Neznámé osudy
Účastníků | 15-30 na dvě skupiny |
---|---|
Fyzická náročnost | II |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Jozef Prieboj, Julie Tomaňová |
Počet uvádějících | 2×1 realizátor |
Čas na realizaci | 120 min |
Čas na přípravu | 60-90 min |
Prostředí | labodílna, dílna, učebna |
Rozdělení | po týmech o 3-5 členech, úkoly pro celé týmy i jednotlivce |
Cíle
- Účastník posílí vnímání a probudí toleranci, pochopení a obdiv k lidem se silnými osudy, kteří udělali něco pro svou obec.
- Účastník se inspiruje a motivuje k větší občanské angažovanosti.
- Účastník si uvědomí, že zlepšení situace v jeho rodné obci často závisí na něm.
- Účastník sepíše závazek, na základě kterého udělá něco prospěšného pro svou obec.
Sdělení
V životě jsem mohl potkat řadu na první pohled nenápadných lidí, kteří skrývají zajímavé osudy, které zásadním způsobem ovlivňují život ve městě. Řadu věcí jsem schopný i jako jednotlivec ve své obci zlepšit a změnit.
Metody
dramatizace, stanoviště, poslech
Klíčové kompetence
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- Poznáním osudů několika lidí, kteří aktivně mění podobu svého města.
- Sepsáním smlouvy se sebou samým, která mě zavazuje udělat něco pozitivního pro svou obec.
Uvedení
Příprava materiálu a místa
Před programem je potřeba mít vytištěné alespoň na A3 fotografie postav a texty postav. Texty by si měli realizátoři dopředu přečíst, aby byl přednes plynulý a dramatický. Dále je potřeba připravit místnost na vážnou, seriózní atmosféru - stoly, židle, svíčky, atmosférická/kreativní hudba.
Realizace
Úvod do aktivity
Aktivitu uvede realizátor přímo na Hlídce, aby nastavil atmosféru ztišení pro následující procházku. Je důležité zmínit vazbu míst v Brně na postavy, které v kulisách města žijí a je možné je potkat.
Setkání s postavami
Procházka je po náročném dni koncipována jako krátká, odpočinková, s více zastaveními. Jednotlivá místa zastavení byla vybrána tak, aby se na nich mohlo bez problémů shromáždit 20 – 30 lidí a aby působila atmosféricky (tedy architektonicky zajímavý jižní vyhlídkový pavilon, hlavní vstup na hrad Špilberk, výhled na panorama Petrova, památník osvobození Brna).
Po celou dobu aktivity musí žáci ideálně mlčet, nebo maximálně šeptat. To by měli realizátoři celou dobu vyžadovat. Před přečtením každého textu realizátor znovu vybídne a poprosí o ztišení. Při krátkých přechodech mezi zastaveními může realizátor vybídnout ke vnitřnímu zamyšlením nad osudem právě poznané osobnosti.
Představení každé postavy musí proběhnout ihned po příchodu na místo. Jeden z realizátorů předstoupí s fotografií, kterou nasvítí čelovkou. Další realizátor si stoupne s textem vedle fotografie a rukou naznačí, jak se mají žáci postavit (do půlkruhu kolem fotografie). Následuje ztišení, ukázání fotografie, vybídnutí k zamyšlení, přečtení textu, představení postavy a tichý odchod na další zastavení.
Setkání s postavami vycházela z plánu představit žákům zajímavé, přitom nepříliš známé postavy, které souvisejí s brněnským životem. Vzhledem k nastavení a podmínkám projektu jsme se rozhodli udělat setkání pouze v symbolické rovině – tedy ne přímo s dotyčnými postavami, nýbrž formou jejich příběhů a velkých fotografií postav. Realizátor měl k dispozici petrolejku, aby bylo dosaženo většího „atmosférického“ účinku.
Původní výběr postav se od finálního značně lišil. Po četných konzultacích jsme se rozhodli uvést skutečně postavy, které v Brně nejen žijí, nýbrž také aktivně vstupují do dění ve městě. Do finálního výběru prošly velmi různorodé osobnosti současného Brna. Právě proto, aby žáci měli možnost porovnat přínos aktivit každé z nich a současně poznat, kde všude se lze veřejně realizovat. V konečné verzi jsou tedy:
Jan Vlachynský – zakladatel Baru, který neexistuje a majitel dalších podniků v oblasti gastronomie (viz příloha 004.04.02_004.04.03_vlachynsky.doc, foto: 004.04.09_artworks-000543938730-jnz3vg-large).
