Stop den 3
Účastníků | 8 - 15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | I |
Autor/ři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 30 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | uzavření dne |
Rozdělení | každý žák sám za sebe |
Cíle
Žák si reflektuje celý den a následně reflektuje práci celého týmu, protože už je půlka workshopu za ním. Žáci mají prostor vyčistit si případné konflikty ve skupině.
Sdělení
Už jsem v půlce a je mi tu dobře. Další dva dny strávím v menší skupině.
Metody
Aktivizace, Reflexe.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky.
- rozborem průběhu celého dne i dní předcházejících, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- zažitím si a uvědoměním k čemu vede reflexe týmové práce.
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi.
Forma a popis realizace
Aktivita probíhá bezprostředně po hře Skleník. Může se zůstat na stejné louce nebo u nějakého přírodního posezení. Hlavně ať je tam klid a prostor pro otevřenou debatu. Žáci reflektují celý den pomocí seznamu aktivit a snaží se reflektovat i společně trávený čas celého týmu, protože už jsou za polovinou workshopu.
Obsah
Jsme plni emocí z předešlé hry Skleník, ale než se posuneme dál, pojďme si dát STOPka den 3 a shrnout si, co nás dnes potkalo.
Vezměte si každý jeden papírek s tabulkou, kde jsou vypsány všechny AKCE dnešního dne a pojďme na to.
Realizátor postupně projde všechny aktivity a žáci do tabulky označují, kde pro ně jaká aktivita byla, jak je oslovila.
Jak se po celém dni cítíte? Co pro vás bylo největším zážitkem? A naopak, co pro vás bylo nejtěžší?
Jsme v půlce, spíš za půlkou celého týdne. Než se posuneme dál, pojďme si ty tři dny reflektovat. Po stránce našeho týmu a našeho společného času. Je něco, na co se chcete zeptat? Nebo něco, co chcete, aby zaznělo? Třeba chcete někomu za něco poděkovat nebo naopak říci, co vám vadí, ať se to pokusí ten člověk nedělat?
Realizátor navazuje diskusi, snaží se o bezpečný prostor pro všechny.
Děkuji vám moc za vaši otevřenost. Toto bylo důležité hlavně proto, co nás v následujících dnech čeká.
Dnes večer se dozvíte, v jakých týmech budete následující dva dny pracovat. Zítra se rozjede klapka a společná STOPka přijde až v pátek po promítání.
Metodika uvedení
Příprava
Připraví se prostor, aby si všichni mohli sednout do kruhu a viděli na sebe. Mělo by to být v místě, kde bude klid, aby se tam všichni cítili bezpečně.
Realizace
Realizátor navazuje na emoce z předešlé aktivity a vyzve žáky, aby společně zhodnotili celý den. Realizátor rozdá žákům papírky s tabulkou aktivit a postupně projde všechny aktivity. Žáci do tabulky označují, kde pro ně jaká aktivita byla, jak je oslovila.
Následně realizátor klade žákům otázky týkající se celého dne:
Jak se po celém dni cítíte? Co pro vás bylo největším zážitkem? A naopak, co pro vás bylo nejtěžší?
Následně se realizátor snaží shrnout to, co již žáci mají na workshopu za sebou, snaží se, aby žáci spolu s ním prožité tři dny reflektovali. Realizátor navazuje diskusi, snaží se o bezpečný prostor pro všechny. V této chvíli je prostor vyčistit případné neshody ve skupině nebo něco, co se otevřelo a zatím nereflektovalo. Rozborem průběhu celého dne i dní předcházejících, při kterém žáci vyjadřují svůj pohled na klíčové okamžiky, je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce. Zažitím si a uvědoměním k čemu vede reflexe týmové práce a zároveň aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru v diskusi, jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
Pokud už nikdo ze žáků k diskuzi nic nemá, realizátor všem poděkuje za otevřenost a už pomalu přechází k následujícímu programu - rozdělení žáků do tvůrčích týmů na následující dva dni.
Uzavření
Realizátor žákům poděkuje za otevřenost a pozve je k další aktivitě, tzv. neformální setkání.
Poznámky
Aktivita je zařazena, aby žáci dostali prostor si poděkovat, případně si vyříkat nějaké emoce, které se za ty tři dny objevily. Program celého workshopu je záměrně nahuštěný, aby se žáci unavili a začali v sobě spínat procesy, které se hodí pro tvůrčí činnost. Vyhnou se tak lépe prvním plánům a jdou více do hloubky. Tento způsob práce ale klade velké nároky na skupinu. Proto je zapotřebí věnovat čas tzv. hygieně skupiny.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
STOP den 3 - tabulka | 8 - 15 | |
Něco na psaní | 8 - 15 | |
Něco na sezení - karimatka, kulatiny | ||
Přílohy
Tabulka na reflexi: STOP DEN 3