3.4.3 Jestřábi a hrdličky - herní strategie
Účastníků | 10 - 20 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | IV |
Autor | Roman Štěpánek |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 5 minut |
Prostředí | místnost, nezávisle na denní či roční době |
Rozdělení | celá skupina dohromady |
Cíl
Účastníci diskutují výhody a úskalí altruismu a sobectví, aplikují model vězňova dilematu a strategie her na vybrané životní situace.
Sdělení
Moje rozhodnutí mají vliv na můj zisk i ztrátu. I altruismus může přinést větší zisk než sobectví.
Metody
Frontální výuka, diskuze.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- rozborem průběhu hry a vyjadřováním názorů na problematiku modelu Vězňovo dilema.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- rozborem a modelováním algoritmů „jestřáb“, „hrdlička“, „osel“ a „Chuck Norris“,
- rozborem matematických pravidel a zvláštností her s nenulovým součtem.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- aplikací teorie her s nenulovým součtem na lidské chování,
- rozborem situací z běžného života na základě teorie her,
- zamýšlením se nad výhodami i úskalími altruismu a sobectví v mezilidských vztazích a ve společnosti.
Forma a popis realizace
Jedná se skupinový frontální výklad teorie her, kombinovaný s diskuzí s účastníky a reflexí předchozí aktivity.
Přizpůsobení SVP
Programy navazují na prekoncept znalosti o strategiích a jejich využití ve vlastní prospěch či ztrátu. V programu je hrou Vězňovo dilema zapojen i sociální rozměr – altruismus versus vlastní prospěchářství. Na hru přímo navazuje aktivita Jestřáby a hrdličky, kde žáci vyvozují vztah příčiny a následku. V reflektivní části se hledají analogie s přesahem do reálného života – obchodní strategie, závody ve zbrojení.
Obsah
Lektor za pomoci prezentace Teorie her a příkladu principu Vězňovo dilema předkládá žákům principy her s nulovým a nenulovým součtem. Otázkami podporuje zamyšlení nad různými herními strategiemi, účastníci postupně poznávají strategii „Jestřáb“, „Hrdlička“, „Osel“ a „Chuck Norris“, přemýšlejí nad výhodami a riziky altruismu a sobectví, zamýšlejí se, jak se tyto strategie promítají v reálných životních situacích a k čemu mohou vést.
Uvedení
Příprava
K aktivitě není potřeba žádná příprava za předpokladu, že navazuje na předchozí aktivity Mřížková hra a Vězňovo dilema, protože lektor pokračuje v již promítnuté a dříve přichystané prezentaci.
Realizace
Lektor rozdá hráčům získané body/žetony, postupně prochází prezentací, ptá se účastníků na strategie, jakou kdo zvolil, a srovnává s teoretickými informacemi v prezentaci. Součástí výkladu je i příběh na pozadí celé hry - Vězňovo dilema. Vězňovo dilema: dva zločinci jsou zadrženi po společném přepadení banky, policisté ale nemají dostatek důkazů, a tak se snaží každého kriminálníka jednotlivě přesvědčit, aby prozradil svého kolegu a sobě tak zmírnil trest.
Obecně nejlepší situace nastane, když oba dva mlčí, ale z pohledu každého jednotlivce je vždy výhodnější toho druhého prozradit. Příklad konkrétních trestů může být např.: oba mlčí = 1 rok pro každého, oba se prozradí = 5 let pro každého, jeden prozradí a druhý mlčí = jeden je volný a druhý dostane 20 let.
Součástí prezentace jsou i principy strategií a jejich pojmenování a příklady z běžné praxe - například „závody“ v reklamě, nebo zbrojení. Žáci by měli možnost uvedené příklady sami vysvětlit, nebo alespoň okomentovat, případně vymyslet i vlastní příklady ze života, které je napadnou.
Také je možnost, aby sehráli turnaj virtuálních strategií, kdy si mohou jednu zvolit, napsat ji na lísteček a ve vícekolovém utkání zjistit, jak se jim bude proti sobě dařit. Využít lze například simulátor čmelosauřích soubojů.
Uzavření
Na závěr je dobré nechat dostatek prostoru pro dotazy a názory účastníků, aby došlo k úplnému zavření aktivity a žáci byli připraveni účastnit se závěrečné aktivity schůzky, kterou je Dražba jednoho dolaru.
Poznámky
Účastníci zjistí, že to, co si zažili ve hře Vězňovo dilema, není jen obyčejná hra, ale širší matematický problém. Při předchozí hře se záměrně používá volba červená/zelená namísto prozradit/neprozradit, a to proto, aby účastníci řešili matematickou stránku celé věci, nikoli tu morální. Teprve na základě matematického pochopení může lektor přejít k morální stránce věci, protože tím může dojít u účastníků k přenastavení jejich postojů a emocí. V opačném směru (pokud bychom se nejdříve soustředili na morální a etické otázky) by mohlo být obtížné, aby účastníci změnili své naučené postoje a soustředili se na matematický model.
Odkazy
- https://mscb.vida.cz/download/spoluprace/strategie.php - simulátor turnaje strategií
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Prezentace Teorie her | 1 | |
Nastříhané lístečky strategií | 3 na hráče |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.11.02 | herni_strategie.pdf | herní strategie |
010.11.01 | herni_strategie.xlsx | herní strategie |
010.11.03 | teorie_her.pdf | teorie her prezentace PDF |
010.11.04 | teorie_her.pptx | teorie her prezentace, zdroje viz aktivita 4.1 |
# | Soubor | Popis |
---|