V hlavní roli Řeka

Žáků 8-15
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost II
Autoři Tomáš Kratochvíl, Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 3
Čas na realizaci 75 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí u řeky
Rozdělení týmy po 2 až 3 lidech

Cíle

Žáci si vyzkouší natáčení v náročném terénu.

Sdělení

Pokud se rozhodneme zprostředkovat realitu ostatním pomocí audiovizuálního média, klade to velké požadavky na naši kreativitu, cílevědomost a vytrvalost, na naše technické dovednosti a znalosti i tělesné schopnosti.

Metody

Tvoření, experimentování, zážitková pedagogika

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • porozuměním instrukcí, komunikací v týmech a s filmovým specialistou.
  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • prací s digitálními technologiemi.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • prací se stativy, pohybem ve svahu, v řece.
    • snahou o zachycení co nejlepšího záběru.

Forma a popis realizace

Filmový specialista předá žákům techniku na natáčení a přivede je na vhodné místo. Řekne zadání a pak je k dispozici radou a pomocí, případně inspirací.

Obsah

Doufám, že jste si řeku dobře obhlédli a víte o jejím životě dostatek inspirativních věcí. Teď se začneme zabývat tím, že něco z toho, co nás tady obklopuje, se pokusíme zaznamenat. Je úplně na vás, jak to pojmete. Reportáž, dokument, investigativní dokument, scénka, příběh, atd. Můžete k tomu použít techniku, kterou tady máme. (kamery, stativy, porty, zoomy)

Rozdělíme se teď do tvůrčích týmů. Filmový specialista přečte připravená jména pro složení týmů. Do každého týmu si vezměte jednu kameru, jeden stavit a jeden zoom. Zároveň můžete využívat USB mikroskop. Zkuste si rozmyslet, co byste zhruba chtěli kamerou zachytit. Nezapomínejte na to, že je dobré si natočit různé druhy záběrů. Detaily, polodetaily, polocelky, celky. Na této straně je tma a druhý břeh je výrazně ozářený sluncem. Při takových podmínkách si dobře procvičíte nastavení clony, ISO. Podle toho, kam ten záběr míříte, to musíte pečlivě nastavit, abyste to neměli úplně černý, nebo úplně přepálený. Na zoomy přes porty můžete namluvit texty před kamerou, pokud chcete dělat reportáž. Nezapomeňte natáčet i zvuky prostředí. Zurčení vody, šum listí, chůze, křupání větviček. Ve střižně se vám můžou hodit jako zvuky na podkreslení scény. S technikou samozřejmě opatrně, pokud se budete pohybovat v řece. Ale už jste tam dnes byli. Takže není třeba upozorňovat, že kameny jsou kluzké, proud silný. Pohybujte se společně, ať se případně můžete jistit. My vám budeme s kolegy k dispozici. Pojďme do toho.

Po uplynutí časového limitu

Pojďme všichni společně na břeh. Díky, že jste se toho tak zhostili. Teď se vydáme zpět. Po cestě můžete ještě případně natáčet. Odpoledne se potom vrhneme na střih.

Metodika uvedení

Příprava

Je třeba předem najít vhodné místo. Ideální je příroda, les, nerovný terén a řeka. Technika musí být předem zkontrolována – nabité baterie, místo na kartách, destičky ve stativech. K dispozici by měly být také rybářské holínky pro ty, kteří se rozhodnou vydat do proudu. Neškodí navrhnout žákům, aby si s sebou pro jistotu vzali náhradní oblečení.

Realizace

Tato aktivita přímo navazuje na blok Život v Řece, ve které se žáci seznámí s životem v řece. Filmový specialista rozdá žákům natáčecí techniku a přivede je na místo u řeky v přírodě. Filmový specialista prozradí zadání: natočit krátké video, které žáci odpoledne sestříhají a večer zveřejní na síti. Natáčecí týmy jsou předem definovány. Kreativitě a žánrům se meze nekladou. Žáci se poté rozptýlí po terénu a každý sám, případně ve dvojicích, se věnují natáčení. Filmový specialista radí a pomáhá, případně bezradným nabízí vlastní scénáře. Každý tým obdrží kameru či fotoaparát, stativ, mikroport a zoom. Místo volíme v lese u řeky z toho důvodu, aby se žáci ocitli tam, kde se člověk běžně nepohybuje. Příroda a voda poskytují jednak malebnost, faunu a flóru, jednak výzvu, adrenalin a atmosféru nabádající k překonání sama sebe, pořízení záběrů jaké jen tak někdo nepořídí. Nevýhodou je, že žáci stráví hodně času lezením na různá místa, balancováním na kamenech a převlékáním do suchých šatů, než se dostanou k samotnému natáčení. Zkušenost ukázala, že technika je paradoxně v bezpečí – všichni si uvědomují zodpovědnost a namočí raději sebe než kameru. Realizátor musí být obojživelný a připravený přijmout jakoukoli výzvu, kterou mu žáci předestřou. Námětů k natáčení se nabízí celá řada. Zde několik ukázek vycházejících ze zkušenosti: lyrické záběry na přírodu, které se ve střižně podbarví hudbou a vznikne relaxační video. Krátký přírodovědný film s postsynchronním komentářem. Reportáž o žácích natáčejících videa v řece. Investigace o odpadcích a znečištění řeky. Veselé video dělající si legraci z realizátorů.

Uzavření

Při odchodu z místa je třeba soustředit se hlavně na to, aby se nezapomnělo na techniku. Další práce s natočeným materiálem bude pokračovat v aktivitě: Jsi Premier střih II (Tomáš)

Poznámky

Týmy by měly být vybrány předem. Výběru týmu je dobré věnovat pozornost a dobře si složení promyslet. Pokud se na workshopu vyskytují dobří kamarádi, nedávat je do společného týmu. Už z předchozích aktivit se dá vyčíst, kdo je více proaktivní, kdo přichází s nápady a kdo spíš tíhne ke kameře a natáčení. Je dobré, aby každý tým obsahoval jednoho z těch nápaditějších členů. Žáci by měli mít možnost pracovat samostatně, každý s vlastní nahrávací technikou. Někteří však sami zvolí metodu spolupráce, například když jeden z nich bude vystupovat před kamerou. Filmový specialista v tomto nechává úplnou svobodu. Filmový specialista funguje jako dramaturg v terénu – radí a pomáhá tam, kde je třeba. Musí být připraven pohybovat se po souši i ve vodě. Někteří žáci jsou tváří v tvář práci bez zadání bezradní. Zde musí realizátor vystupovat jako inspirátor a leckdy musí přímo na místě nabídnout žákům scénář jejich budoucího videa.

Odkazy

Odkazy na zdroje informací, ze kterých je možné čerpat pro hlubší pochopení tématu.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Kamera alespoň pro polovinu žáků
Stativy na kameru 5
Diktafon Zoom s externím mikrofonem alespoň pro polovinu žáků
Sluchátka alespoň pro polovinu žáků

Zde můžete uvést případná specifika při přípravě materiálu, na co si u něj dát pozor nebo tipy při práci s ním.

Přílohy

Nejsou žádné přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0