6.1 Rozumíme si?
- Obsah
- Metodika
Metody
Aktivizace, problem solving.
Forma a popis realizace
Série dvou her trénujících přesné vyjadřování a přesný popis detailů i naopak zobecňování.
Obsah
Slepý obrázek
Krok 1
Je pro lidi lehké si navzájem porozumět? Jaké máte zkušenosti například s tím, když potřebujete někam trefit a někdo vám vysvětluje cestu? Všímáte si stejných orientačních bodů, vidíte ty stejné cesty a odbočky? Přemýšlíte, jak váš popis cesty vnímá druhý člověk, jestli pro něj bude snadné najít cíl podle vaší navigace? Něco podobného si teď vyzkoušíme, a to ve dvojicích.
Je na vás, jestli vytvoříte dvojice s kamarádem, nebo s někým, s kým se dobře neznáte. Ve dvojici budete potřebovat klidné místo s rozestupem od ostatních dvojic, oba budete potřebovat podložku, papír a tužku. Sedněte si zády k sobě tak, abyste si navzájem neviděli na papír. Od této chvíle již spolu nesmíte mluvit. Poté každý nakreslete během dvou minut vlastní poměrně jednoduchý obrázek. Až to budete mít hotové, dostanete další instrukci. Obrázky si nesmíte vzájemně ukazovat.
Krok 2
Máte-li hotovo, jeden z dvojice obraťte papír na čistou stranu. Ten z vás, který má před sebou čistý papír, bude nyní ten, který bude kreslit podle diktátu. Kdo máte před sebou svůj obrázek, budete diktovat - vaším úkolem je přesně instruovat vašeho kolegu ve dvojici tak, aby se mu podařilo nakreslit co nejvěrnější kopii vašeho obrázku. Samozřejmě obrázek nesmíte kolegovi ukázat. Vy, kdo kreslíte, nemáte dovoleno mluvit, doptávat se, ani jinak upřesňovat diktát kolegy. Pouze se snažte následovat co nejpřesněji instrukce pro kreslení. Časový limit na kreslení podle diktátu je 10 minut.
Po časovém limitu se k sobě obraťte tváří, obrázky ale nechejte stále skryté. Máte teď prostor říct si navzájem, jak jste se cítili při vysvětlování a kreslení, vyhodnotit, které postupy vysvětlování byly funkční, co pomáhalo a vedlo k zadanému cíli, a co by bylo potřeba zlepšit, aby se povedla ještě věrnější kopie. Tomu se říká zpětná vazba - získané informace se vám budou hodit v dalším kroku. Poté si opět sedněte zády k sobě.
Nyní se role vystřídají. Opět se obraťte zády k sobě. Vy, kteří jste diktovali, obraťte papír s obrázkem nepokreslenou stranou nahoru a kreslete podle diktátu kolegy. Vy, kdo vysvětlujete, si vzpomeňte, co jste potřebovali sami při kreslení a použijte také informace ze zpětné vazby k tomu, aby mezi vámi a kolegou došlo k co největšímu porozumění. Na kresbu máte opět 10 minut.
Po časovém limitu si opět můžete obrázky porovnat a sdílet svoje dojmy.
Krok 3
Ve dvojicích si můžete poděkovat za spolupráci, pokračovat budeme zase všichni společně. Zajímalo by mě, jak jste se s úkolem poprali, máte pocit úspěchu? Podařily se vám kopie? Pokud ano, čím to bylo? Pokud ne, čím to bylo? Jak jste se cítili v roli vysvětlujícího? Jak jste se cítili v roli kreslícího? Která role byla pro vás obtížnější? Co byste potřebovali od vysvětlujícího, abyste se lépe trefili do podoby původního obrazu? Co pro vás při první kresbě znamenalo „poměrně jednoduchý obrázek“? Změnil se váš pohled na složitost kresby při vysvětlování?
Kategorizační hra
Viděli jsme, že bez možnosti komunikace může být i jednoduchý úkol celkem složitý. U další aktivity budete mít možnost se předem domluvit a poté zkusíte dle vaší domluvy co nejlépe splnit zadaný úkol jednotlivě.
