1.2 Mé oko je objektiv
- Obsah
- Metodika
Metody
Frontální výuka, diferencovaná výuka, individuální práce, pozorování, tvoření, zážitková pedagogika.
Obsah
Realizátor rozdá žákům tablety s nainstalovanou aplikací Kinemaster. Na tomto kurzu budeme pracovat i v profesionálních programech. Ale jak se říká, dobrý kameraman umí natočit dobré video i na mobil. A něco na tom je. Proto právě začneme od tabletu. Výhoda aplikace oproti profesionálnímu programu je v tom, že je intuitivní, a spoustu věcí udělá za vás. Vy se můžete soustředit jen na to, jaký záběr uděláte a o to tady především půjde. PIN pro tablety by měl být 2014.
A teď si tam najděte takovou červenou ikonku, která se jmenuje Kinemaster. Ještě se taky dá zvednout jas, abyste něco viděli. Chce někdo z vás ukázat, jak se zvedá jas? Tak. A máte tam všichni červenou ikonku Kinemaster? Zapnuli jste si Kinemaster? Objeví se vám volba, v jakém formátu chcete video natáčet. Zvolte možnost šestnáct ku devíti na šířku. To je takový nejrozšířenější způsob točení videí. A když chcete natáčet, tak zmáčknete červené kolečko, vyberte si volbu camcorder a natáčíte. A když zastavíte natáčení, je důležité zmáčknout tlačítko use, aby si tablet uložil vás záběr. Pokud se vám záběr nelíbí, tak dejte retake, ale pokud ho chcete uložit, tak je potřeba zmáčknout use. Na to prosím nezapomínejte. Aby se pak nestalo, že půjdete stříhat a zjistíte, že nemáte nic uloženého. Tak teď si zkuste něco natočit. Ukončete natáčení a zmáčkněte use. Máte? Super.
Prozradím vám úplně základní pravidlo, na kterém stojí všechny reportáže, dokumentární a hrané filmy. Je to pravidlo, které se týká střihu a zní, že vždy dobře působí, když na sebe navazují záběry, které jsou rozdílné. Takže když máte detail, třeba na obličej člověka, tak pak bude dobře vypadat, když bude třeba celek. Když je to statický záběr, který se nehýbe, tak pak bude dobře působit, když bude švenk, otočení, anebo chůze, nějaký pohyb. Když máte něco z interiéru, tak vždycky působí dobře, další záběr na stejnou věc z exteriéru. Protože divák je vždycky v tom záběru na něco zvyklý a střihem mu rozbijete, na co byl zvyklý a on si řekne: „Wow, aha! To mě zajímá! Co bude dál? Wow! Aha!“ Musíte pořád diváka překvapovat.
Takže, abychom záběry uměli dělat rozdílné, musíme vědět základní jejich terminologii jejich velikostí. Zní to jako banalita, ale je to velmi důležitá věc. Když máte detail, tak může to být velký detail, anebo to může být makro detail, nebo to může být mikroskopický detail. Takový ten nejběžnější detail, který jste tady v terénu schopni udělat tabletem, je třeba detail na ruce, jak něco hledají v trávě. Anebo je to detail na obličej, třeba jenom takhle Gestikuluje - od spodku brady nad obočí. Ale tohle je opravdu ten detail, který se často používá ve filmech. Kresbou flip chart ilustruje svůj výklad.
Nakreslí hlavu panáčka - v zámečku je od brady po čelo. Toto je detail na hlavu panáčka. A ještě takovej fígl, když se ten panáček dívá tímhle směrem (= vpravo), tak ho dám víc sem (= vlevo). Kdyby se díval tamtím směrem, tak ho dám víc sem (= směry jsou prohozené). Je to takzvané pravidlo zlatého řezu. Takhle se rozdělí to pole a v těchto místech je to důležitý a esteticky pěkný. Věděl to už Michelangelo a všichni renesanční malíři, oni na to vlastně přišli. Když umístíte to, co chcete, aby v tom záběru bylo důležitý tady do těchhle bodů, do některého z nich, tak to vypadá prostě pěkně.
