2.2.4 Úniková hra
Metody
Problem solving, provádění pokusů, skupinová (kooperativní) výuka.
Forma a popis realizace
Samostatná a tematicky uzavřená úniková hra pro středně velkou skupinu osob.
Obsah
Úvod programu
Za chvíli vstoupíte do uzavřené místnosti. Doporučujeme důrazně zajít si na toaletu, v následujícím čase, minimálně však hodinu, to nebude možné. Čeká vás náročný úkol, ze kterého snad vyváznete živí, záležet bude ale na vašem důvtipu, kreativitě a odvaze. Je vás dost na to, abyste úkol úspěšně zvládli. Následujte nás do místnosti a zatím zůstaňte pohromadě v její přední části. Teď máte všechny informace, které potřebujete. My zde zastupujeme centrální počítač pro zadávání odpovědí, u nás si můžete zaplatit a získat případné nápovědy. Váš čas běží.
Uzavření hry
Gratulujeme k záchraně života, podařilo se vám uniknout a hra pro vás končí úspěchem. /Bohužel, uniknout z místnosti se vám nepodařilo a hra pro vás v tuto chvíli končí. Jaké jsou vaše dojmy? Zkuste se naladit na svůj pocit a poté ho vyjádřit slovem, gestem, nebo obličejem.
Návrat k blackboxům
Jistě vás zajímají správná řešení blackboxů. Pojďme si je tedy jeden po druhém projít.
- BB1 – Válce se řadí za sebou postupně podle hmotnosti.
- BB2 – Principem je zvukové pexeso. Dvojice se vytváří podle zvuků, které krabičky vydávají.
- BB3 – Lahve tvoří dvojice podle vnitřního povrchu. Hmatem je třeba nalézt vždy dva stejné povrchy.
- BB4 – Bílé prášky můžete identifikovat podle vlastností. Jednou je rozpustnost ve vodě – škrob je špatně rozpustný, tvoří směs, usazeninu. Sůl, cukr i soda se rozpustí snadno. Slaná voda vede elektřinu. Umístíte-li do ní elektrody, rozsvítíte žárovku. Roztok sody reaguje s octem šuměním.
- BB5 – Tyče mají umístěné těžiště v různé části, najdete je vodorovným vyvažováním. Dvojice se tvoří podle stejně umístěného těžiště.
- BB6 – V koulích jsou uloženy různé pohyblivé materiály, to způsobuje, že se koule při kutálení chovají nezvykle. Dvojice se tvoří podle stejného obsahu a tedy podle téhož chování při pohybu.
- BB7 – Ve válcích jsou na různých místech připevněny magnety. Dvojice se tvoří podle počtu a umístění magnetů ve válcích.
- BB8 – Tento blackbox byl založen na ochutnávání, písmena jsou přiřazena na základě chuti jednotlivých roztoků.
- BB9 – V krabici se skrývají plastická písmena. Pokud je hmatem přečtete, získáte slovo.
- BB10 – Pokuste se připojit pomocí telefonu na wifi, objeví se vám jedna, jejíž název napovídá, kde je řešení a odkazuje na webovou adresu. Pokud se připojíte na internet a adresu webu zadáte, objeví se vám fotografie králíka. Slovo králík je zároveň řešením.
- BB11 – Podíváte-li se na blackbox skrze fotoaparát na telefonu, uvidíte červeně svítící diody. Čip fotoaparátu je citlivý na infračervené světlo. Diody jsou sestavené do nápisu, výsledné slovo je řešením.
- BB12 – Pokud si všimnete, na tomto stanovišti se nachází zvláštní lampička, která svítí UV světlem. Pokud si touto lampičkou posvítíte na ty ostatní, najdete na některých z nich části šifry. Pokud písmena šifry seskládáte podle čísel, která u nich najdete, získáte výsledné řešení backboxu.
- BB13 – Zde je řešením pořadí vůle, s jakou jdou „knoflíky“, tedy tyto části injekčních stříkaček, zatlačit do blackboxu. Uvnitř blackboxu jsou ve stříkačkách umístěny pružiny o různé síle, tedy způsobující různý odpor proti zatlačení.
