2.1 Logická stezka
- Obsah
- Metodika
Metody
Aktivizace, problem solving.
Forma a popis realizace
Účastníci hrají týmovou hru, v níž řeší soubor matematických, logických i geometrických úloh v rámci zadaného času a získávají body – žetony za vyřešené úlohy. V následující schůzce se věnují vyhodnocení a postupům řešení.
Obsah
Rozdělte se do skupinek po 2 – 3 hráčích tak, aby vznikl sudý počet skupin. Je to důležité z toho důvodu, abyste při úkolech, kde potřebujete protihráče, vždy nějakou skupinku našli. Do každé skupinky si vezměte obálku. V ní najdete zadání úkolů včetně jejich bodového ohodnocení. V časovém limitu je vaším úkolem nasbírat co nejvíce bodů, i když pravděpodobně nestihnete úkoly všechny. Pro některé úkoly potřebujete navštívit stanoviště, kde jsou nachystány pomůcky. Ty úkoly, na něž potřebujete k vyřešení jinou skupinku, splníte s naší lektorskou pomocí, proto pro jejich splnění přijďte za námi. Kromě těchto úkolů se můžete dělit a plnit více úkolů současně.
Body přidělujeme na základě vyřešeného úkolu tak, že vám v herní kartě proškrtneme úkol a připíšeme body. Je vždy potřeba, aby jeden z týmu přišel s herní kartou za námi. Bez herní katy není možné body získat. Nápovědy nedáváme, musíte si poradit sami v týmu. Po uplynutí časového limitu od vás vybereme materiály a znova se k úkolům vrátíme na příští schůzce, tedy nebudete ochuzeni o řešení.
Výměna míst
Na zemi je v řadě vyznačeno sedm míst, stoupněte si vždy tři a tři hráči ze dvou týmů proti sobě, prostřední nechte volné. Vaším úkolem je, aby se všichni hráči z týmu A dostali na místa hráčů z týmu B a naopak. Pohybovat se můžete pouze dopředu, a to pokud je přímo před nimi volné pole, nebo pokud je před vámi hráč druhého týmu soupeř a těsně za ním volné pole, to znamená, že takového hráče můžete „přeskočit“. Nemůžete ale přeskočit hráče vlastního týmu. Pokud se zaseknete, tedy nebude možný další tah, musíte začít úplně od začátku, nelze vracet tahy.
Vězňovo dilema
Zadání naleznete každá skupinka ve svojí obálce, včetně rozpisu, jaké jsou v tomto úkolu vaše možnosti získat body. S druhou skupinkou, která hraje s vámi, se nesmíte domlouvat, na diskuzi o vaší strategii si najděte klidné místo, kde vás nikdo neuslyší a kde nebudete rušeni.
Uzavření
Časový limit uplynul, odevzdejte své složky. Gratulujeme k získaným bodům a těšíme se na příště!
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
herní karty | 1 ks/tým | vytištěné a zalaminované, s navlečeným kolíčkem |
kolíčky | 1 ks/herní karta | navlečené na herní kartě |
obálky | 1 ks/tým | |
zadání sudoku | 1 ks/tým | |
nápovědy k šifrám | 1 ks/šifra | |
informace k vězňovu dilematu | 2 ks | |
červená karta | 2 ks | |
zelená karta | 2 ks | |
označení sedmi míst | 1 sada | kusy kartonu nebo linolea, nebo třeba barevné křídy na vyznačená místa na chodníku |
karty zápalkových hlavolamů | min 1 ks/hlavolam | |
zápalky | 1 balení | |
karty tetronima | min 1 karta/úkol | stanoviště je možné zdvojit, aby mohly úkol řešit dva týmy současně |
dílky tetronima | min 1 sada/úkol | |
šachovnice 3×3 | min 1 x | stanoviště je možné zdvojit, aby mohly úkol řešit dva týmy současně |
šachoví jezdci bílí | min 2 ks | |
šachoví jezdci černí | min 2 ks | |
plastelína na model dortu | dle velikosti modelu | |
nůž na plastelínu | 1 ks/tým | vhodný je příborový nůž, může být i špachtle, kus kartonu… |
papíry s šablonou pro dělení čtverce | 1 - 5 ks/tým | |
barevné fixy k dělení čtverce | 1 sada/tým |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.02.18 | brail.docx | Braillovo písmo |
010.02.01 | brail.pdf | Braillovo písmo |
010.02.19 | cisla_stanovist.docx | Čísla stanovišť |
010.02.02 | cisla_stanovist.pdf | Čísla stanovišť |
010.02.03 | ctverce_s_dirou.pdf | Úloha čtverce s dírou |
010.02.20 | ctverce_s_dirou.xlsx | Úloha čtverce s dírou |
010.02.34 | moresovka.docx | Morseovka |
010.02.08 | morseovka.pdf | Morseovka |
010.02.25 | pracovni_list.docx | Hlavní pracovní list |
010.02.09 | pracovni_list.pdf | Hlavní pracovní list |
010.02.11 | sudoku.pdf | Zadání sudoku |
010.02.27 | sudoku.xlsx | Zadání sudoku |
010.02.13 | tetromino1.pdf | První část úlohy s tetrominem |
010.02.29 | tetromino1.xlsx | První část úlohy s tetrominem |
010.02.14 | tetromino2.pdf | Druhá část úlohy s tetrominem |
010.02.30 | tetromino2.xlsx | Druhá část úlohy s tetrominem |
010.02.32 | veznovo_dilema.docx | Zadání vězňova dilematu |
010.02.16 | veznovo_dilema.pdf | Zadání vězňova dilematu |
010.02.05 | vymena_jezdcu.pdf | Úloha s výměnou jezdců |
010.02.22 | vymena_jezdcu.xlsx | Úloha s výměnou jezdců |
010.02.33 | zapalkove_hlavolamy.docx | Zadání zápalkových hlavolamů |
010.02.17 | zapalkove_hlavolamy.pdf | Zadání zápalkových hlavolamů |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
010.02.18 | 01 | ![]() |
Braillovo písmo | Honza Groh | https://commons.wikimedia.org | CC BY-SA | 2020-11-27 |
010.02.26 | 01 | zápalkový hlavolam lopatka | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
010.02.26 | 02 | zápalková hlavolam lopatka řešení | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
010.02.26 | 03 | zápalkový hlavolam čtverce | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
010.02.26 | 04 | zápalková hlavolam čtverce řešení | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
010.02.26 | 05 | dort řešení | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
010.02.22 | 03 | černý kůň | Clker-Free-Vector-Images | https://pixabay.com | Pixabay | 2021-04-26 | |
010.02.22 | 04 | bilý kůň | Clker-Free-Vector-Images | https://pixabay.com | Pixabay | 2021-04-26 | |
010.02.33 | 01 | ![]() |
Zápalkové hlavolamy čtverce | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.02.33 | 02 | ![]() |
Zápalkové hlavolamy smetí | Sven Dražan | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |