Prezentace tématu a sdělení

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost IV
Autoři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 4
Čas na realizaci 45 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interier
Rozdělení ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách

Cíle

Každý tým představí své téma a 5 sdělení ostatním týmům. Mohou ostatní týmy použít jako poradní sbor. Mohou ostatní týmy nechat hlasovat o zajímavosti sdělení. Každý tým si zvolí jedno sdělení.

Sdělení

Naše téma má právě jedno sdělení. Celé natáčení si chci užít. Vím, že nemusíme vytvořit masterpiece.

Metody

Aktivizace, Diskuse, Imaginace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • vysvětlením tématu a zvolených sdělení, odpovědi na dotazy ke sdělením - na jejich výklad a důsledky.
    • aktivní komunikací mezi žáky během diskuse.
    • rozborem pojmenovaných sdělení.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti s vlastní osobou.
    • úvahou nad navrženými sděleními v souvislosti se společenskými současnými otázkami.
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • zamyšlením se nad jednotlivými sděleními u tématu skupiny.
    • zamyšlením se nad jednotlivými sděleními ostatních týmů.

Forma a popis realizace

Vnitřní aktivita, která bezprostředně navazuje na předešlou aktivitu Hledání sdělení. Celý tým předstoupí před celou skupinu. Představí své téma a všech 5 sdělení, ke kterým během rešerše došli. V momentě jejich prezentace mají k dispozici ostatní žáky a realizátory jako poradní sbor. Mohou se jich ptát na cokoliv.

Obsah

Jdeme dál. Tvůrčí proces se jen tak nezastaví. Nyní ještě držte své fantazie na uzdě a prosím každý tým, aby nám všem představil své téma a 5 sdělení, které si určil jako nosné pro své téma.

Budete se střídat po týmech, každý tým má maximálně 5 minut. Můžete nás všechny ostatní posluchače využít jako poradce a zeptat se nás, na cokoliv chcete. Po tom, co týmu uběhne 5 minut, tak každý z „poradního sboru“ (žáci i realizátoři) napíšou na bílou kartičku číslo sdělení, které je nejvíce zaujalo. Tato informace je pro daný tým pouze informací, mohou se tím řídit, ale nemusí.

Nyní každý tým pošlete jednoho zástupce a vylosujeme si pořadí, jak budete svá témata prezentovat.

Začíná tým, který si vylosoval jedničku. Prosím na flipchart pověste papír, kde máte vypsaná jednotlivá sdělení.

Prosím realizátora Davida, aby všem rozdal bílé desky a fix.

První tým má slovo právě teď. Realizátor začne měřit 5 minut.

Děkujeme prvnímu týmu a prosím, všichni napište na tabulku číslo sdělení, které je pro vás nejzajímavější. A připraví se druhý tým.

Po vystřídání všech týmů Týmy se nám všechny vystřídaly. Prosím, opět si sedněte kolem vašich stolů a srovnejte si všechny informace, které jste získali. A pokuste se rozhodnout pouze pro jedno sdělení, kterému se po celou dobu budete tzv. zodpovídat. Bude to váš detektor správnosti. Toto sdělení si spolu s tématem napište na nový flip papír.

Metodika uvedení

Příprava

Připravit si prostor alespoň 25 m2. Připravit si počet stolů podle počtu týmů. U každého stolu 3 - 5 židlí podle počtu žáků. Pro každý tým dva velké flipové papíry, fixy, tablety či PC. Flipchart a fixy pro realizátora. Prezentace Klapka den 4 a projektor.

Realizace

Realizátor se snaží udržet všechny týmy v tvůrčím nasazení.

Vyzve každý tým, aby představil své téma a svých 5 sdělení. Vysvětlením tématu a zvolených sdělení, odpověďmi na dotazy ke sdělením - na jejich výklad a důsledky je u žáků rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Ostatní „posluchači“ se v ten daný moment stávají „poradním sborem“. Žáci se jich mohou na cokoliv doptat. Zamyšlením se nad jednotlivými sděleními ostatních týmů se u žáků rozvíjí smysl pro iniciativu a podnikavost.

Čas na prezentaci má každý tým maximálně 5 minut. Po uběhnutí času každý z „poradního sboru“ (žáci i realizátoři) napíše na bílou kartičku číslo sdělení, které ho nejvíce zaujalo. Tato informace je pro daný tým pouze informací, mohou se tím řídit, ale nemusí. O pořadí prezentujících týmů rozhoduje los. Aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse se u žáků rozvíjí sociální a občanské schopnosti.

V závěru aktivity realizátor vyzve všechny týmy, aby si z pěti sdělení vybrali pouze jedno a to bude pro ně v dalším tvůrčím procesu určující. Uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě téma skrývají, jsou u žáků rozvíjeny matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií.

Uzavření

Realizátor vyzve žáky, aby si z navrhnutých pěti sdělení vybrali pouze jedno a tomu byli v dalším tvůrčím procesu zodpovědní. Toto sdělení mají spolu s tématem napsat na nový flip papír.

Poznámky

Nápad, nadšení, myšlenka, emoce, vize jsou to, co filmaře žene k tvorbě. Jakmile se však výše popsané podrobí procesu kritické debaty a napsání na papír, vize nabude konkrétních podob, nápad zreální, nadšení je vystaveno studené sprše, pak se tvůrcům naskytne pohled z odstupu a, byť to nemusí být snadné a příjemné, projekt se posune dál. Jiné cesty není.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
Flipchart 1
Fixy 1 sada
Bílé mazací tabulky 8 - 15
Fixy na tabulky 8 - 15
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0