Jsi Master střih
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | I |
Autor/ři | Tomáš Kratochvíl |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 75 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
Žák se naučí ovládat jednoduchý střihový program (aplikaci KineMaster), pomocí čehož si osvojí určitý způsob přemýšlení potřebný k videotvorbě.
Sdělení
Pro dobrý střih videa není potřeba mít extrémně moc funkcí a efektů. Dobrý střih je o tom, jak záběry na sebe navazují a jaký je rytmus střihu.
Metody
Frontální výuka, Tvoření
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- tvorbou komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over-dabingem.
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- střihem a exportem videa v počítačovém programu.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- přímou aplikací instrukcí filmového specialisty.
- diskuzí s filmovým specialistou a ostatními žáky.
Forma a popis realizace
Filmový specialista před plátnem vysvětluje funkce střihové aplikace a studenti si pak sami zkouší střih z dříve pořízeného materiálu.
Obsah
Vítám vás na prvním bloku, který je věnován střihu videa. Dnes budeme stříhat přímo na tabletech v programu Kinemaster. Já teď těm, co to ještě neumí, ukážu, jak stříhat v Kinemasteru. Jenom abych měl představu, protože vím, že spousta z vás si to ve volném čase už stříhá, tak kdo to už umí, dejte prosím vás ruku nahoru. Aha! Tak to nebude zbytečné, to mám radost. Je to vysoce intuitivní a jednoduché. Ukážu vám to na téhle prezentaci, včera jsme s kolegou realizátorem natáčeli krátké video, které jsme rychle sestříhali. Na tom vám ukážu několik základních funkcí, které se vám budou hodit.
Tak úplně na začátku máte v tom kolečku na pravé straně složku „media“, na tu, když si ťuknete, tak tam je složka video. A tam vidíte všechny záběry, které jste natočili. A když na ten záběr kliknete, tak on se vám hodí rovnou na timeline. Ale to už koukám všichni asi nějak zkoušeli. Takhle, kliknu na to a je to tam! Dám fajfku, takže už tam mám všechno, co potřebuji. A takhle to můžu posouvat.
A teď vám pustím další video. Abyste se v tom vyznali, tak se to zmenšuje nebo zvětšuje pomocí dvou prstů. Ono asi na začátku je dobré, když podržím prst na tom klipu, tak ho můžu přetáhnout doprava, doleva, můžu si měnit pořadí jednotlivých klipů. Ale doporučuju vám úplně na začátku si tam neházet všechny ty klipy, protože jich máte hodně a máte toho třeba hodinu, a pak byste to všechno měli na timeline za sebou a těžko byste se v tom vyznali. Takže je dobrý si jednotlivé klipy prohlédnout a udělat si základ z toho, co určitě víte, že použijete. Udělat si tam hlavní složku, a pak si tam vkládat to, s čím opravdu budete pracovat, protože jinak byste tam měli hrozně moc balastu, který by vám komplikoval práci.
Jednotlivé záběry jsou dlouhé a vy si opravdu potřebujete vybrat jenom kousek. A to se dělá pomocí funkce nůžky. Já si najdu místo, od kterého to chci střihnout, kliknu na to, ono se to zabarví do žluta, vyberu si vpravo nahoře nůžky a chci ustřihnout buď to, co je vlevo, nebo co vpravo. Trim to left, trim to right. Poté, co jsem dal trim left, tak se odřízlý kousek videa automaticky vyhodil.
Teď si vybírám tady, označím to, kliknu nůžky a teď. Aha!
Chyba. Pokud uděláte chybu, můžete použít tlačítko „redo“, kterým můžete všechno vzít zpátky. Stačí zmáčknout to bílý kolečko vlevo nahoře. Vlastně „undo“. Un-do a pod tím je re-do, jako znovu-provést.
Čili takhle vyberete ten konkrétní úsek, který chcete. Takže už umíte vkládat ty záběry z knihovny na tu osu, zvětšovat, zmenšovat osu, umíte záběry prohazovat, který bude po kterým, který bude první, který bude druhý a umíte si z nich vystříhávat kousky, které jsou potřeba. Teď si to chvilku vyzkoušejte a pak vám ukážu další video, co ještě se dá dělat, co budete potřebovat. A kdyby měl někdo dotaz, tak se klidně ptejte, od toho jsem tady.
Poslední video, které dneska večer budete postovat, bude mít kolem minuty. Ne, že bychom vás chtěli omezovat, ale je to taková zkušenost. Jednak, že se na to lidi kouknou, když je to krátký, jednak z toho materiálu, který jste pořídili, tomu ta minuta bude pravděpodobně nejvíce slušet. Pokud by měl jeden záběr třeba deset vteřin, tak potřebujete jenom šest záběrů. Takže vybírejte opravdu jenom to nejlepší, a pokud byste těch záběrů tam chtěli dostat víc, tak počítejte s tím, že budou fakt krátký. Takže se nebojte vyhazovat a nechávat tam jenom to ryzí zlato.
Teď jsme se dostali k věci, která tam byla a já jsem o ní nemluvil. Když chcete nějaký záběr smazat, tak označíte, aby byl v tom žlutém rámečku, a pak vlevo, na té liště vlevo je tlačítko s popelničkou, tak to je delete. A neznamená to, že ten záběr úplně smažete a už nikde není. Jenom ho vyhodíte pryč z té timeline, jinak v té knihovně dál zůstává. A ještě jedna věc, kterou jsem neřekl, a možná může být užitečná. Když třeba z toho videa kus ustřihnete, a pak děláte nějakou jinou práci, a pak si uvědomíte, že ho vlastně chcete vrátit, pak už nemůžete udělat redo, protože mezitím jste udělali něco jiného. Ale když ten záběr označíte do žlutého rámečku, tak on má vpravo a vlevo takový tlustší kraje. A za ten kraj, když ten záběr uchopíte, tak ho můžete zmenšovat, nebo zvětšovat. Můžete to vlastně vrátit, všechen ten materiál tam zůstává, můžete s ním pracovat libovolně. Nic není konečné ve střihu, pořád se můžete vracet.
