Stop den 3

Účastníků 8 - 15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost I
Autor/ři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 30 minut
Čas na přípravu 15 minut
Prostředí uzavření dne
Rozdělení každý žák sám za sebe

Cíle

Žák si reflektuje celý den a následně reflektuje práci celého týmu, protože už je půlka workshopu za ním. Žáci mají prostor vyčistit si případné konflikty ve skupině.

Sdělení

Už jsem v půlce a je mi tu dobře. Další dva dny strávím v menší skupině.

Metody

Aktivizace, Reflexe.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi žáky.
    • rozborem průběhu celého dne i dní předcházejících, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • zažitím si a uvědoměním k čemu vede reflexe týmové práce.
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi.

Forma a popis realizace

Aktivita probíhá bezprostředně po hře Skleník. Může se zůstat na stejné louce nebo u nějakého přírodního posezení. Hlavně ať je tam klid a prostor pro otevřenou debatu. Žáci reflektují celý den pomocí seznamu aktivit a snaží se reflektovat i společně trávený čas celého týmu, protože už jsou za polovinou workshopu.

Obsah

Jsme plni emocí z předešlé hry Skleník, ale než se posuneme dál, pojďme si dát STOPka den 3 a shrnout si, co nás dnes potkalo.

Vezměte si každý jeden papírek s tabulkou, kde jsou vypsány všechny AKCE dnešního dne a pojďme na to.

Realizátor postupně projde všechny aktivity a žáci do tabulky označují, kde pro ně jaká aktivita byla, jak je oslovila.

Jak se po celém dni cítíte? Co pro vás bylo největším zážitkem? A naopak, co pro vás bylo nejtěžší?

Jsme v půlce, spíš za půlkou celého týdne. Než se posuneme dál, pojďme si ty tři dny reflektovat. Po stránce našeho týmu a našeho společného času. Je něco, na co se chcete zeptat? Nebo něco, co chcete, aby zaznělo? Třeba chcete někomu za něco poděkovat nebo naopak říci, co vám vadí, ať se to pokusí ten člověk nedělat?

Realizátor navazuje diskusi, snaží se o bezpečný prostor pro všechny.

Děkuji vám moc za vaši otevřenost. Toto bylo důležité hlavně proto, co nás v následujících dnech čeká.

Dnes večer se dozvíte, v jakých týmech budete následující dva dny pracovat. Zítra se rozjede klapka a společná STOPka přijde až v pátek po promítání.

Metodika uvedení

Příprava

Připraví se prostor, aby si všichni mohli sednout do kruhu a viděli na sebe. Mělo by to být v místě, kde bude klid, aby se tam všichni cítili bezpečně.

Realizace

Realizátor navazuje na emoce z předešlé aktivity a vyzve žáky, aby společně zhodnotili celý den. Realizátor rozdá žákům papírky s tabulkou aktivit a postupně projde všechny aktivity. Žáci do tabulky označují, kde pro ně jaká aktivita byla, jak je oslovila.

Následně realizátor klade žákům otázky týkající se celého dne:

Jak se po celém dni cítíte? Co pro vás bylo největším zážitkem? A naopak, co pro vás bylo nejtěžší?

Následně se realizátor snaží shrnout to, co již žáci mají na workshopu za sebou, snaží se, aby žáci spolu s ním prožité tři dny reflektovali. Realizátor navazuje diskusi, snaží se o bezpečný prostor pro všechny. V této chvíli je prostor vyčistit případné neshody ve skupině nebo něco, co se otevřelo a zatím nereflektovalo. Rozborem průběhu celého dne i dní předcházejících, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky, je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Zažitím si a uvědoměním k čemu vede reflexe týmové práce a zároveň aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi, jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

Pokud už nikdo ze žáků k diskuzi nic nemá, realizátor všem poděkuje za otevřenost a už pomalu přechází k následujícímu programu - rozdělení žáků do tvůrčích týmů na následující dva dni.

Uzavření

Realizátor žákům poděkuje za otevřenost a pozve je k další aktivitě, tzv. neformální setkání.

Poznámky

Aktivita je zařazena, aby žáci dostali prostor si poděkovat, případně si vyříkat nějaké emoce, které se za ty tři dny objevily. Program celého workshopu je záměrně nahuštěný, aby se žáci unavili a začali v sobě spínat procesy, které se hodí pro tvůrčí činnost. Vyhnou se tak lépe prvním plánům a jdou více do hloubky. Tento způsob práce ale klade velké nároky na skupinu. Proto je zapotřebí věnovat čas tzv. hygieně skupiny.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
STOP den 3 - tabulka 8 - 15
Něco na psaní 8 - 15
Něco na sezení - karimatka, kulatiny

Přílohy

Tabulka na reflexi: STOP DEN 3

stop_den_3_zpetnovazebna_tabulka.docx

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0