Další velikost, kterou bych vám chtěl ukázat a byl bych rád, kdybyste ji použili, je polocelek. To znamená člověk, kterému je vidět obličej a ruce. Protože ruce hodně vyjadřují emoce, vyjadřují to, co ten člověk chce říct, je prostě důležité, aby byly vidět. Takže tohle je polocelek.
A pak máme celek. A to je celá postava, která buď stojí, anebo jde. Pokud jde tímhle směrem, tak je zase dobré ji sledovat tak, aby se blížila tady tomu okraji, kterému se říká kantna. Směrem, kam jde, je potřeba, aby byl volný prostor. Pokud natáčíte chůzi tak, že vy jdete za postavou, tak pak je dobré mít ji na středu. Pokud jste v jedné ose s tou postavou, sledujete ji, můžete ji udělat v celku, anebo jí můžete třeba v detailu, například sledovat nohy. Pokud je sledujete zezadu, tak je dáte na střed. Kdybyste šli vedle těch nohou, tak zase aby ty nohy před sebou měly víc místa.
No a poslední, co vám chci ukázat, je velký celek, což může být záběr na přírodu, kde jsou nějaké kytičky. Pak třeba v dalším plánu může být třeba nějaký les, pak v dalším plánu město a v dalším plánu ještě nějaká krajina. Vždycky když se dělá velký celek, tak jeho síla spočívá buď v tom, že je tam více plánů, že je tam na co se dívat, anebo že je tam perspektiva. Vyberete si třeba řeku nebo silnici, nebo nějaké úběžnice, které zase vedou do jednoho z těch bodů zlatého řezu. Celek se velmi hodí na začátek a na konec videa. Tím to vždy povýšíte, nic tím nezkazíte, když na začátek nebo na konec dáte velký celek. Velký celek může vyjadřovat přírodu, nebo může vyjadřovat město. Také dobrý kontrast. Dá se s tím hrát. My máme téma biologie, takže s tím se dá počítat, že to zase v tom videu něco znamená. Ať divák má vždy nad čím přemýšlet.
Tyto tablety jsou opravdu hodně hloupé a dělají si automatické ostření, automatické vyvážení bílé a potřebují nějaký čas na to, aby si to všechno ustálily. Takže s tím počítejte. Když zakomponujete nějaký záběr, tak počkejte, jestli opravdu je to to nejlepší, přemýšlejte o tom. Pak to teprve zapněte, pak sledujte, jestli je to zaostřený, nebo jestli to ještě nedělá nějaké zvuky. A pak v momentě, když už víte, že ten tablet natáčí přesně to, co vy jste chtěli, aby natáčel, tak to nechte deset vteřin jet. Protože potom ve střižně se vám strašně snadno stane, že si řeknete: „Jaj to je pěkný záběr! Ten bych použil! Ale má jenom dvě vteřiny. Proč jsem to vypnul tak brzo? Hmm… Škoda. Nepoužiju ho.“ Takže vždycky je lepší počkat minimálně těch deset vteřin, vy si z toho ve výsledku třeba vezmete jenom ty dvě vteřiny, ale máte z čeho vybírat. Takže v klidu, pomalu, přemýšlejte, co natáčím. Když otáčíte, tak pomalu, protože takový video jako bžt-bžt, to umí udělat i vaše babička na rodinný oslavě. Ale vy teď máte za úkol přemýšlet o tom, co točíte a dělat to v klidu a pomalu. Bude se vám to odpoledne hodit. To je ode mě všechno. Díky za pozornost.
Následují instrukce od realizátora biologa - sepsáno v kartě Točím vše, co létá, leze, utíká
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Tablet | 10-15 | Nabité tablety s nainstalovaným programem KineMaster |
Aktivita nemá obsahové přílohy.
Obsahové přílohy
Aktivita nemá obsahové přílohy.