3.7.4 Řešení neznámé šifry
Účastníků | 10 - 20 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | IV |
Autoři | Sven Dražan, Roman Štěpánek, Lenka Kvasničková |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 10 minut |
Prostředí | nezávisle na prostředí |
Rozdělení | jednotlivci nebo dvojice |
Cíl
Účastníci si zkusí luštění šifry s předem neznámým principem.
Sdělení
Všímat si struktury, analyzovat, zkoušet různé možnosti řešení od jednodušších k složitějším a snažit se stále hledat cestu jak vyřešit něco, co jsem předtím nikdy neviděl, člověka může rozvinout a posunout zcela jinak, než aplikací naučených postupů na skupinu dobře rozpoznatelných problémů.
Metody
Problem solving, soutěž.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi hráči ve dvojici, případně vysvětlení principu dané šifry ostatním hráčům.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- analýzou pravidelností a odlišností při luštění nových druhů šifer,
- aplikací známých postupů do nových kontextů.
Forma a popis realizace
Žáci dostanou k dispozici několik druhů zpráv zašifrovaných neznámými způsoby, jejich úkolem je přijít na principy, kterými jsou jednotlivé zprávy zašifrované, a tyto vyluštit. Následně společně s lektorem procházejí jednotlivé šifry a konzultují svoje způsoby řešení, přicházejí na nové cesty, učí se, čeho si všímat, jaké jsou optimální a funkční postupy při řešení šifry na neznámém principu. Krom možnosti luštit nové druhy šifer může k motivaci sloužit také schéma, ve kterém jsou rozdávány další šifry k řešení.
Přizpůsobení SVP
Nejvíce přispívá k rozvoji žáků samotný výběr řešených šifer, které jsou nestandardní, zajímavé a neotřelé. Pokud vůbec, tak se žáci mohou v běžném životě setkat s poměrně omezeným okruhem tradičních šifer, které jsou spíše variace na běžně známé druhy kódování (Braille, Morseovka, zprávy vepsané do tabulek, kříže, substituce, transpozice atp.). Řešením zcela jiných druhů šifer s nutností zapojení analytického aparátu, asociativního myšlení, prostorové představivosti či abstrakce dává možnost rozvíjet pokročilejší způsoby myšlení.
Obsah
Šifra | Princip | Řešení | Citace |
---|---|---|---|
01 cerne a bile ctverecky.pdf | Šifra je tvořená dvěma sloupci černobílých mřížek. Je 3x zopakovaná pro tisk vedle sebe. Pokud se vezmou jen čtverečky shodné nalevo in napravo (nejbližší mřížky na jednom řádku, bitový AND), vzniknou graficky písmena. | STROM | |
02 skupiny cislic.pdf | skupiny číslic odpovídají písmenům na starých tlačítkových mobilech | MOBIL | |
03 rozhovor.pdf | nápadná zdvojená písmena | OTROK | |
04 seznam slov.pdf | všechna slova mají sudou délku, pokud se z každého vezmou dvě prostřední písmena, získáme řešení | CELTA | |
05 jedna neni dva.pdf | stačí zakroužkovat všechna lichá čísla | ORTEL | TMOU 3/9 |
06 zakazana jidla.pdf | po písmenech A se nachází písmena zprávy | KOZEL | |
07 barevne usecky.pdf | každá barva se pohybuje jiným směrem dle vzoru | POPEL | TMOU X/5a |
08 prihradky.pdf | nad každou přihrádkou si napíšeme písmeno abecedy A-Z, potom čteme přihrádky v abecedním pořadí písmen uvnitř | MAMUT | |
09 basen bez paly.pdf | v každém řádku chybí jedno písmeno T, jeho pozice od začátku určuje písmeno zprávy, šifra je dosti těžká | ČINKA | Matěj Klusáček |
