Točím vše, co létá, leze, utíká
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | II |
Autor | Patrik Král |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | pouze příchod na místo |
Prostředí | Les, louka |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
- Žák pozná, že i uprostřed města lze nalézt pestrý a druhově rozmanitý život.
- Žák odchytí rozmanité formy života pro pozdější určování.
Sdělení
Každé místo kolem sebe ukrývá mnoho druhů živočichů a rostlin.
Metody
Pozorování
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky ve skupině.
- odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí.
Forma a popis realizace
Vycházka do blízkého okolí, kde žáci pozorují a sbírají drobné živočichy a rostliny k pozdějšímu pozorování.
Obsah
Realizátor biolog navazuje na výklad filmového specialisty z programu Mé oko je objektiv
Teď už víte, jakým způsobem máte natáčet videa. Ale je potřeba si trošku pojmenovat naši misi. Pokud je totiž nějaké zadání, mise, idea, má to smysl a daleko lépe se o tom natáčí. My jsme se vypravili právě do těchto míst, protože je kolem nás spoustu života. Tento život můžeme částečně odchytit a přinést do laboratoře a dále zkoumat. Pro odchyt mám tady pro vás připraveno vybavení. Exhaustor, rýček a pinzetu. Exhaustor a rýček bude k dispozici pro zájemce zde. Můžete si ho průběžně zapůjčovat. Rýček využijete v případě, že se chcete dostat trošku pod povrch a nebo si nabrat vzorek s půdou. Pinzetu využijte na sběr větších živočichů. Pro odchyt hmyzu použijte exhaustor. Exhaustor pracuje na stejném principu jako vysavač prachu, který se používá v domácnosti. Je velmi jednoduchý. Vsuneme-li konec hadičky do úst a nasajeme vzduch, nastane uvnitř exhaustoru, tvořeného skleněnou trubicí, podtlak, který se projeví tak, že přední skleněná trubička do sebe prudce nasává veškeré drobné předměty, které jsou v její blízkosti. Drobný hmyz je stržen proudem vzduchu a vlétne do silnostěnné skleněné trubice, kde se shromažďuje, a nemůže z trubice uniknout. Sesbírané druhy živočichů nebudeme usmrcovat a po odpoledním pozorování je vypustíme zpět do přírody. Nemusíte se zdržovat jen na tomto místě. Jen prosím dávejte pozor. Když se člověk zabere do práce, občas se zapomene rozhlížet. My s kolegy vám budeme k dispozici. Pokud by vám bylo něco nejasného, i po odborné stránce, neváhejte se na mě obrátit. Jsem vám plně k dispozici.
Máte nějaké dotazy? prostor na dotazy
Ok, sejdeme se tedy na tomto místě v … oznámení času srazu
po uplynutí časového limitu
Děkuji vám za nasazení pro věc. Všechnu práci, kterou jste tady udělali, zúročíme odpoledne v laboratoři. Už teď se na to těším. Teď se vydáme na cestu zpět.
Metodika uvedení
Příprava
Několik dní před samotnou návštěvou je nutné projít vybranou lokalitu. Seznámit se s terénem a druhy, které se zde vyskytují. Pro každého žáka je potřeba přichystat pinzety, kelímky od řeckého jogurtu, 2-3 exhaustory a rýčky. Vhodná je jakákoliv lokalita s neposečenou trávou, ideálně v blízkosti vzrostlých stromů, keřů, případně obnaženého půdního podkladu. Nevhodné lokality jsou zastavěné s minimem ploch pro přirozený výskyt živočichů.
Realizace
Na určené lokalitě upozorníme na rozmanitost a krásu přírody kolem sebe. Vysvětlíme práci s exhaustorem, rýčkem a pinzetou. Exhaustor je zařízení (průhledná nádobka), do které je odchytáván hmyz. Pracuje na stejném principu jako vysavač prachu, který se používá v domácnosti. Je velmi jednoduchý. Vsuneme-li konec hadičky do úst a nasajeme vzduch, nastane uvnitř exhaustoru, tvořeného skleněnou trubicí, podtlak, který se projeví tak, že přední skleněná trubička do sebe prudce nasává veškeré drobné předměty, které jsou v její blízkosti. Drobný hmyz je stržen proudem vzduchu a vlétne do silnostěnné skleněné trubice, kde se shromažďuje, a nemůže z trubice uniknout. Exhaustor a rýček bude k dispozici pro zájemce na určeném místě, kde si jej žáci mohou průběžně zapůjčovat. Použitím nástrojů k efektivnímu odchytu různých druhů živočichů a rostlin si žáci prohlubují kompetenci základní schopnosti v oblasti vědy a technologií. Dále seznámíme žáky s tím, že sesbírané druhy živočichů nebudeme usmrcovat a po odpoledním pozorování budou vypuštěny zpět do přírody. Uvědoměním si pestrosti života v městském prostředí si žáci prohlubují kompetenci sociální a občanské schopnosti. Během samotného sběru se realizátoři aktivně pohybují od jednoho žáka k druhému a pomáhají s odchytem a hledáním zajímavých forem života praktickými ukázkami práce s pinzetou i exhaustorem. Pomáhají i se samotným výběrem zajímavých druhů živočichů či rostlin, které budou dobře pozorovatelné a názorné pod mikroskopem. Aktivní komunikací mezi žáky ve skupině a odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.
Uzavření
Na závěr dohlédneme, abychom na místě nic nenechali, zkontrolujeme všechny pomůcky, každý žák spočítá ulovené druhy, krátce zhodnotíme činnost a vrátíme se zpět.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena kvůli nasbírání materiálu pro pozdější pozorování
Variantní podoby aktivity
- pokud je velmi špatné počasí, je možné rozmístit dopředu sesbíraný materiál po budově
Uvedení jednotlivých částí programu
- vysvětlení práce s pinzetou, exhaustorem
- zbývající lektoři pomáhají během aktivity
- žáci pracují samostatně
Odkazy
- https://www.biolib.cz/ - mezinárodní encyklopedie rostlin, hub a živočichů
- https://botany.cz/cs/ - botanická databáze
- http://www.botanickafotogalerie.cz/ - botanická databáze
- https://akela.mendelu.cz/~xcepl/inobio/nove/EMP/EMP_CV02_METODY sberu_bez OBR.pdf - metody sběru bezobratlých
- Co tu kvete - Kvetoucí rostliny střední Evropy ve volné přírodě, Dietmar Aichele, Marienne Golteová-Bechtleová, Knižní klub 2005
- Hmyz: Nový průvodce přírodou, Heiko Bellmann, Knižní klub 2015
- Kapesní atlas hub, J. a M. Erhartovi, M. Smotlacha, Ottovo nakladatelství, 2018
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Kelímky od řeckého jogurtu | pro každého žáka | pro sběr materiálu |
Pinzety | pro každého žáka | pro sběr materiálu |
Exhaustor | 2-3 na celou skupinu | pro sběr materiálu |
Rýček | 2-3 na celou skupinu | pro sběr půdních organismů |
Lupa | pro každého žáka | pro sběr materiálu |
Přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.04.01 | virus_uvod.mp4 | úvodní video |