Zpětná vazba
V tuto chvíli je čas podívat se zpětně na to, co se tu dělo po celý čas, kdy jste se snažili uniknout a předejít výbuchu. Samozřejmě jsme rádi, že jste si to užili, my ovšem můžeme z této zkušenosti čerpat víc, než jen zábavný zážitek. Proto se teď následující půlhodinu budeme věnovat proběhnuvším okamžikům a tomu, co se z naší společné zkušenosti můžeme naučit.
Je na úvod něco, co byste rádi teď sdělili, co vás trápí a co by vám jinak bránilo věnovat se dalším otázkám? Co vše si pamatujete z původního zadání? Jak vám tyto zapamatované poznatky pomohly? Limitovalo vás nějak, že jste na tyto instrukce zapomněli, případně jejich informační hodnoty nevyužili?
A teď – co si pamatujete ze hry? Co vám utkvělo v paměti, co vás posunulo, v čem naopak vidíte okamžiky, které vás třeba zbrzdily, způsobily nějaký problém?
V tuto chvíli vám třeba do dvojic (můžete ale pracovat i samostatně) rozdám tyto lístečky. Na jeden z nich napište alespoň jednu věc, která se vám v průběhu hry dařila a podle vašeho názoru vedla na cestu úspěchu. Na druhý lísteček pak napište něco, o čem jste přesvědčeni, že vám příliš nepomohlo a nedařilo se. Dívejte se prosím teď na hru trochu z nadhledu a berte ji jako skupinovou zkušenost, nejen pouze jako únikovou hru, a zkuste své zkušenosti zobecnit, aby se vaše zkušenost dala použít i na jiné situace. Například, pokud se vám podařilo něco vyřešit, definujte, čím to bylo, že se vám to podařilo, co byla ta dovednost, již jste uplatnili, která k tomu vedla.
Pokud máte hotovo, pojďte lístečky nalepit sem na tabuli, vždy pod příslušný nadpis.
Přečetli jsme si vaše poznatky a teď je čas vytáhnout z toho jeden nebo dva nejdůležitější. Představte si, že budete jako skupina postaveni před jiný, možná méně nebezpečný, ale přesto velký úkol, například zorganizovat školní ples. Jaké poučení z toho, co jste dnes prožili, byste si rádi odnesli? Jaký poznatek by bylo dobré si pamatovat z únikové místnosti i venku do „příště“? Jakou zkušenost si chcete odnést a dál z ní těžit?
Gratulujeme k důležitým poznatkům, můžete být na sebe hrdí (i když se vám uniknout nepodařilo).
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
blackboxy | 13 různých | viz soubor unikova_hra_seznam_blackboxu.docx |
mobil | 1 ks | s možností vytvoření pojmenovaného hotspotu |
stoly | alespoň 12 ks | na každém je umístěn jeden blackbox |
označení stolů | 1 ks | soubor unikova_hra_oznaceni_stolu.docx |
úniková skříň + řetěz + kódovací zámek | umístěno u „výstupních“ dveří | |
černé látky | 4 ks | pro zakrytí vstupních a výstupních dveří |
odpovědní formuláře | podle počtu účastníků | soubor unikova_hra_formular.docx |
mluvené pokyny | 3 ks | soubory: autodestrukce.wav, cas_30min.wav, cas_15min.wav |
úvodní prezentace | 1 ks | soubor unikova_hra_manual_pro_hrace.pptx |
propisky | podle počtu účastníků | |
desky, papír, tužka | pro každého lektora | na zapisování průběhu hry pro zpětnou vazbu |
nápovědy | 1 ks | soubor unikova_hra_seznam_napoved_pro_lektory.docx |
správná řešení | 1 ks | soubor unikova_hra_vysledky.docx |
hádanka | 1 ks | soubor unikovy_kod.docx |
flipchart papír + fixy + post-ity | 1 + podle počtu účastníků | na zpětnou vazbu |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
010.05.13 | autodestrukce.wav | úvodní promluva |
010.05.14 | cas_15min.wav | časové připomenutí 15 min do konce |
010.05.15 | cas_30min.wav | časové připomenutí po 30 min |
010.05.07 | unikova_hra_formular.docx | formulář pro zapisování řešení blackboxů účastníky |
010.05.08 | unikova_hra_formular.pdf | formulář pro zapisování řešení blackboxů účastníky |
010.05.02 | unikova_hra_manual_pro_hrace.pdf | manuál pro hráče = prezentace na úvod aktivity |
010.05.01 | unikova_hra_manual_pro_hrace.pptx | manuál pro hráče = prezentace na úvod aktivity |
010.05.16 | unikovy_kod.docx | hádanka pro získání závěrečného únikového kódu |
010.05.17 | unikovy_kod.pdf | hádanka pro získání závěrečného únikového kódu - tisk |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