10 dokola.pdf | číslice určují pořadí písmene, které je potřeba vzít z názvu objektu sluneční soustavy | SUVERENNE | VIDAMISE promo šifry |
11 kolesa.pdf | je zapotřebí zjistit, o kolik se posune které koleso při pohybu táhlem a na kterou stranu, poté se nastaví pozice 1,2,3 a u každé se přečte trojice písmen vlevo, nahoře a vpravo. Šifra je časově náročná. | ANDROMEDA | |
12 divny tetris.pdf | dílky je třeba zarovnat tak, aby tučné a čárkované čáry byly ve stejné výšce, poté se čte prázdný prostor | AXIOM | |
13 symboly.pdf | každý symbol je kombinací písmena a symbolu zvěrokruhu, písmena se čtou v pořadí zodiaku, těžší šifra | BRONTOSAURUS | |
14 obrazky a pismena.pdf | obrázky reprezentují objekty či děje s určitou rychlostí pohybu či růstu, písmena se čtou od nejpomalejšího po nejrychlejší | NEUTRINO | Krtčí norou 8/1 |
15 basen.pdf | první verš každé sloky obsahuje nápovědy, poslední slova každé sloky mají 4 písmena, vezmeme prostřední dvě a získáme řešení | Nad Medlovem Roz | TMOU 7/3 |
16 ctverec s klikyhaky.pdf | šifru je třeba zadávat vystřiženou na čtverec, ten se poté složí dvakrát přes sebe a vznikne malý čtverec, který se prosvítí a vidíme řešení, šifra je obtížná | TOPAZ | |
17 barevny chaos.pdf | šifra se vystřihne na čtverec, poté se přehne napůl a ještě jednou napůl ve stejném směru, potom se prostřední dva pruhy obsahující největší chaos schovají dovnitř a přečte se heslo | ZEBRA |
Uvedení
Příprava
Vytisknout šifry v počtech pro všechny hráče a rozstříhat na hromádky stejného druhu. Popsat šifry tužkou velkými písmeny na zadní stranu. Nachystat prázdné papíry na poznámky a psací potřeby. Přichystat na tabuli nebo flip tabulku hráčů a šifer, kde půjde vidět, kdo kterou šifru vyřešil.
Realizace
Je třeba si rozmyslet, zda budou hráči luštit sami za sebe, nebo budou po dvojicích. Luštění ve dvojicích je atraktivnější a více se při něm rozvíjí komunikace, je hlučnější a může v případě přehlcení šiframi vést k tomu, že stejně každý z dvojice luští svou vlastní šifru a spolu se nebaví.
Lektor vysvětlí hráčům princip aktivity:
Na začátku každý z vás dostane jediné zadání šifry. Pokud se komukoliv podaří rozluštit šifru, kterou ještě nikdo jiný nerozluštil, dostane možnost vybrat zcela novou šifru a tu rozdá všem k dalšímu luštění. Je na každém z vás, kterou z šifer, které budete mít k luštění, budete řešit. Vašim cílem je vyluštit za daný časový úsek 20 minut co nejvíce šifer. Na konci se podíváme, jak se každá z šifer dala řešit.
Pokud si budete myslet, že jste nějakou šifru vyluštili, dojděte za mnou a pošeptejte mi řešení, nebo je čitelně napište na papír a ukažte. Pokud bude řešení správné, zaznamenám do tabulky.
Poté rozdáme hráčům úvodní šifru a luštění začíná.
Při zaznamenávání vyluštěných šifer je vhodné si také poznačit, kdo byl tím, kdo danou šifru poprvé vyluštil a byl proto „odměněn“ možností výběru. Na závěr můžeme vybírat z těch, kdo šifru vyluštili a dávat záměrně přednost jiným osobám než těm prvním, protože možnost vysvětlit správný postup je také formou odměny.
Uzavření
U všech šifer, ke kterým se hráči dostali, je vhodné vysvětlit, jak se řešili. Pokud je někdo, kdo danou šifru vyřešil a ideálně nebyl tím prvním, je možné mu/jí předat slovo a nechat to ostatním povědět svými slovy. U šifer, které nevyřešil nikdo, je možné uvést rozbor lektorem.
