3.9 Přednáška vědce
Účastníků | 15-30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autorky | Zuzana Nevěřilová, Marie Stará, Julie Tomaňová |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 min |
Čas na přípravu | 30 min |
Prostředí | pohodlná třída/místnost s kobercem a polštáři, vybavení: promítačka, plátno, pc, prezentér |
Rozdělení | účastní se celá třída/kolektiv najednou |
Cíle
Účastník se seznámí s historií počítacích strojů a pochopí, co to znamená „programovat“. Děti po absolvování chápou, jaké problémy přináší komunikace člověk - počítač a jsou si vědomy limitů takové komunikace.
Sdělení
Snaha o vytvoření inteligentního stroje není záležitostí posledních deseti let, ale je spojena s lidstvem už dlouho. Vím, jak lze naučit robota, aby odpovídal na otázky a dokonce lze naprogramovat i jeho povahu.
Metody
přednáška, diskuze, debata
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivním nasloucháním přednášky, kladením dotazů a diskuzí s přednášejícím
- praktickým nácvikem porozumění psaného textu (promítané ukázky a příklady v průběhu přednášky).
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- seznámení se s historickým vývojem inteligentních strojů a principu strojového učení a programování
- vztáhnutím obsahu přednášky vůči běžnému všednímu dni účastníků v rámci diskuze a příkladů.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- samotnou účastí na vědecko-populární odborné přednášce přizpůsobené věku posluchačů
- aktivním zapojováním do průběhu programu (reakce na dotazy, využití výzvy k sdílení vlastních zkušeností a znalostí atd.).
Forma a popis realizace
Frontální výklad pozvaného experta a následná diskuze na téma související s předchozími aktivitami žáků: roboti, chatboti, umělá inteligence. Diskuzně pojatá přednáška s exkurzem do historie (Alan Turing, Ada Lovelace, Charles Babbage) a povídáním o tom, jak dnešní roboti/chatboti umí či neumí přemýšlet.
Uvedení
Příprava
- S měsíčním předstihem: Oslovíme odborníky z univerzitního prostředí s prosbou o popularizačně vědeckou přednášku pro dětské publikum, vyjednáme podmínky zapojení, sjednotíme s expertem představy o formě, průběhu a obsahu přednášky.
- Před uvedením programu: Připravíme si pohodlnou místnost pro pozvaného experta i posluchače. Prostor by měl být vybaven kobercem, sedáky nebo polštáři; promítací technikou s možností zatemnění, ozvučení. Před příchodem žáků připravíme ukázky a prezentaci tak, aby v průběhu programu nebyly nutné žádné technické přestávky.
Realizace
Průběh programu má formu přednášky, kterou doplňuje moderovaná diskuze a videoukázky. Stručný obsah (úplný obsah v příloze s prezentací):
- Roboti kolem nás. Jak dlouho už nás doprovází?
- Jak lze naučit stroje myslet, výprava do historie.
- Moderní roboti. Jak si s nimi lze povídat?
- Jsou stroje skutečně inteligentní? Jak může každý z nás naučit robota odpovídat na položené otázky.
- Diskuze, dotazy, videoukázky.
Uzavření
Přednášející nasdílí dětem tipy, kde se lze o tématu dozvědět víc a zodpoví pokládané dotazy.
Poznámky
- V našich testovacích realizacích jsme vybrali téma pro tuto aktivitu takové, aby mělo souvislost s ostatními zařazenými aktivitami v programu (návrh robotů, jejich prezentace, závěrečná zkouška - oprava stroje atd.). Tematika strojů, robotů a chatbotů samozřejmě není jediná vhodná. Téma, formu i průběh přednášky konzultujeme s pozvaným expertem a zapojenými vyučujícími. Nezapomeneme na přiměřenost náročnosti věku cílové skupiny a pořadí aktivity v celodenním programu.
- V testovacích realizacích jsme měli ve všech uvedeních pozvanou vědkyni z oblasti informačních technologií. Že bude pozvaným hostem žena, nám nepřišlo určující (kritérium pro spolupráci bylo dáno odborností, zkušeností přednášením pro děti a dostupností v daném termínu, gender jsme neřešili), nicméně to mělo na dětské posluchačstvo nečekaný pozitivní dopad („vědci nejsou jenom chlapi“, „o roboty se může zajímat i holka“ atd.).
- Klíčová je domluva s přednášejícím na zkrácení frontálního výkladu a zařazení ukázek, videí, grafik a diskuzí nejen na konec ale i do průběhu celé přednášky.
- Aktivita je dramaturgicky do celého dvoudenního programu zařazena ve večerních hodinách - plní funkci podvečerní „pohádky“, jedná se o klidový program po večeři, povídání a poslouchání.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
promítačka | 1 | pro promítání prezentace |
notebook/počítač | 1 | pro spuštění prezentace |
prezentér | 1 | pro ovládání prezentace |
sedáky/polštářky | dle počtu žáků | pro vytvoření pohodlného prostoru na delší sezení |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
001.09.01 | přednáška.docx | prezentace pro přednášku |
001.09.02 | přednáška.pdf | prezentace pro přednášku |
# | Soubor | Popis |
---|