Mé oko čočky má - biologie
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autor | Patrik Král |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 60 minut |
Prostředí | laboratoř |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
- žák se naučí pracovat s mikroskopem
- žák se naučí používat stereomikroskop
- žák se pokusí určit nasbírané druhy
- žák bude pozorovat detaily ve stavbě nasbíraného materiálu
Sdělení
Pod mikroskopem objevíme zcela jiný svět, který je pouhým okem neviditelný.
Metody
Pozorování
Metody a formy
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky v laboratoři.
- odbornou komunikací mezi vedoucím a žákem kurzu.
- Základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- osvojením si práce s mikroskopickou technikou.
- osvojením si práce s tabletem.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si, že život je pestřejší, než se na první pohled zdá.
- uvědoměním si, jak rozmanitý je život kolem nás.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- navrhováním vlastního seznamu detailů k pozorování.
- vyhledáváním informací v odborné literatuře.
Forma a popis realizace
Série pozorování nasbíraného i předem připraveného materiálu pomocí mikroskopu a stereomikroskopu. Pozorovaný materiál je focen a natáčen na tablet pro pozdější použití (popis v sekci Mé oko čočky má - film).
Obsah
Co budeme dneska dělat? Já vám řeknu biologickou část, kolega filmař potom řekne něco k technice a natáčení. Obecně, ty materiály, které jste si natočili dopoledne, a ty, které si natočíte teď, ve výsledku spojíme nebo spojíte dohromady v nějaký jeden celek. Ale o tom vám více řekne pak kolega.
Teď přejdu k mikroskopům. Chci se zeptat, pracujete nebo pracovali jste s klasickým mikroskopem?
Trošku, dobře. I tak vysvětlím. My tady máme dva typy mikroskopů. Jeden klasický, se kterým určitě pracujete ve škole. A pak tady mám ještě jeden, který je stereomikroskop. Pracovali jste se stereomikroskopem? Ne? Dobře, tak vysvětlím.
Výklad doplňuje názornou instruktáží na mikroskopech.
Klasický mikroskop využívá preparáty, které se vejdou po objektiv, na buněčné úrovni, řezy výtrusnic atd. Pokud si chcete vytvořit vlastní preparát, potřebujete klasické podložní a krycí sklíčko. Potřebujeme k tomu vodu, všechno potřebné, tady je kapátko, voda stačí z kohoutku. Materiál na sklíčku zakápnete, přiložíte krycí sklíčko, dáte do mikroskopu a potom použijete. Říkám to trošku zrychleně, ale pokud jste to nikdy nedělali, rád vám s tím pomůžu. Na mikroskopu je makrošroub a mikrošroub, hrubé - jemné zaostření. Nejlepší metodou, jak vždycky dojít k výsledku je, dát ten makrošroub co nejvíc nahoru. Podívat se dovnitř. A sjíždět makrošroubem dolů. Tím okamžitě vždycky zaostříme. Nejlépe, když začínáte na zvětšení čtyři, čtyřnásobné, protože pak nám to nebude dělat takovou neplechu. Tolik ke klasickému mikroskopu. Preparáty si nemusíte všechny vyrábět. Máme jich tu spoustu předpřipravených. Takže před tím, než začnete něco kutit, koukněte, nebo se zeptejte, jestli to tu už nemáte. Ušetří vám to hodně času.
Druhá varianta je stereomikroskop. Tady nemusíme používat žádné sklíčko ani preparát. Nemusíme nic zakapávat, nepotřebujeme vodu. V podstatě je možné tam okamžitě dát objekt k pozorování. Je to výhodné v tom, že ten objekt, například brouček, je velký. U klasického mikroskopu bychom museli udělat nějaký řez nebo vzít jen křídla. U stereomikroskopu ho tam dáme celý a v podstatě pozorujeme. Stereomikroskop nemá žádný mechanismus na posuv. To znamená, že použijeme preparační jehlu, nebo pinzetku, kterou posouváme. A můžeme si taky zvětšovat - tady je dvojnásobný nebo čtyřnásobný zvětšení, takže to můžete ještě zvětšit. Potom tady zase máme knoflíky, kterými si zaostřujeme. A je tu i dvojí svícení. Můžeme si přisvítit z vrchu, ale když by to bylo právě křídlo nebo něco průsvitného, tak ze spod.
