Jsi Premier střih II (Tomáš)

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autoři Tomáš Kratochvíl
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 135 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interier
Rozdělení žáci každý sám za sebe

Cíle

Žák bude ovládat ty nejdůležitější funkce programu Adobe Premiere. Bude schopen nahrát materiál, pracovat s obrazem i zvukem a vyexportovat výsledné dílo. To vše bude mít již zautomatizováno a bude se soustředit na práci s obsahem. Střihový program a práce s ním už v této fázi nejsou cílem, ale nástrojem.

Sdělení

Umění střihu se skládá z technických dovedností a kreativity. Technika, čili forma, se dá zvládnout poměrně rychle. Kreativní rozměry montáže jsou naopak nezměrné.

Metody

Tvoření, zážitková pedagogika

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • prací s programem Adobe Premiere.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou.
    • prací s dříve natočeným materiálem.
    • objevováním možností audiovizuální montáže.

Forma a popis realizace

Žáci rozdělení do skupinek po dvou, maximálně po třech, se věnují střihu materiálu natočeného dopoledne V hlavní roli Řeka. Filmový specialista je k dispozici radou a pomocí.

Obsah

Posaďte se ke svým střihačským počítačům. Dnes jste měli za sebou natáčení v terénu. Své materiály si zase nakopírujte do počítače a složky označte datem. Otevřete si Adobe a můžete začít pracovat. Na sestříhání videa z dneška máte přesně tři hodiny. Prvně si pořádně projděte materiál a rozmyslete si, co jsou dobré záběry. Jejich čísla si poznačte do notesu a k tomu si napište drobnou poznámku, co na záběru máte. Tento přehled vám hodně pomůže. Také pomáhá, když si k tomu dáte značku. D-detail, PD-polodetail, PC-polocelek, C-celek. Hodně vám to pomůže při hledání záběrů. Pamatujte na to, že při střihu záběru na jednu věc fungují právě kontrasty. Až to budete mít, začněte tím, co vám připadá nejnosnější. Můžete začíst stříhat chronologicky od začátku, ale taky to není nutné. Záleží na vás. Pokud byste chtěli něco ještě dotočit. Záběry v interiéru, laboratoři, nebo namluvit nějaký overdabing, je to možné. Tak hurá do práce. Nezdá se to, ale uteče vám to hodně rychle. Mimochodem, tak po půl hodině práce si dávejte asi pětiminutové přestávky.

Filmový specialista v průběhu programu obchází žáky a poskytuje konzultace. Filmový specialista by se měl ptát, jaký je záměr tvůrců a posoudit, zda jsou na dobrá cestě ho naplnit. Filmový specialista zvažuje, zda hrubý střih napovídá o správné délce videa – někde je potřeba přidat záběry (pokud nejsou, tak je vypůjčit od kolegů nebo najít na internetu, případně – dovoluje-li to čas - natočit například v laboratoři), jinde je třeba zkracovat, osekávat, vybrat a nechat jen to nejlepší. V závěrečné fázi, když se blíží konec a každý by ještě potřeboval konzultaci, se hodí, když úlohu filmového specialisty převezme více lidí a konzultace probíhají zároveň.

45 minut před koncem

Tak máte posledních 45 minut. Já si vás teď postupně obejdu a podívám se na to, v jaké podobě střih máte. Je potřeba, aby v tuto chvíli směřoval filmový specialista žáky k dokončování práce.

10 minut před koncem

Máme 10 minut do konce. Vložte na začátek videa vstupní obrázek a na závěr jingle. Pak pomalu přejděte k exportu.

Konec časového limitu. Prosím nahrajte svá videa na flashdisky a předejte mi je.

Metodika uvedení

Příprava

Je třeba mít k dispozici tolik počítačů s programem Adobe Premiere, aby skupinky žáků byly maximálně tříčlenné. Počítače a programy se musí předem vyzkoušet. Musí být dostatek místa na disku. Jelikož se ale na těch samých počítačích pracovalo předešlý den, lze předpokládat, že budou stále provozuschopné.

Realizace

Podle toho, kolik je k dispozici střižen, se žáci rozdělí do skupin. Ideální by bylo, aby pracoval každý sám na své střižně. Dvojice a v krajním případě trojice jsou únosné, pokud se žáci u stříhání prostřídají. Filmový specialista může zopakovat základní osnovu zadání: utřídit materiál, natáhnout jej do střižny atd. Prací s programem Adobe Premiere si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi. Žáci by však měli být v této fázi schopní už pracovat samostatně. Filmový specialista v první fázi odpovídá na dotazy a pomáhá s problémy. Okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Ve druhé fázi, když už se začínají rýsovat výsledné tvary, působí filmový specialista jako dramaturg: navrhuje, jak by se mohlo video posunout, jak jej vylepšit nebo stylizovat.

Z natáčení u řeky si žáci přinášejí poměrně různorodý materiál. Někteří zvolili natáčení lyrických záběrů a nemají promyšlenou koncepci výsledku. Jiní přistoupili k tématu formou reportáže a přicházejí do střižny se „stand-upy“ nebo rozhovory. Někdo natočil materiál pro krátký přírodopisný dokument. V první fázi střihu si všichni žáci projdou svůj materiál, vyberou ty nejlepší záběry a poskládají kostru videa. Poté je obchází filmový specialista, který poskytuje konzultace. Filmový specialista by se měl ptát, jaký je záměr tvůrců a posoudit, zda jsou na dobrá cestě ho naplnit. Filmový specialista zvažuje, zda hrubý střih napovídá o správné délce videa – někde je potřeba přidat záběry (pokud nejsou, tak je vypůjčit od kolegů nebo najít na internetu, případně – dovoluje-li to čas - natočit například v laboratoři), jinde je třeba zkracovat, osekávat, vybrat a nechat jen to nejlepší. V závěrečné fázi, když se blíží konec a každý by ještě potřeboval konzultaci, se hodí, když úlohu filmového specialista převezme více lidí a konzultace probíhají zároveň. Prací s dříve natočeným materiálem a objevováním možností audiovizuální montáže si žáci rozvíjejí kompetenci schopnost učit se.

Uzavření

Žáci svá videa vyexportují a filmový specialista si od všech videa nahraje. Projekce videí se potom bude odehrávat při aktivitě Mé třetí dílo

Poznámky

  • Některé ukázky si přímo říkají o jiný typ zpracování, než jaký měli tvůrci původně na mysli. Zde je otázkou, zda je úkolem filmového specialisty spíše snažit se o (podle něj) co nejlepší výsledek, nebo nechat žáky aby si vyzkoušeli svou zvolenou cestu až do konce a případně si na ní i „vylámali zuby“ a došli tím poučení.
  • Některá videa jsou koncipovaná tak, že potřebují rešerše a namluvení komentáře, v tom případě bývá třeba, aby filmový specialista pomohl s rozvržením času.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Počítač se střihačským programem nejméně pro třetinu žáků
Sluchátka pro každého žáka
Sluchátková rozbočka ke každému počítači

Přílohy

Nejsou žádné přílohy.

Obrázek před video

Sekvence za video

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0