3.6.3 Mezinárodní energetická konference
Účastníků | 15-25 |
---|---|
Fyzická náročnost | 1-II |
Psychická náročnost | III-IV |
Autoři | Václav Vávra, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 75 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | konferenční sál |
Rozdělení | hromadně, všechny týmy |
Cíle
Během moderované konference představí všechny pracovní skupiny (vlády) svůj fiktivní stát a projekt jeho elektrifikace. V následné diskusi pak musí obhájit své řešení.
Sdělení
Představ světu svůj projekt zásobování státu elektrickou energií!
Metody
Základní metodou je projektová aktivizační didaktická hra doplněná prvky dramatu (žáci jsou v roli ministrů), kdy žáci rozvíjí především komunikační dovednosti a kritické myšlení.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- prezentací výsledků projektu před publikem,
- aktivní komunikací při zodpovídání položených otázek,
- veřejnou diskuzí o nastolených tématech.
- Kompetence k efektivní komunikaci jsou rozvíjeny:
- při formulování dotazů na členy prezentující vlády,
- při odpovídání na dotazy a vzájemné diskusi.
- Kompetence ke zvládání zátěže je rozvíjena:
- nutností mluvit před více lidmi na dané téma,
- zodpovídat položené dotazy v časovém stresu.
Forma a popis realizace
V rámci projektové formy výuky probíhá závěrečná prezentace projektů, kdy v jednotlivých fázích žáci provádějí individualizovanou činnost, při které procvičují své prezentační dovednosti a kritické myšlení. Průběh konference řídí jeden z uvádějících, který dohlíží na rovnoměrné přidělení času jednotlivým vládám a řídí diskusi.
Obsah
V čele konferenčního sálu sedí vláda, která prezentuje a moderátor mezinárodní konference (lektor). Účastníci konference jsou členové zbylých vlád, sedí v hledišti konferenčního sálu. Druhý lektor a učitelé jsou v rolích zvědavých novinářů, kteří kladou doplňující otázky. Jediný možný způsob oslovení je „Pane ministře, paní ministryně“.
Na konferenci prezentuje všech 5 vládních skupin energetický projekt svého fiktivního státu, na každou prezentaci naváže všeobecná diskuse a zodpovídání dotazů, vše řídí lektor – předsedající konferenci. Součástí prezentace je vyvěšený flipový papír vytvořený v předchozích aktivitách. O způsobu a rozložení prezentace si rozhodují žáci ve skupině sami, v diskusi je dobré zapojit všechny členy vlády.
Uvedení
Příprava
Před zahájením „konference“ je potřeba připravit přednáškový sál a předsednický stůl - podle vlastního uvážení realizátorů.
Realizace
Ze stolů a židlí postavíme konferenční sál, v čele předsednický stůl pro prezentující vládu s označením funkce u jednotlivých míst. Na boku je stojan pro vytvořené plakáty, na stole je přípraven mikrofon pro řečníka. Druhý mikrofon má uvádějící v roli moderátora. Místo je potřeba připravit ještě během předchozí aktivity nebo nyní společně se žáky.
Zahájení konference na vládní úrovni je slavnostní a formální, moderátor (jeden z uvádějících) pronese slavnostní zahajovací řeč, všichni si posedají v sále. Druhý uvádějící a učitelé jsou v rolích zvědavých novinářů, kteří během diskuse kladou doplňující otázky. Po krátkém úvodu je ke slovu pozvána první vláda. Zaujme místa v čele sálu a dostane 5 minut na prezentaci výsledků svého projektu. Po prezentaci se moderátor doptá na věci, které nebyly jasně řečeny a jsou z hlediska pochopení projektu důležité a následně otevře všeobecnou diskusi. Jediné přípustné oslovení je „pane ministře – paní ministryně“. Prezentací žáci získávají kompetence k efektivní komunikaci, aktivnímu přístupu a ke zvládání zátěže.
Na konferenci postupně prezentuje všech 5 vládních skupin energetický projekt svého fiktivního státu, na každou prezentaci naváže všeobecná diskuse a zodpovídání dotazů. Vše řídí uvádějící – moderátor. Součástí prezentace je vyvěšený flipový papír vytvořený v předchozí aktivitě. O formě a rozložení prezentace si rozhodují žáci ve skupině sami. Pokud to jen trochu jde, snažíme se do prezentace zapojit všechny členy vlády. Při střídání prezentujících vlád vymění uvádějící plakáty na stojanu, vláda, která skončila, se posadí do hlediště a je pozvána vláda další, aby se posadila do čela.