A jaký teď bude postup? Vy si vezmete jakýkoliv váš materiál, nebo materiál, který tady pro vás máme předchystaný. Je ho tady hodně. Máme tu i senné nálevy, ve kterých je spousta života, tento život se samozřejmě dává tady do těchto mikroskopů pod sklíčka. Jsou tady různé materiály živočišného, tady i rostlinného původu. Ale ono na jednom broučkovi jde neuvěřitelné množství věcí zkoumat, tak tady jsou od hadích šupin, motýlích křídel, po různé nožky, opravdu tady toho je hodně. Můžete si to prohrabat. Pokud je váš donesený materiál živý a má tendenci lítat, lézt, tak je dobré použít tady betličky a prostě ho tam trošku zavřít.
Můžete samozřejmě své zážitky sdílet. Pokud byste chtěli pomoct něco určit, tak můžete klidně sami, tam je plno literatury. A teď předám za chvilinku slovo kolegovi, který vám řekne, co a jak točit.
Metodika uvedení
Příprava
Dostatečně dopředu je nutná příprava laboratoře. Je potřeba ke každému místu připravit stereomikroskop a mikroskop. Dále podložní a krycí sklíčka, pinzetu, kádinku s vodou, Petriho misku, nůžky, preparační jehlu. Připravit počítač napojený na internet, pokud je k dispozici mikroskop s kamerou, propojit jej s dataprojektorem. Na stůl rozložit určovací klíče a předem nasbíraný či připravený materiál určený k mikroskopování. Příprava videotechniky v kapitole Mé oko čočky má - film.
Realizace
- realizátor biolog vysvětlí žákům rozdíl mezi stereomikroskopem a mikroskopem
- dále se seznámíme se stavbou, principem a prací s mikroskopem a stereomikroskopem
- žáci si oba přístroje prohlédnou a vyzkouší jednotlivé mechanismy fungování
- každý žák se snaží pomocí literatury nebo internetu klasifikovat sledovaný organismus
- žáci samostatně pozorují, fotí a natáčí detaily sledovaných objektů
Během vysvětlování rozdílu mezi stereomikroskopem a mikroskopem, a seznamování se se stavbou, principem a prací s přístroji, realizátor biolog názorně předvádí a kontroluje, zda všichni žáci všechno pochopili a naučili používat. Posléze žáci samostatně pozorují detaily sledovaných objektů, odbíhají pro libovolný materiál, vyměňují si jej, upozorňují ostatní na pozoruhodnosti, doporučují své vzorky ostatním. Snaží se určit a pojmenovat sledovaný materiál. Realizátor biolog aktivně pobíhá od jednoho žáka k druhému a pomáhá mu s určením a manipulací s technikou. Na tuto aktivitu volně navazuje natáčení vzorků na tablety za instruktáže filmového specialisty. Viz. Mé oko čočky má - film
Uzavření
Na závěr krátce zhodnotíme práci, upozorníme a vyzdvihneme nejzajímavější vzorky, uklidíme laboratoř, umyjeme laboratorní pomůcky a sklo, živý materiál vypustíme do volné přírody.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena kvůli pozorování a klasifikaci nasbíraného materiálu
Variantní podoby aktivity
- je vhodné mít dostatek předem nasbíraného materiálu pro zpestření a ozvláštnění pozorování
Uvedení jednotlivých částí programu
- je potřeba žákům aktivitu dobře vysvětlit
- zbývající lektoři pomáhají během aktivity
- žáci pracují samostatně
Odkazy
- http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/texty-ZM-zaklady_mikroskopovani.html - základy mikroskopování
- https://www.youtube.com/watch?v=wABv8PvrUn4 - popis konstrukce a práce s mikroskopem
- https://www.biolib.cz - mezinárodní encyklopedie rostlin, hub a živočichů
- https://www.wikiskripta.eu/w/Stereomikroskop - podrobnosti o konstrukci, fungování a historii stereomikroskopů
- https://botany.cz/cs/ - botanická databáze
- http://www.botanickafotogalerie.cz/ - botanická databáze
- Co tu kvete - Kvetoucí rostliny střední Evropy ve volné přírodě, Dietmar Aichele, Marienne Golteová-Bechtleová, Knižní klub 2005
- Hmyz: Nový průvodce přírodou, Heiko Bellmann, Knižní klub 2015
- Kapesní atlas hub, J. a M. Erhartovi, M. Smotlacha, Ottovo nakladatelství, 2018
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Stereomikroskop | 1 na 2 žáky | vhodný pro volně se pohybující druhy |
Mikroskop | 1 na 2 žáky | vhodný pro pozorování buněk, tenkých řezů |
Mikrosada | pro každého žáka | sklíčka, pinzety, Petriho misky, nůžky, kádinka s vodou |
Určovací klíče | stačí vždy jeden titul na skupinu | pomáhat s použitím |
Přílohy
Nejsou žádné přílohy.