Mé oko čočky má - film
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autor/ři | Tomáš Kratochvíl |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 90 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | labaratoř |
Rozdělení | žáci každý sám za sebe |
Cíle
Žák si vyzkouší kombinaci práce s mikroskopem a se zařízením nahrávajícím video.
Sdělení
Lze natočit pěkný záběr z mikroskopu pomocí tabletu. Chce to jen soustředění, jemnou práci a vybrání vhodného vzorku.
Metody
Pozorování
Klíčové kompetence
Žáci si osvojí svatou trpělivost při hledání správného úhlu, aby bylo v okuláru skrz tablet něco vidět.
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- pochopením instrukcí, jak správně pracovat s tablety při natáčení záběrů z mikroskopu.
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- natáčením přes tablet a seznámením se s jeho specifiky, výhodami a nevýhodami.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- trpělivým natáčením záběrů.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- samostatným hledáním vzorků, experimentováním.
Forma a popis realizace
Filmový specialista vysvětlí žákům jak natáčet obraz z mikroskopu na tablety. Následuje samostatná práce, kterou koordinuje filmový specialista společně s realizátorem biologem.
Obsah
Teď jste se dozvěděli jak pracovat s mikroskopy. Ale to jej jen půlka úspěchu. To, co vidíte v mikroskopu, je také potřeba přenést k divákovi. Dneska je naším úkolem vyzkoušet si tou nejprimitivnější metodou natáčení z mikroskopů. To znamená, že přiložíte čočku k tabletu, tady k tomu okuláru. Dají se tím pořídit překvapivě dobré výsledky, obzvlášť, když si vezmete stativ, kterých tady máme připravených dost. Je to sice piplačka, ale má to tu výhodu, že si to tam jednou zafixujete a pak už si můžete s tím mikroskopem a s tím zkoumaným objektem hrát a nemusíte pořád řešit polohu tabletu.
Ale nejde jen o natočení hezkého obrazu. Je potřeba přemýšlet nad tím, jestli je ta věc, kterou točíte, něčím zajímavá a hodí se vám k záběrům, které jste ráno venku natočili. Protože budete mít v dalším bloku střih a budete mít za úkol spojit to, co jste natočili dopoledne, s tím, co natočíte teď. Už teď můžete přemýšlet, o čem to vlastně bude, jak se to spojí, jestli použijete mikroskop, nebo použijete jenom ranní záběry anebo jestli to spojíte. Je to úplně na vás, já vám do toho mluvit nebudu. Jenom doporučuju, pokud si něco dobře zaostříte a natočíte, tak si udělat poznámku, napsat si: „Byla to tato vážka“, protože tam za chvilku dáte jinou vážku, a pak už nebudete vědět, co je co. Pokud vás zaujme něco na té vážce, že má třeba zajímavý kusadlo, tak se zeptejte Patrika, nebo si o tom něco vyrešeršujte a napište si to. Všechno může být tématem toho videa. Takže, kromě toho, že se snažíte dosáhnout, co největší krásy, také přemýšlejte o tom, jak dosáhnout nějakého vědění, nějakých informací.
Teď vám dám chvíli na to, abyste si vyzkoušeli mikroskopování, našli si, co byste chtěli natáčet a až to budete mít zaostřeno, tak mě zavolejte, já přijdu se stativem a začneme štelovat.
30 minut před koncem uplynutí časového limitu
Zbývá vám už poslední půlhodinka. Začněte přemýšlet, co ještě byste si rádi natočili. Pomalu to povedeme do finále.
po uplynutí časového limitu
Tak čas nám vypršel. Vezměte si své tablety a poznámky. Společně na vašich materiálech budeme pracovat při střihu.
Metodika uvedení
Příprava
K přípravě stačí mít odpovídající počet nahrávacích zařízení a laboratoř s mikroskopy. Zařízení není třeba kontrolovat, pokud bezprostředně předtím proběhla výuka základů natáčení a všechno bylo ok.
Realizace
Poté, co žáci dostanou výklad o používání obyčejných i stereomikroskopů a poté, co si to sami vyzkouší (viz: Mé oko čočky má - biologie), přichází filmový specialista přes film, aby jim předestřel možnost natáčet makrosvět. Natáčet lze buď z ruky, anebo ze stativu. Žáci si vyzkouší obojí. Pochopením instrukcí, jak správně pracovat s tablety při natáčení záběrů, si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.
Filmový specialista ukáže jak přiložit čočku tabletu k okuláru mikroskopu. Nabídne také možnost filmovat ze stativu. Obě možnosti – z ruky i ze stativu – mají svá pro a proti. Z ruky může kameraman snáz reagovat na pohyby okuláru způsobené ostřením, při určité zručnosti a notné dávce citu lze pořídit záběry, jež mají hodnotu svým životem, tím jak dýchají a připomínají experimentální tvorbu nebo filmy z časů počátku kinematografie. Pomocí stativu lze dosáhnout stabilního dlouhotrvajícího záběru, ale než se to povede, je potřeba jemné trpělivosti. Trpělivým natáčením záběrů si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Natáčením přes tablet a seznámením se s jeho specifiky, výhodami a nevýhodami si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi.
Při tomto workshopu filmový specialista zdůrazňuje, že krom estetických hodnot je třeba držet v mysli také informační hodnotu, a že tedy zobrazovaný materiál (hmyz, květiny atd.) je dobré určit a vyrešeršovat k němu nějaké zajímavé informace, které by bylo možné citovat ve výsledném tvaru. Samostatným hledáním vzorků, experimentováním si žáci prohlubují kompetenci smysl pro iniciativu a podnikavost.
Uzavření
Program je uzavřen vypršením časové dotace. Žáci pokračují v práci s natočeným materiálem v aktivitě Jsi Master střih
Poznámky
Zkušenost je taková, že žáci se zcela zaseknou na natáčení výjevů z mikroskopu, a ani po opakovaném nabádání filmového specialisty si nenajdou žádné informace k zobrazovanému objektu. Nevadí! Pro účel základů práce s videem stačí, že byl pořízen materiál, který se formou i obsahem výrazně liší od materiálu z předešlého workshopu. Cenu záběrů z mikroskopů pochopí studenti vzápětí ve střižně.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
Tablet | pro každého žáka jeden | Nabité tablety s nainstalovaným programem KineMaster. |
Stativ na tablet | pro každého žáka jeden | Stativ pro uchycení tabletu. |
Přílohy
Nejsou žádné přílohy.