jsou přece prázdniny! Jo, to bereme. A rozhodně vás nechceme nějakými pravidly svazovat. Nicméně vyskytujeme se v prostoru, kde se vyskytují i jiní lidé, navíc jsme za vás teď zodpovědní, a krom toho je dobré dodržovat nějaká základní pravidla společného soužití, abychom se spolu mohli cítit bezpečně a nemuseli trávit čas řešením problémů. Bude toho víc, ale vezmeme to rychle.

Jsme ve VIDA! science centru a toto centrum má Návštěvní řád. Zároveň letní akce ve VIDě mají svůj Provozní řád. Posílali jsme vám je e-mailem, vzpomínáte? Dokonce vaši rodiče podepsali, že jste se s nimi seznámili. Mám je tady vytisknuté, pověsím je támhle na nástěnku, kdykoli se na ně můžete podívat, což doporučuji udělat. Pokud bych to měla shrnout, tak prostě používejte mozek a všechno bude v pohodě.

(Lektor pak vytisknuté papíry připevní na zeď/nástěnku, aby byly celý týden k dispozici a na očích. Viz Návštěvní řád VIDA.pdf a Provozní řád letních workshopů.pdf) Druhá věc jsou ale nějaká pravidla našeho vzájemného soužití. Proč bychom taková pravidla vlastně mohli potřebovat? Co myslíte?

(Lektor se ptá a čeká na odpovědi, nápady od účastníků.)

Jasně. Protože chceme, aby nám tu spolu bylo dobře. Abychom se vzájemně neštvali, abychom se tu mohli cítit bezpečně. Mohli bychom tu teď několik desítek minut sedět a společně vymýšlet, jaká pravidla by nám vyhovovala. My jsme tuto práci udělali za vás a dali jsme dohromady několik pravidel, o kterých si myslíme, že mají opravdu smysl. Ano, vpašovali jsme mezi ně i nějaká „naše“ pravidla, ale věřte, že většina pravidel je tam pro vás. Já vám je teď po jednom představím a o každém z nich se můžeme pobavit, proč toto pravidlo chceme, aby fungovalo, a jak ho případně upravit, kdyby vám mělo nevyhovovat.

(Lektor postupně čte jednotlivá pravidla – viz Pravidla soužití.pdf. U každého pravidla se ptá, jestli mu účastníci rozumějí, a vysvětluje, proč toto pravidlo chceme.)

  • Když jeden mluví, ostatní naslouchají: Komunikace je jednokanálová. Když jeden mluví, ostatní naslouchají. Jinak se nedomluvíme. Máme dvě uši a jedna ústa. Toto platí převážně ve chvíli, kdy je nás tu dvacet pohromadě. Je těžké se domluvit, pokud chtějí mluvit všichni zaráz.
  • Respekt: Chovám se k druhému tak, jak chci, aby se i on choval ve stejné situaci ke mně. Případně tak, jak si dotyčný sám řekne. Ne každý máme rádi to stejné – pojďme to respektovat a navzájem se poslouchat.
  • Dobrovolnost: Programy jsou dobrovolné, z naší strany je to nabídka. Můžete kdykoli odejít, a pokud to nebude rušit, tak se i vrátit. Pokud se ale rozhodnete neúčastnit, řekněte nám to (ať můžeme program přizpůsobit změně a ať vás někde nehledáme). Vzhledem k tomu, že jsme za vás zodpovědní, tak vás ale nepustíme mimo VIDu nebo mimo objekt, kde se právě budeme nacházet.
  • Stopka: Máte právo cokoli a kdykoli odmítnout a nemusíte své rozhodnutí obhajovat ani před druhými, ani před sebou. Nemusíte ani nic vysvětlovat. A dokonce u toho ani nemusíte mít „blbý“ pocit. Na toto pravidlo možná ze školy nejste zvyklí. Ale tady opravdu nejste povinně. Pokud budete večer unavení a nebudete se chtít účastnit programu, prostě běžte spát. Nebo se s námi domluvte, my vám umíme říct, která část programu je důležitější a která méně. A opravdu se neurazíme.
  • Časy: program bude typicky dopoledne, odpoledne a večer. Řekneme vám, jak dlouho bude který blok trvat.
  • 9:30 je 9:30: Choďte včas. Je pro vás OK, když vám vždy jen řekneme, v kolik hodin je další program? Nabízíme i pomoc s včasnými příchody – roli tzv. časopsa. Ten, kdo je časopes, dostane informaci, kdy je další program, a je na něm, aby všechny včas informoval. Příště to zase pro něho udělá někdo jiný. Souhlasíte s tím? Vyvěsíme tedy tabulku a vy se do ní, prosím, zapište, kdy kdo bude dělat časopsa. Děkujeme.
  • Jídlo a pití: Pití ano, kdykoli. Jídlo jen o přestávkách mezi programy. Budeme se vás snažit nakrmit tak, abyste neměli hlad, kdyby to ale nastalo, určitě nám o tom řekněte. Tohle jsou věci, které umíme řešit. Co se týče pití – celou dobu tu bude stát várnice s pitnou vodou, kalíšky a sirup – tedy si každý z vás může udělat pití dle vlastní chuti. Pokud půjdeme pryč, určitě si vezměte s sebou láhev s pitím. Kdo má žízeň, je mnohem víc unavený. A program bude náročný. Takže pijte!
  • Vypněte mobily. Tedy – mějte je, foťte se, pište si s kamarády. Ale na programu chceme, aby vaše pozornost patřila programu, ne vašim telefonům. To se nejlíp udělá takovým tím tlačítkem s obrázkem letadla. Doporučujeme!
  • Akce bude taková, jací budete vy: Když si to budete chtít užívat, pojďte do toho naplno. Jak už jsme řekli – kolik do toho dáte, tolik z toho dostanete.

Tato pravidla pověsím vedle těch ostatních, abyste si je mohli připomenout, pokud to bude potřeba. Pokud byste měli dojem, že některé z nich nefunguje nebo ho někdo nedodržuje, určitě to řekněte. Buď přímo dotyčnému, nebo nám a my to téma můžeme otevřít za vás, když to pro vás bude těžké.

Děkuju vám za pozornost. Nutné organizační záležitosti se nám tímto nachýlily ke konci a můžeme se vrhnout přímo do programu.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
flipchart 1 nebo tabule
papíry na flipchart 1
fixy kalíšek - alespoň 1 pro každého účastníka lepší jsou tmavší barvy - na psaní na post-ity
nalepovací papírky post-it 1 balíček pro každého účastníka alespoň jeden na očekávání a jeden na obavy
vytisknuté přílohy 1 pro lektora a následně na pověšení na zeď - Návštěvní řád, Provozní řád letních workshopů a Pravidla soužití
podsedáky 1 na účastníka a lektora

Obsahové přílohy

#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
013.02.04 01 článek v časopise Marek Herman HERMAN, Marek. Monkey see, monkey do. Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku. Olomouc: Gymnasion, o.p.s., 2013, č. 12 (ročník 7, číslo 1), s. 39-44. ISSN 1214-603X Jiná 2021-04-19

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0