3.6.1 Příprava prezentací projektu
Účastníků | 20-25 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | III-IV |
Autoři | Václav Vávra, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1-2 |
Čas na realizaci | 75 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | větší místnost |
Rozdělení | do pracovních týmů |
Cíle
Cílem je naučit žáky připravit prezentaci svého projektového řešení, aby jej mohli představit širší veřejnosti (spolužákům).
Sdělení
Připrav se na prezentaci svého projektu tak, aby všichni pochopili, že je prostě nejlepší.
Metody
Metodou projektové výuky se rozvíjí praktické a komunikační dovednosti.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- přípravou prezentace vlastního projektu,
- aktivní komunikací mezi členy týmu, kteří připravují prezentaci.
- Kompetence ke spolupráci je podporována:
- společným cílem, kterým je vytvoření prezentace vlastního projektu,
- vzájemnou domluvou na jednotlivých částech prezentace.
- Kompetence k plánování a organizování práce je rozvíjena
- stanovením časového limitu na přípravu prezentace,
- množství faktů a tím nutností rozdělit si práci.
Forma a popis realizace
V rámci této skupinové kooperativní formy výuky musí každá vláda vytvořit prezentaci, ve které představí výsledky svého projektu elektrifikace vlastního fiktivního státu.
Uvedení
Příprava
Nachystat papíry na flipchart, barevné fixy a další psací potřeby pro každý tým.
Realizace
Ačkoliv je zadání poměrně přímočaré a dává velkou volnost týmům v tom co a jak budou prezentovat, je dobré je během tvorby obcházet a doptávat se jich aby si byli vědomi možností (grafy, základní číselné údaje, rekapitulace geografických podmínek státu atp.) ale také omezení - zbývající čas, aby nakreslené prvky byly vidět co nejlépe z větší vzdálenosti atp. Pokud by tým měl ambice připravit více flipových papírů, měli bychom jich mít dostatek na rozdávání, stejně jako v případě, kdy si papír špatně rozvrhnou a v průběhu vznikne potřeba začít kreslit znova.
Skupinám je potřeba dát jasné instrukce, co má být obsaženo v prezentaci, uvádějící si může jednotlivé body upravit podle vlastní úvahy. Zdůrazněte délku prezentace – 5 minut. To je postačující, aby každá vláda představila klíčové výsledky svého projektu. Upozorněte žáky, že v této části je ještě možné dopracovat výsledné řešení jejich projektu, musí si však stihnout připravit prezentaci.
Každá vláda by měla vytvořit grafický výstup – jeden list flipového papíru. Vhodné je také využít mapu jejich státu. Kreativní nápady jsou vítány, pokud podporují vylepšení připravované prezentace. Čas není až tolik limitující, po obědě je ještě prostor na finalizaci celé přípravy. Směřujte jednotlivé skupiny ke smysluplnému prezentování svých úkolů, každá prezentace by měla určitým dílem zmínit následující body:
- Název a krátká charakteristika státu: název vymýšleli cestou autobusem, stejně tak zajímavosti o státu. Měli by vybrat jen to nejzajímavější. Ze vstupního zadání by bylo možné zmínit, jaké mají k dispozici suroviny nebo vhodné přírodní podmínky, např. pro fotovoltaiku, geotermální energie apod.
- Roční spotřeba elektrické energie a roční výkon instalovaných elektráren: hodnotu roční spotřeby mají spočtenou z minulého dne, roční výkon jejich elektráren ukazuje, zda mají nějaké rezervy, např. při náhlém výpadku některého typu elektráren.
- Seznamte ostatní s vaším energetickým projektem, uveďte přehled instalovaných typů elektráren a důvod výběru těchto technologií: je vhodné v prezentaci uvést nejvýznamnější energetické zdroje a krátce zdůvodnit, proč se rozhodli využívat tu nebo jinou technologii.
- Jaké je procentuální zastoupení jednotlivých technologií výroby elektřiny: mohou velmi snadno spočítat podíl obnovitelných a neobnovitelných zdrojů, během prezentace to lze srovnat s ČR.
- Uveďte možná rizika vašeho řešení a dopad vašich elektráren na životní prostředí (produkce CO2, množství jaderného odpadu, množství vytěžených surovin apod.): žádný projekt není bez chyby a není ostudou chybu přiznat. Uznání chyby je nejlepší cesta k její příští nápravě.
- Uveďte cenu 1 kWh elektrické energie při započtení všech nákladů: toto může být zajímavé srovnávací kritérium, ale rozhodně tato hodnota nic neříká o tom, zda je projekt vypracován dobře nebo špatně.
- Uveďte cokoliv dalšího, co vám přijde zajímavé nebo důležité: nechte na fantazii a potřebách každé vlády.
Uvádějící je celou dobu nápomocen všem skupinám s radou a pomocí, podporuje zajímavé a netradiční nápady. Na škodu není ani domluva a konzultace mezi vládami, podporujte každou pozitivní aktivitu ze strany žáků.
Oběd
Na oběd a odpočinek po něm je vyplánována jedna hodina. Oběd v místě uvádění programu je výhodou, šetříme čas.
Poznámky
Povzbuďte skupiny k výpočtu procentuálního podílu jednotlivých typů elektráren v jejich řešení, pro srovnání skupin je to poměrně přehledný údaj. Jeden z lektorů může v tomto čase již chystat přednáškový sál – předsednický stůl s židlemi a kartičkami funkcí ministrů (premiér uprostřed), hlediště, stojan na flipový papír a zvuková technika.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
flipový papír | dle potřeby | pro tvorbu prezentace |
lepidlo | 5 | tvorba prezentace |
pastelky | 5 sad | tvorba prezentace |
fixy | 5 sad | tvorba prezentace |
lepicí pásky | 5 | tvorba prezentace |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.