Zvláštní pozornost zaslouží diskuse, uvádějící i přítomní učitelé se na ni musí dobře připravit. Chceme pomocí ní rozvíjet u žáků kompetence k aktivnímu přístupu, efektivní komunikaci a zvládání zátěže. V prvním plánu zahájí diskusi moderující, jde především o rozběhnutí diskuse hned po prezentaci. Poté jsou vyzváni ostatní žáci k pokládání dotazů. Velmi striktně se držíme pravidla, že tazatel nejdříve sdělí, kterého ministra se ptá, teprve potom zformuluje otázku. Vyhneme se tak časovým prodlevám a dohadům, kdo z vlády odpoví. Moderující rovněž dohlíží na to, aby otázky byly věcné, pokud tomu tak není, pokusí se ji spolu s tazatelem přeformulovat. Vyloučeny jsou otázky osobního charakteru.
Žádaným cílem diskuse je také zapojit do diskuse všechny členy vlády. To musí zajistit vhodnými dotazy druhý uvádějící nebo učitelé v rolích zvídavých novinářů. Nelze předpokládat, že každý člen týmu dovede odpovědět nebo je pohotový. Moderátor pak může oslovenému výrazně pomáhat, aby situaci směřoval k pozitivnímu vyznění celé situace, případně může pověřit jiného člena týmu odpovědí. Každý dotaz a odpověď na něj nesmí zastrašit žáky, aby se znovu ptali a nebáli se dotazů – jinými slovy, žádná otázka ani odpověď není hloupá, pouze může být korigována moderátorem k lepší pochopitelnosti a smysluplnosti. Na zjevné chyby a omyly je třeba upozornit, ale snažme se je mírně bagatelizovat (téma opravdu není snadné a práce měli žáci opravdu hodně). Chceme, aby si to všichni vyzkoušeli, ale neměl by to být traumatizující zážitek.
Pozn.: Při prezentacích žáků SŠ je možné mít „dotěrnější“ a „šťouravější“ dotazy a připomínky, jejich rozhled je přeci jen širší a komunikační dovednosti by měli být na vyšší úrovni.
Moderátor musí hlídat čas a vyzvat další vládu k prezentaci. Na každou prezentaci a diskusi připadá při počtu pěti vlád asi 12 minut. Na závěr musí zbýt čas na slavnostní ukončení konference.
Moderátor a novináři mohou vznést různé dotazy například na nějaké z následujících témat:
- Bude výkon vaší energetické soustavy dostatečně stabilní, nebude přehnaně závislý na přírodních podmínkách (slunce, vítr)?
- Jak budete řešit přebytek nebo naopak nedostatek energie v distribuční soustavě? Např. silný vítr, intenzivní sluneční svit v letním období nebo naopak nedostatek slunečního svitu či výpadek některého zdroje.
- Máte nějakou zálohu v případě výpadku většího zdroje? Myslíte, že by bylo možné nakoupit energii v zahraničí?
- Přemýšleli jste o spolupráci s okolními státy v oblasti energetiky? Jakým způsobem by to podle vás mohlo probíhat?
- Budou se stavbou vaší atomové elektrárny souhlasit obyvatelé? Co pro to můžete udělat?
- Tepelná uhelná elektrárna je zátěží pro ŽP, jaká přijmete opatření k minimalizaci znečištění?
- Jak budete řešit výpadek dodávek z vodních zdrojů v období sucha a tím snížených průtoků v řekách?
- Co vás vedlo k tomu, investovat nebo naopak neinvestovat do atomové/tepelné/vodní/ sluneční/ větrné/ geotermální energie?
- Očekáváte nějaké komplikace při provozování atomové/tepelné/vodní/sluneční/větrné/ geotermální energie?
- a řada dalších.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
stoly a židle | přiměřený počet | k poskládání konferenčního sálu |
flipová tabule | 1 | vyvěšení prezentací jednotlivých skupin |
mikrofony | 2 | ozvučení konference |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.