Neznámé osudy

Účastníků 15-30 na dvě skupiny
Fyzická náročnost II
Psychická náročnost II
Autoři Jozef Prieboj, Julie Tomaňová
Počet uvádějících 2×1 realizátor
Čas na realizaci 120 min
Čas na přípravu 60-90 min
Prostředí labodílna, dílna, učebna
Rozdělení po týmech o 3-5 členech, úkoly pro celé týmy i jednotlivce

Cíle

  • Účastník posílí vnímání a probudí toleranci, pochopení a obdiv k lidem se silnými osudy, kteří udělali něco pro svou obec.
  • Účastník se inspiruje a motivuje k větší občanské angažovanosti.
  • Účastník si uvědomí, že zlepšení situace v jeho rodné obci často závisí na něm.
  • Účastník sepíše závazek, na základě kterého udělá něco prospěšného pro svou obec.

Sdělení

V životě jsem mohl potkat řadu na první pohled nenápadných lidí, kteří skrývají zajímavé osudy, které zásadním způsobem ovlivňují život ve městě. Řadu věcí jsem schopný i jako jednotlivec ve své obci zlepšit a změnit.

Metody

dramatizace, stanoviště, poslech

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • Poznáním osudů několika lidí, kteří aktivně mění podobu svého města.
    • Sepsáním smlouvy se sebou samým, která mě zavazuje udělat něco pozitivního pro svou obec.

Uvedení

Příprava materiálu a místa

Před programem je potřeba mít vytištěné alespoň na A3 fotografie postav a texty postav. Texty by si měli realizátoři dopředu přečíst, aby byl přednes plynulý a dramatický. Dále je potřeba připravit místnost na vážnou, seriózní atmosféru - stoly, židle, svíčky, atmosférická/kreativní hudba.

Realizace

Úvod do aktivity

Aktivitu uvede realizátor přímo na Hlídce, aby nastavil atmosféru ztišení pro následující procházku. Je důležité zmínit vazbu míst v Brně na postavy, které v kulisách města žijí a je možné je potkat.

Setkání s postavami

Procházka je po náročném dni koncipována jako krátká, odpočinková, s více zastaveními. Jednotlivá místa zastavení byla vybrána tak, aby se na nich mohlo bez problémů shromáždit 20 – 30 lidí a aby působila atmosféricky (tedy architektonicky zajímavý jižní vyhlídkový pavilon, hlavní vstup na hrad Špilberk, výhled na panorama Petrova, památník osvobození Brna).

Po celou dobu aktivity musí žáci ideálně mlčet, nebo maximálně šeptat. To by měli realizátoři celou dobu vyžadovat. Před přečtením každého textu realizátor znovu vybídne a poprosí o ztišení. Při krátkých přechodech mezi zastaveními může realizátor vybídnout ke vnitřnímu zamyšlením nad osudem právě poznané osobnosti.

Představení každé postavy musí proběhnout ihned po příchodu na místo. Jeden z realizátorů předstoupí s fotografií, kterou nasvítí čelovkou. Další realizátor si stoupne s textem vedle fotografie a rukou naznačí, jak se mají žáci postavit (do půlkruhu kolem fotografie). Následuje ztišení, ukázání fotografie, vybídnutí k zamyšlení, přečtení textu, představení postavy a tichý odchod na další zastavení.

Setkání s postavami vycházela z plánu představit žákům zajímavé, přitom nepříliš známé postavy, které souvisejí s brněnským životem. Vzhledem k nastavení a podmínkám projektu jsme se rozhodli udělat setkání pouze v symbolické rovině – tedy ne přímo s dotyčnými postavami, nýbrž formou jejich příběhů a velkých fotografií postav. Realizátor měl k dispozici petrolejku, aby bylo dosaženo většího „atmosférického“ účinku.

Původní výběr postav se od finálního značně lišil. Po četných konzultacích jsme se rozhodli uvést skutečně postavy, které v Brně nejen žijí, nýbrž také aktivně vstupují do dění ve městě. Do finálního výběru prošly velmi různorodé osobnosti současného Brna. Právě proto, aby žáci měli možnost porovnat přínos aktivit každé z nich a současně poznat, kde všude se lze veřejně realizovat. V konečné verzi jsou tedy:

Jan Vlachynský – zakladatel Baru, který neexistuje a majitel dalších podniků v oblasti gastronomie (viz příloha 004.04.02_004.04.03_vlachynsky.doc, foto: 004.04.09_artworks-000543938730-jnz3vg-large).

Hana Strašáková – aktivistka v rámci aktivity Společně Brno, organizátorka výročních shromáždění i protivládních demonstrací (viz příloha 004.04.03_004.04.02_hana_strasakova.doc, foto: 004.04.08_hana_strasakova201906060075-980×653).

Martin Freund – bývalý brněnský politik, autor projektu Rapid Re: Housing (viz příloha 004.04.04_004.04.04_freund.doc, foto: 004.04.07_f661cb7546c43e2c8c0855fce0696b34f_resize_680_383_).

Josef Konečný – nevidomý, zakladatel brněnského Tyflocentra (viz příloha 004.04.04_004.04.04_konecny.doc).

Smlouva se sebou samým

Tento programový bod měl za cíl podnítit v žácích touhu vykonat něco pro obec, ve které sami žijí. Předchozí setkání s postavami, ale i program ve městě, je k tomu mají motivovat a rozvinout u nich smysl pro iniciativu a podnikavost (text smlouvy viz příloha 004.04.01_nezname_osudy_-_smlouva.doc).

