3.18 Oběh vody

Účastníků 20 - 30
Fyzická náročnost IV, I = klidová, V = zátěž na hranici možností
Psychická náročnost III, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby
Autor/ři Daniela Marková
Počet uvádějících 5
Čas na realizaci 1,5 hodiny
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí venku, v areálu kempu
Rozdělení 5 skupin (dle počtu účastníků)

Cíl(e)

  • účastníci rozvíjí schopnost spolupráce ve skupině
  • účastníci si volí vhodnou strategii
  • účastníci si prostřednictvím hry uvědomí oběh vody v přírodě

Sdělení

Je potřeba, aby nám začal fungovat oběh vody… musíte tedy nasbírat jednotlivé části a dát je dohromady.

Metody

pohybová hra, stanoviště, soutěž.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací s lektory na stanovištích v průběhu hry,
    • aktivní komunikací mezi hráči v průběhu s hry uvnitř týmu i mezi týmy.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • zvolení vhodné strategie pro maximální bodový zisk.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • vytváření rolí ve skupině.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • vytváření různých strategií při hře,
    • hledání nových řešení.

Forma a popis realizace

Běhací strategická hra o několika stanovištích. V průběhu hry se sbírají barevné kamínky a vytváří se barevné série s vyšším bodovým ziskem.

Obsah

  • účastníci jsou rozděleni do skupin
  • lektoři připraví 7 stanovišť (s lektorem, samoobslužná)
  • účastníci plní úkoly na stanovištích a sbírají barevné kamínky - za každý ze sedmi barev dostávají bod
  • další body účastníci získávají za kompletní kombinaci 7 barev = 10 b
  • z týmu mohou zároveň plnit úkoly všichni - plní každý jiný úkol
  • hra je rozdělena do dvou až tří časových etap po 15-20 minutách
  • po každé etapě lektor vyhodnotí bodové zisky jednotlivých skupin

Metodika uvedení

Příprava

Před hrou je potřeba připravit 7 sbíracích stanovišť + jedno startovací stanoviště. 4 sbírací stanoviště jsou obsluhována jedním realizátorem - zde je připraven materiál k plnění úkolu, 3 samoobslužná - zde je připravena pouze miska s barevnými kamínky. Poté je třeba připravit plakát na zapisování průběžných výsledků, mapu areálu s umístěním stanovišť + seznam stanovišť. Viz příklady v přílohách: 012.18.01 Seznam stanovišť a 012.12.02 Vzor bodování.

Hra by měla zopakovat jednotlivé části oběhu vody v přírodě. Poloha stanovišť: venku i/nebo v budově by stanoviště měla být rozmístěna podle odpovídajícího schématu oběhu vody, tedy např. mraky (srážky), slunce na nejvyšším místě v okolí budovy (nejvyšší patro budovy), ledovec, potoky a řeky v nižším patře, moře a oceán, rybníky a jezera, startovací stanoviště v přízemí, půdní voda v suterénu.

Realizace

  • účastníci jsou rozděleni do 5 skupinek po cca 4 -5 dětech, vytvářením rolí ve skupině se rozvíjí KK Sociální a občanské schopnosti
  • účastníci sbírají barevné kamínky - za každý ze sedmi barev dostávají bod
  • další body získávají za kompletní kombinaci 7 barev = 10b - zvolením vhodné strategie pro maximální bodový zisk se rozvíjí KK Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií
  • úkoly plní účastníci samostatně nebo po dvojicích, kamínky ale sbírají jednotlivci a započítávají se body ve skupině,
  • 7 stanovišť: 3 pouze vyzvedávací (samoobslužné), 4 úkolová
  • z týmu mohou zároveň plnit úkoly všichni - plní každý jiný úkol
  • za splnění 1 úkolu získávají 1 kamínek = 1 člověk může mít u sebe pouze 1 kamínek
  • hra je rozdělena do dvou až tří časových etap po 15-20 minutách, mezitím 5-10 min čas na spočítání kamínků (počítají se v každém kole zvlášť)
  • čas na vysvětlení pravidel a rozdělení do skupin 15-20 min
  • čas na uzavření cca 15 min

Stanoviště:

