4.4 Dražba jednoho dolaru
- Obsah
- Metodika
Metody
Zážitková pedagogika, aktivizace, přednáška.
Forma a popis realizace
Simulace anglické dražby a hry s nenulovým součtem „Dolarová aukce“; varianta, při níž se draží padesátibodový žeton, ale platí vítězný příhoz i druhý nejvyšší.
Obsah
A na závěr tu máme pro vás dražbu! Protože možná tušíte, že jste dnes nevyhráli tolik, kolik jste vlastně mohli, je tu pro vás jedna nevídaná možnost, získat téměř zdarma 50 bodů! Je tu k vydražení padesátibodový žeton, a to za vyvolávací cenu pouhý 1 bod!
Proto vítejte v aukční síni! Víte, jak to tu chodí? Pokud byste nevěděli, slyšte!
- Draží se žeton v hodnotě 50 bodů.
- Po vyvolávací ceně, kterou vyhlašuje licitátor (jeden z nás organizátorů), se můžete kdokoli přihlásit, kdo tuto cenu nabízíte (a zaplatíte). Ostatní, pokud chcete dražený žeton získat, musíte „přihodit“, to znamená nabídnout více tím, že ohlásíte (vykřiknete) sumu zvýšenou o příhoz.
- Licitátor nabídky vždy opakuje a tak dává najevo, že příhoz bere na vědomí.
- Minimální příhoz je 1 bod.
- Každá nabídka je závazná, je s ní spojena povinnost zaplatit v případě, že se stane nejvyšším příhozem. Účastník s nejvyšší nabídkou získává dražený žeton.
- V této aukci však platí zvláštní pravidlo - zaplatit je povinen i ten, jehož nabídka se stane druhou nejvyšší. Ten však pouze zaplatí, avšak nezíská nic.
- Aukce končí třemi údery dražebního kladívka a trojitým zopakováním nejvyšší částky, např. „51 bodů poprvé, 51 bodů podruhé, 51 bodů potřetí, prodáno slečně v modrém“.
Gratulujeme k získání padesátibodového žetonu „téměř zdarma“, prosíme toho s druhým nejvyšším příhozem, aby zaplatil svou nabídku.
Uzavření
Jak se vám aukce líbila? Vidím tu úlevu, radost, ale i rozčarování? Chcete se někdo o svůj dojem podělit? Vnímáte nakonec zisk padesátibodového žetonu jako výhru nebo jako prohru, či ztrátu? Snažili jste se při dražbě maximalizovat zisk (získat co nejvíc), za každou cenu vyhrát kvůli výhře samotné nebo minimalizovat ztrátu (neprohrát tolik)? Co vás vedlo k účasti v dražbě? Jak se na svoji motivací díváte teď? Kdy jste si uvědomili, že další zvyšování nabídky je pro vás již nevýhodné a jak jste se k tomu postavili? Byli jste schopni přestat hrát – přihazovat? Proč ano, proč ne? Jakým způsobem se dá tato hra hrát, aby to bylo pro hráče výhodné?
Ono to vlastně vypadá, že nejlepší je s tímto přihazováním vůbec nezačínat. Původně tuto dražbu vymyslel ekonom Martin Shubik jako dražbu jednoho dolaru, aby ilustroval chování, které vede k nerozumným rozhodnutím, přestože ze začátku se jeví jako výhodné. Rozumná je účast v této aukci pouze v případě, pokud by hráč věděl, že druhý se nezúčastní a nebude přihazovat – to by bylo možno očekávat pouze na základě předchozí domluvy (ve hře jste se však nemohli domluvit, protože vás omezovala pravidla hry). Případně, pokud by bylo známo, že má protihráč omezené prostředky a musí s příhozy skončit ještě ve stádiu, kdy je pro hráče účast zisková.
Situace v reálném světě jsou často složitější, ale můžeme najít jistou podobu. Například státy, které financují dlouhé války o zdroje, obě strany „přihazují“, přestože investice už mnohokrát překročily potenciální zisk. Přesto nedokážou přestat „hrát“, protože skončit je tak těžké, že to nedokážou. Začnou se chovat iracionálně (nerozumně), přestože ze začátku mělo jejich chování racionální (rozumný) základ, protože jako lidé máme sklony k určitým vzorcům chování, které nejsou výsledkem rozumového uvažování. Jsou to například následování stáda, pomalá změna přesvědčení, neochota spočítat si riziko, pokud máme vidinu příležitosti velkého zisku, nebo také větší ochota „platit“ za ztrátu, za kterou se cítíme zodpovědní.
Toto vše se nám teď projevilo při dražbě padesátibodového žetonu, stejně tak v případě dolarové aukce bývá dolar vydražen za částku kolem deseti dolarů.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Žeton v hodnotě 50 bodů | 1 | |
Dražební kladívko | 1 | |
Kufřík na/se žetony ostatních hodnot | 1 | |
Dražební pultík/stůl | 1 |
Obsahové přílohy
Aktivita nemá obsahové přílohy.