010.05.01 | 01 | ![]() |
manuál pro hráče - exploze | aitoff | https://pixabay.com | Pixabay | 2020-11-26 |
010.05.05 | 01 | ![]() |
BB hmotnost 1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 02 | ![]() |
BB hmotnost 2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 03 | ![]() |
BB hmotnost 3 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 04 | ![]() |
BB hmotnost 4 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 05 | ![]() |
BB hmotnost 5 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 06 | ![]() |
BB hmotnost 6 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 07 | ![]() |
BB zvuk 1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 08 | ![]() |
BB zvuk 2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 09 | ![]() |
BB zvuk 3 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 10 | ![]() |
BB zvuk 4 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 11 | ![]() |
BB zvuk 5 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 12 | ![]() |
BB zvuk 6 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 13 | ![]() |
molitan | Autor neznámý | https://www.maister.cz | Public domain | 2020-11-26 |
010.05.05 | 14 | ![]() |
hrubý smirkový papír | LeoNeoBoy | https://pixabay.com | Pixabay | 2020-11-26 |
010.05.05 | 15 | ![]() |
jemná látka | wsyperek | https://pixabay.com | Pixabay | 2020-11-26 |
010.05.05 | 16 | ![]() |
jemný smirkový papír | Autor neznámý | https://www.mall.cz | Public domain | 2020-11-26 |
010.05.05 | 17 | ![]() |
BB vlastnosti 1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 18 | ![]() |
BB vlastnosti 2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 19 | ![]() |
BB vlastnosti 3 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 20 | ![]() |
BB vlastnosti 4 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 21 | ![]() |
BB těžiště 1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 22 | ![]() |
BB těžiště 2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 23 | ![]() |
BB těžiště 3 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 24 | ![]() |
BB obsah 1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 25 | ![]() |
BB obsah 2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 26 | ![]() |
BB obsah 3 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 27 | ![]() |
BB obsah 4 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 28 | ![]() |
BB obsah 5 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 29 | ![]() |
BB magnety 1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 30 | ![]() |
BB magnety 2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 31 | ![]() |
BB magnety 3 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 32 | ![]() |
BB magnety 4 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 33 | ![]() |
BB magnety 5 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 34 | ![]() |
BB magnety 6 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 35 | ![]() |
citron | André Karwath | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 36 | ![]() |
jahoda | FoeNyx | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 37 | ![]() |
malina | jag2020 | https://pixabay.com | Pixabay | 2020-11-26 |
010.05.05 | 38 | ![]() |
pomeranč | Ellen Levy Finch | https://cs.wikipedia.org | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 39 | ![]() |
ananas | MJS93 | https://pixabay.com | Pixabay | 2020-11-26 |
010.05.05 | 40 | ![]() |
BB heslo | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 41 | ![]() |
BB králík | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 42 | ![]() |
BB díra | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 43 | ![]() |
BB UV | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 44 | ![]() |
BB stříkačky 1 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |
010.05.05 | 45 | ![]() |
BB stříkačky 2 | Markéta Ledvinová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-26 |