Na závěr je možné udělat ještě anketu o nejzajímavější/nejzábavnější šifru a pobavit se o tom, co činí šifru zajímavou či zábavnou.
Poznámky
Je vhodné, aby si lektoři nejprve sami zkusili vyluštit šifry a znali tak jejich principy i nuance. Případné těžké nebo zdlouhavé šifry je vhodné vyřadit nebo nechat pro případ, že by průběh byl rychlejší než očekávaný.
Pokud na určitou šifru nemůže nikdo z hráčů přijít, je možné všem dát nápovědu. Snahou je, aby se za daný čas seznámili s větším počtem různorodých šifer, proto není smysluplné nechat je řešit dlouho jedinou šifru, jejíž obtížnost jsme třeba neodhadli.
Odkazy
Odkazy na šifrovací hry, z nichž pochází nápady na principy některých šifer, jsou uvedeny v tabulce v části obsah.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
vytištěné šifry | 1 od každého druhu na každého žáka | výběr z šifer pro luštění, rozstříhané a připravené na kupičkách po stejných druzích |
papíry | min. 1/žák | šmíráky na luštění |
tužky/psací potřeby | min. 1/žák | |
zápis bodování | 1 | tabulky žáci vs. šifry pro zápis, kdo co vyřešil |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.22.01 | 01 cerne a bile ctverecky.pdf | šifra s černými a bílými čtverečky |
010.22.02 | 02 skupiny cislic.pdf | šifra se skupinami číslic |
010.22.03 | 03 rozhovor.pdf | šifra s rozhovorem dvou osob |
010.22.04 | 04 seznam slov.pdf | šifra se seznamem slov |
010.22.05 | 05 jedna neni dva.pdf | šifra kde jedna není dva |
010.22.06 | 06 zakazana jidla.pdf | šifra se zakázanými jídly |
010.22.07 | 07 barevne usecky.pdf | šifra s barevnými úsečkami |
010.22.08 | 08 prihradky.pdf | šifra s přihrádkami |
010.22.09 | 09 basen bez paly.pdf | šifra s básní bez paly |
010.22.10 | 10 dokola.pdf | šífra zamotaná dokola |
010.22.11 | 11 kolesa.pdf | šifra s kolesy |
010.22.12 | 12 divny tetris.pdf | šifra s tvary |
010.22.13 | 13 symboly.pdf | šifra se symboly |
010.22.14 | 14 obrazky a pismena.pdf | šifra s obrázky a písmeny |
010.22.15 | 15 basen.pdf | šifra s básní |
010.22.16 | 16 ctverec s klikyhaky.pdf | šifra s klikyháky |
010.22.17 | 17 barevny chaos.pdf | šifra barevný chaos |
# | Soubor | Popis |
---|
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
010.22.14 | 01 | bambus | aungkarns | https://openclipart.org | CC 0 | 2021-04-20 | |
010.22.14 | 02 | žárovka | maus80 | https://openclipart.org | CC 0 | 2021-04-20 | |
010.22.14 | 03 | krápník | Firkin | https://openclipart.org | CC 0 | 2021-04-20 | |
010.22.14 | 04 | formule | GDJ | https://openclipart.org | CC 0 | 2021-04-20 | |
010.22.14 | 05 | vlasy | GDJ | https://openclipart.org | CC 0 | 2021-04-20 | |
010.22.14 | 06 | ISS | Ciniconoclasta | https://openclipart.org | CC 0 | 2021-04-20 | |
010.22.14 | 07 | hlemýžď | johnny automatic | https://openclipart.org | CC 0 | 2021-04-20 | |
010.22.14 | 08 | ![]() |
gepard | Neznámý | https://publicdomainvectors.org | Public domain | 2021-04-20 |