2.4.1 Mřížková hra, hry s nenulovým součtem
Metody
Aktivizace, didaktická hra.
Forma a popis realizace
Jedná se o stolní hru, hrající se v sérii krátkých kol, kde se dvojice hráčů mezi sebou střídají. Součástí je závěrečná ukázka optimálního řešení.
Obsah
Většinou rádi hrajeme hry, proto se i setkáváme tady v Mozkokruhu. Dnes se budeme zabývat teorií her. Za malou chvíli uvidíte a budete si moci přečíst pravidla krátké hry. Od chvíle, kdy pravidla promítneme, již nesmíte mluvit, ani mezi sebou, ani s námi, ani se na pravidla doptávat. Vezměte si tužky, herní mřížky jsou zde.
Protože už máte všichni dohráno, rušíme zákaz mluvení. Kolik jste kdo získali bodů? Kdo má aspoň jeden bod, kdo dva, tři…. Myslíte, že byl způsob jak získat bodů ještě více? Povedlo se to někomu z vás? Některé dvojici? Napadlo vás, že jste se nemuseli svými znaky navzájem blokovat? Případně, že jste mohli oba použít stejný znak a získat tak body i za řady spoluhráče?
Uzavření
Tomuto přístupu se říká win-win strategie. Je to způsob, kdy se namísto soutěžení oba podporujete, spolupracujete a tím získáte oba mnohem více (například bodů), než kdybyste si navzájem bránili dosáhnout cíle. Protože existují hry (nebo situace) s nulovým součtem, kde, aby jeden vyhrál, druhý musí prohrát. Součet zisků a ztrát je vždy nula. Existují ale také hry (a situace) s nenulovým součtem, kde mohou vyhrát, nebo prohrát oba (všichni) hráči.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
počítač | 1 | |
projektor | 1 | |
prezentace Teorie her | 1 | používá se v průběhu celé schůzky, také pro aktivity Vězňovo dilema a Jestřábi a hrdličky - herní strategie |
kartičky pro mřížkovou hru | 20 - 40 ks | 1 samostatná mřížka do dvojice hráčů pro každé zamýšlené kolo |
psací potřeby | 1 ks/žák |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.09.02 | mrizkova_hra.pdf | mřížková hra |
010.09.01 | mrizkova_hra.xlsx | mřížková hra |
010.09.04 | teorie_her.pdf | teorie her prezentace PDF |
010.09.03 | teorie_her.pptx | teorie her prezentace |