Rozdělte se nyní na trojice. Do každé trojice vám rozdám kategorizace_pravidla.pdf, sadu 24 vzorových kartiček s obrázky a také tři sady kartiček s čísly od 1 do 7. Najděte si místo, kam si nyní společně sednete, pravidla si tam pročtete a domluvíte se na strategii. Na domluvu budete mít 5 minut.
Máte nějaké dotazy ohledně pravidel? Ano, každý dostanete stejnou sadu 49 kartiček, akorát je budete mít zamíchané v různém pořadí.
Teď si prosím sedněte zády k sobě tak, abyste neviděli jeden na druhého. Rozdám vám teď každému stejnou sadu 49 kartiček, které budete rozdělovat do skupin označených číslem 1-7. Na rozdělování máte 7 minut a moc vás prosím, abyste spolu nekomunikovali a zkusili úlohu vyřešit, jak nejlépe to podle vaší domluvy půjde. Spoléhám, že budete hrát fair-play. Řeknu vám 3 minuty a 1 minutu před koncem limitu.
Čas nám vypršel a teď si to vyhodnotíme. Vždycky vezmu jednu kartičku, pojmenuji ji a ukážu. Vy si ve skupině řeknete, do jakého čísla jste si ji zařadili. Pokud ji máte všichni ve stejné skupině, přičtete si 3 body, když ji mají jen dva ve stejné, tak si přičtete 1 bod. Body si prosím zapisujte na druhou stranu papíru z první aktivity.
Tak začneme, silueta muže a ženy, planeta Země, motorka v poušti, mrakodrap podobný velikonoční kraslici, Africké děti, Tom a Jerry…
Sečtěte si prosím teď všechny vaše body. Teď si pojďte sednout do kroužku a přitom se uspořádejte podle počtu bodů, které se vám podařilo získat. Tady začne skupinka s nejméně a tady bude sedět s nejvíce body.
Moc by mě zajímalo, na jakých strategiích jste se domluvili a jak vám fungovaly. Podělíte se s námi?
Co se vám osvědčilo? A v čem naopak byl zádrhel? Co byste příště udělali jinak?
Vidíme, že i když jsou to objekty záměrně zvolené tak, aby byly dobře popsatelné, nebo byly známé, stejně nemáme všichni zcela stejné znalosti nebo způsoby, jak něco nazýváme. Na to mohli dojet strategie, které počítaly s přesným pojmenováním těch obrázků. Občas umíme věc jasně pojmenovat, ale může být zařazena do více kategorií. Tady ten abstraktní obrázek Avignonských slečen je umění, nebo vyobrazení člověka? Je to oboje a takových případů jste určitě potkali několik. Když může být pojmenování a chápání přesně zachycené reality tak nejednoznačné, jak to, že se vůbec můžeme na něčem domluvit a shodnout?
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
papíry A5 | minimálně 1 ks na účastníka | |
psací potřeby | minimálně 1 ks na žáka | nejlépe tužky |
tvrdé podložky | 1 ks na žáka | |
sady kartiček - vzorky | 1 sada pro každou trojici | vytištěné a nastříhané kartičky vzorové sady na kategorizační hru |
sada kartiček | 3 sady pro každou trojici | vytištěné a nastříhané kartičky 3 sad pro ostrou kategorizační hru |
čísla 1-7 | 1 sada pro každého hráče | vytištěné a nastříhané kartičky s čísly 1-7 |
pravidla | 1 pro každou trojici | pravidla kategorizační hry |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.17.03 | kategorizace_cisla.pdf | označení kategorií kartiček pro rozřazování |
010.17.04 | kategorizace_cisla.svg | označení kategorií kartiček pro rozřazování |
010.17.05 | kategorizace_karticky.pdf | tři sady 49 kartiček pro jeden tým |
010.17.06 | kategorizace_pravidla.docx | pravidla kategorizační hry pro týmy |
010.17.07 | kategorizace_pravidla.pdf | pravidla kategorizační hry pro týmy - tisk |
010.17.01 | kategorizace_vzorek.pdf | obrázky vzorku kategorizační hry |