I u této aktivity se snažíme udržet vážnou a tichou atmosféru. Při aktivitě je důležité navodit pocit vážnosti, důvěry a bezpečí. Realizátor by měl vysvětlit, že se má jednat o veřejně prospěšnou aktivitu, což není úklid pokojíčku, nebo uspořádání turnaje v PC hře s kamarády. Veřejně prospěšná aktivita má sloužit širokému spektru lidí v místě bydliště; může sloužit i lidem, které neznám. Může se jednat o uspořádání nějaké kulturní akce, vyčištění lesa, zkrášlení autobusové zastávky nebo zorganizování večírku pro domov důchodců. Mělo by být řečeno, aby si žáci nekladli malé cíle, ale zároveň byly jejich nápady realizovatelné a z tohoto důvodu je lepší malá akce, než žádná. Ze všech těchto důvodů doporučujeme, aby na začátku přečetli své závazky realizátoři. Jeden z nich může mít velký plán (uspořádání koncertu) druhý menší (vyčištění ulice).

Žáci následně po kolečku mohou přečíst své závazky nahlas. Vysvětlíme jim, že, co je řečené, má větší závazek a váhu a oni tak budou více motivovaní na tomto projektu pracovat.

Čtením nahlas jsme chtěli dosáhnout určitého diskomfortu, který může u žáků posílit jejich komunikační dovednost. Současně bylo jasné, že nedává smysl žáky do této aktivity nutit a že má být založena na bázi dobrovolnosti.

Uzavření

Realizátoři poděkují za zapojení během celého dne. Zmíní, že den to byl náročný a oni se s tím popasovali výborně, ať se dobře vyspí a krátce nastíní, co se bude dít další den.

Realizátoři jdou s účastníky přes město jednak proto, aby je dovedli na ubytovnu, za druhé proto, aby jim alespoň částečně umožnili zahlédnout večerní pouliční život – např. spontánní živou muziku v ulicích – jako dokreslení fungování centra města.

Časová dotace

Časová dotace této části aktivity je 90 min. Žáci během této doby urazí cca 1,5 km pěšky po Špilberku, na každém ze čtyř stanovišť stráví cca 15 min času. Při započtení času nezbytného na přesun více než dvacetičlenné skupiny ze stanoviště na stanoviště to zhruba takto vychází. Zhruba 30 minut pak žáci stráví aktivitou “Smlouva se sebou samým”. Půlhodinový limit na tuto aktivitu je relativně štědrý, na jednotlivých uvedeních se ukázalo, že žáci jsou skutečně již po celodenních aktivitách unavení a často jim stačilo 10 – 15 minut. Přesný časový rozsah závisí na ochotě žáků promluvit a přečíst své sliby.

Zpětná vazba účastníků

Někteří účastníci hodnotili aktivitu jako zajímavou a přínosnou. Účastníci kvitovali, že poznali nové lidi, vyslechli zajímavé příběhy a zjistili, čemu všemu se dá věnovat. Užili si i atmosféru a procházku. Několikrát ale také zaznělo, že aktivita byla zbytečně dlouhá, že stačilo ji zorganizovat uvnitř a nikoli po tom dlouhém odpoledni ještě chodit ven a že bylo úmorné chodit ke každé postavě jinam.

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
reproduktory 1
notebook 1
svíčky 10
smlouva dle počtu účastníků
textypostav 4
propisky dle počtu účastníků
čelovky, lucerna, baterky x cokoliv na posvícení po cestě

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
004.04.07 Fotografie Freund .jpgFotografie Freund
004.04.06 Fotografie Josef Konečný .jpgFotografie Josef Konečný
004.04.02 Fotografie Strašáková .jpgFotografie Strašáková
004.04.09 Fotografie Vlachynský .jpgFotografie Vlachynský
004.04.05 Freund.doctext Martin Freund
004.04.10 Freund.pdftext Martin Freund
004.04.01 smlouva.docsmlouva
004.04.13 smlouva.pdfsmlouva
004.04.14 text Hana Strašáková .doctext Hana Strašáková
004.04.11 text Hana Strašáková .pdftext Hana Strašáková
004.04.15 text Jan Vlachynský.doctext Jan Vlachynský
004.04.16 text Jan Vlachynský.pdftext Jan Vlachynský
004.04.04 text Josef Konečný .doctext Josef Konečný
004.04.12 text Josef Konečný .pdftext Josef Konečný
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
004.04.07 0202_resource.jpg Fotografie Freud David Kohout, Aktuálně https://cdn.xsd.cz Jiná 2020-10-06
004.04.06 0101_resource.jpg Fotka Josef Konečný Josef Konečný https://img.blesk.cz Jiná 2020-09-11
004.04.02 0101_resource.jpg Fotka Hana Strašáková Ludvík Hradilek, Deník N https://static.novydenik.com Jiná 2020-09-11
004.04.09 0101_resource.jpg Fotka Jan Vlachynský Forbes https://www.forbes.cz Jiná 2020-09-11
004.04.05 01 text Martin Freund Tiskové středisko MMB https://www.brno.cz Jiná 2020-11-24
004.04.14 01 text Hana Strašáková Jana Ustohalová https://denikn.cz Jiná 2020-11-24
004.04.15 01 text Jan Vlachynský Tomáš Maca https://magazin.aktualne.cz Jiná 2020-11-24
004.04.04 01 text Josef Konečný Josef Konečný http://kony.wz.cz Jiná 2020-11-24

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0