  • názvy stanovišť - půdní voda, moře a oceán, mraky, ledovec, slunce, potoky a řeky, rybníky a jezera
  • 7 stanovišť - 3 samoobslužné (běží se jenom pro kámen) + 4 s realizátorem
  • stanoviště s realizátorem
  • SRÁŽKY – přenášení dešťové vody v dlaních (4 lahve, trychtýře, 4 kyblíky)
  • PŮDNÍ VODA – vybírání kapek vody z hlíny
  • RYBNÍK - házení kapek rosy (polystyrenové kuličky) do rybníka (lano)
  • LEDOVEC - puzzle sněhové vločky
  • aktivní komunikací s realizátory na stanovištích v průběhu hry a aktivní komunikací mezi hráči v průběhu hry uvnitř týmu i mezi týmy se rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce

Uzavření

  • zahrajeme si 2 kola, poté spočítáme kamínky a vyhodnotíme vítěze
  • při vyhodnocení sledujeme posun od prvního kola, komentujeme strategii týmů
  • vytvářením různých strategií při hře a hledáním nových řešení se rozvíjí KK Smysl pro iniciativu a podnikavost

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • jde o výraznou pohybovou aktivitu, v rámci celého konceptu ŠVP je to nejvíce „běhací“ aktivita
  • účastníci si v průběhu hry zopakují jednotlivé části oběhu vody v přírodě
  • účastníci se učí vytvářet různé role ve skupině, vzájemně se domlouvají na strategii, hledají nová řešení
  • je dobré sledovat vývoj hry - porovnat první kolo s druhým kolem - jak se jednotlivé skupinky posunuly
  • hra kombinuje pohybovou aktivitu, vlastní iniciativu a podnikavost, přispívá k budování skupinové dynamiky
  • hra měla u žáků velmi dobré hodnocení

Variantní podoby aktivity

  • při špatném počasí se dají stanoviště rozestavět po budově, je třeba více dbát na bezpečnost dětí při běhání

Uvedení jednotlivých částí programu

Příprava stanovišť
  • osvědčilo se mít více jak polovinu stanovišť s realizátorem
  • před hrou je potřeba dobře promyslet polohu jednotlivých stanovišť - rovnoměrně je rozmístit
  • venku i/nebo v budově by stanoviště mohla být rozmístěna podle odpovídajícího schématu oběhu vody, tedy např. mraky (srážky), slunce na nejvyšším místě v okolí budovy (nejvyšší patro budovy), ledovec, potoky a řeky v nižším patře, moře a oceán, rybníky a jezera, startovací stanoviště v přízemí, půdní voda v suterénu
  • někde uprostřed areálu by mělo být startovací stanoviště
  • zde realizátor na úvod vysvětlí pravidla a zapisuje počty získaných kamínků
  • v průběhu účastníky informuje o stavu jednotlivých kamínků
  • nezapomenout na připravené pití nebo svačinu - do pauzy
  • skupiny se mohou rozlosovat pomocí barevných náramků - slouží pak rovněž k odlišení účastníků
Realizace
  • začíná se na společné písknutí, realizátor na startovacím stanovišti řídí hru a kontroluje čas
  • účastníci si před startem mohou ve skupinkách domlouvat strategii
  • pauza mezi jednotlivými koly slouží k občerstvení a promyšlení další strategie – nezapomenout na připravené pití či drobnou svačinu
  • po každém kole jsou spočítány bodové zisky – součet slouží jako motivace pro další kola

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
barevné kamínky 30 od každé barvy 7 barev kamínků
lahve 4
trychtýře 4
kyblíky s vodou 4
hnědé korálky
modré korálky
plastové IKEA mističky 3 barevné sady po 6
lano
létající talíř
nastříhané puzzle sněhové vločky 4
barevné silikonové náramky dle počtu dětí 5 barev náramků

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
Metodické přílohy
#SouborPopis
016.18.01 seznam_stanovist.pngseznam stanovišť
016.18.02 vzor_bodovani.pngvzor bodování

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
016.18.01 0101_resource.png fotografie z realizace seznam stanovišť Daniela Marková Vlastní tvorba CC BY-SA 2019-07-27
016.18.02 0101_resource.png fotografie z realizace vzor bodování Daniela Marková Vlastní tvorba CC BY-SA 2019-07-25

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0