No já vám teď schválně pustím další instrukci, která je úplně jednoduchá, ale může pomoc v přemýšlení, jak to video má vypadat. Toto je tlačítko voice. Zmáčknu start. Zdánlivá blbost: „Aleš umí hvězdu“. Ale teďka já provádím to, že já označím ten původní klip a zmáčknu „extract audio“ a tady mi naskočí ten původní zvuk, který tam rušil. Vymazal jsem ho a zůstal tam jenom ten komentář, takže je mu mnohem líp rozumět.
Teď vám ukážu následující video, co s tím lze provést. Prohodím to (= videa), protože mi přišlo, že ta informace o tom, že Aleš umí hvězdu, by měla být úplně na začátku. Posunu i ten hlas a vzniklo mi video (pouští video: „Tohle Aleš, Aleš umí hvězdu. A řekni mi, kde ses naučil hvězdu?“ – „Já jsem se naučil hvězdu na chmelu.“) A je vidět, že i primitivní nápad s trošku opožděným hercem může vypadat jako smysluplné video. Takže se ještě jednou, znovu ponořte do toho svého materiálu a zkuste přemýšlet o tom, kdybyste tam měli doplnit nějaký hlas, který bude říkat informaci, jakoukoliv, klidně banální, o tom, že žijeme ve městě, a přesto na dosah je příroda. Nebo o tom, že mravenci mají kusadla, nebo že hmyz má nohy, kterýma se udrží na různých místech. Anebo o tom, že kytičky, když je dáte pod mikroskop, jsou hezký. Ono ve výsledku s tím obrazem, ačkoliv se to teď zdá jako banální, to najednou začne fungovat, a pokud to video má do minuty a je na něm vidět, že jej dělal někdo ze srdce, že to není super profi video, ale že prostě někdo z toho opravdu měl radost, tak se na to lidi kouknou a udělá jim to taky radost. Jako opravdu na tom není žádná věda. A jsem si jistý, že všichni tam máte materiál, ze kterého by šlo poskládat něco krátkého a hezkého.
Při nahrávání zvuku jsou potřebné dvě hlavní věci. Musíte být někde v klidu, aby tam prostě nebyl slyšet někdo jinej nebo vrčení něčeho, a nesmíte funět do mikrofonu, protože pak tam bude takové to: „chchchchuuuuu!“. Musíte si to nastavit tak, abyste při výdechu netrefili tím vzduchem mikrofon, to je celý. Sluchátka jsou tady k dispozici, kdo chce, může si je vzít.
A teď už vás nechám pracovat. Pokud byste měli dotazy, jsem tu k dispozici.
10 minut před koncem časového limitu
Blížíme se do konce. Dejte prosím exportovat video pomocí funkce export. Tím se z vašeho videa vytvoří soubor, který je možné přehrát v přehrávači, nebo uložit na web. Až to budete mít, tablet nám odevzdejte. My si vaše videa stáhneme.
Metodika uvedení
Příprava
Je potřeba odpovídající počet tabletů, velká místnost s promítačkou, židle, přístup k internetu. Filmový specialista si dopředu připraví pár záběrů, na kterých bude demonstrovat funkce aplikace.
Realizace
Realizátor vysvětlí jednoduché střihové funkce v aplikaci Kinemaster. Nejdříve nalezení a import materiálu. Poté manipulace s jednotlivými celými záběry na timeline. Jak je prohodit, svázat dohromady, ustřihnout. Jak pracovat se zvukovou stopou: rozpojení obrazové a zvukové stopy, stažení a import nového zvuku, manipulace se zvukovými záznamy na timeline. Efekty: fade-in, fade-out ve zvuku i obraze. Obrazové efekty a filtry. Zpomalení a zrychlení obrazu nebo zvuku. Titulky. Namluvení komentáře. Tvorbou komentářů popisující video a to buď formou titulků, nebo hlasovým over-dabingem si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce. Střihem videa v počítačovém programu si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi.
Filmový specialista po vysvětlení základních funkcí nechá studenty pracovat individuálně. Chce to čas. Studenti musí mít prostor na ohmatání média, na experimenty. Někteří (ti zkušení) velmi rychle přijdou na to, co funguje a vytvoří ucházející reportáž během desítek minut. Přímou aplikací instrukcí filmového specialisty si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Na filmovém specialistovi pak je, aby jim předestřel nápady, jak dílo vylepšit a posunout – namluvením textu, hudbou, stylizací atd. Ti pomalejší budou potřebovat znovu vysvětlit základní funkce, povzbudit a pomoct. Diskuzí s filmovým specialistou a ostatními žáky si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Někteří studenti se spokojí s minimalistickým výsledkem, jiní vytvoří zajímavé komplexní dílko. Všechna videa si budou podobná, ale to je v pořádku, nešlo o originalitu, nýbrž o výuku základů kamery a montáže.
Uzavření
Studenti svůj krátký film vyexportují a nechají nahrát na společný disk. Těmto filmům se dále věnuje program Mé první dílo.
Poznámky
Jde o přípravu k další práci, která už bude probíhat s poloprofesionální výbavou. V tomto prvním dnu kurzu jde o to, aby všichni začínali na stejné startovní čáře a aby se zabývali čistě jen problematikou kompozice, mizanscény a montáže.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Tablet | 10-15 | Nabité tablety s nainstalovaným programem KineMaster |