Hana Strašáková – aktivistka v rámci aktivity Společně Brno, organizátorka výročních shromáždění i protivládních demonstrací (viz příloha 004.04.03_004.04.02_hana_strasakova.doc, foto: 004.04.08_hana_strasakova201906060075-980×653).
Martin Freund – bývalý brněnský politik, autor projektu Rapid Re: Housing (viz příloha 004.04.04_004.04.04_freund.doc, foto: 004.04.07_f661cb7546c43e2c8c0855fce0696b34f_resize_680_383_).
Josef Konečný – nevidomý, zakladatel brněnského Tyflocentra (viz příloha 004.04.04_004.04.04_konecny.doc).
Smlouva se sebou samým
Tento programový bod měl za cíl podnítit v žácích touhu vykonat něco pro obec, ve které sami žijí. Předchozí setkání s postavami, ale i program ve městě, je k tomu mají motivovat a rozvinout u nich smysl pro iniciativu a podnikavost (text smlouvy viz příloha 004.04.01_nezname_osudy_-_smlouva.doc).
I u této aktivity se snažíme udržet vážnou a tichou atmosféru. Při aktivitě je důležité navodit pocit vážnosti, důvěry a bezpečí. Realizátor by měl vysvětlit, že se má jednat o veřejně prospěšnou aktivitu, což není úklid pokojíčku, nebo uspořádání turnaje v PC hře s kamarády. Veřejně prospěšná aktivita má sloužit širokému spektru lidí v místě bydliště; může sloužit i lidem, které neznám. Může se jednat o uspořádání nějaké kulturní akce, vyčištění lesa, zkrášlení autobusové zastávky nebo zorganizování večírku pro domov důchodců. Mělo by být řečeno, aby si žáci nekladli malé cíle, ale zároveň byly jejich nápady realizovatelné a z tohoto důvodu je lepší malá akce, než žádná. Ze všech těchto důvodů doporučujeme, aby na začátku přečetli své závazky realizátoři. Jeden z nich může mít velký plán (uspořádání koncertu) druhý menší (vyčištění ulice).
Žáci následně po kolečku mohou přečíst své závazky nahlas. Vysvětlíme jim, že, co je řečené, má větší závazek a váhu a oni tak budou více motivovaní na tomto projektu pracovat.
Čtením nahlas jsme chtěli dosáhnout určitého diskomfortu, který může u žáků posílit jejich komunikační dovednost. Současně bylo jasné, že nedává smysl žáky do této aktivity nutit a že má být založena na bázi dobrovolnosti.
Uzavření
Realizátoři poděkují za zapojení během celého dne. Zmíní, že den to byl náročný a oni se s tím popasovali výborně, ať se dobře vyspí a krátce nastíní, co se bude dít další den.
Realizátoři jdou s účastníky přes město jednak proto, aby je dovedli na ubytovnu, za druhé proto, aby jim alespoň částečně umožnili zahlédnout večerní pouliční život – např. spontánní živou muziku v ulicích – jako dokreslení fungování centra města.
Časová dotace
Časová dotace této části aktivity je 90 min. Žáci během této doby urazí cca 1,5 km pěšky po Špilberku, na každém ze čtyř stanovišť stráví cca 15 min času. Při započtení času nezbytného na přesun více než dvacetičlenné skupiny ze stanoviště na stanoviště to zhruba takto vychází. Zhruba 30 minut pak žáci stráví aktivitou “Smlouva se sebou samým”. Půlhodinový limit na tuto aktivitu je relativně štědrý, na jednotlivých uvedeních se ukázalo, že žáci jsou skutečně již po celodenních aktivitách unavení a často jim stačilo 10 – 15 minut. Přesný časový rozsah závisí na ochotě žáků promluvit a přečíst své sliby.
Zpětná vazba účastníků
Někteří účastníci hodnotili aktivitu jako zajímavou a přínosnou. Účastníci kvitovali, že poznali nové lidi, vyslechli zajímavé příběhy a zjistili, čemu všemu se dá věnovat. Užili si i atmosféru a procházku. Několikrát ale také zaznělo, že aktivita byla zbytečně dlouhá, že stačilo ji zorganizovat uvnitř a nikoli po tom dlouhém odpoledni ještě chodit ven a že bylo úmorné chodit ke každé postavě jinam.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
reproduktory | 1 | |
notebook | 1 | |
svíčky | 10 | |
smlouva | dle počtu účastníků | |
textypostav | 4 | |
propisky | dle počtu účastníků | |
čelovky, lucerna, baterky | x | cokoliv na posvícení po cestě |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
004.04.07 | Fotografie Freund .jpg | Fotografie Freund |
004.04.06 | Fotografie Josef Konečný .jpg | Fotografie Josef Konečný |
004.04.02 | Fotografie Strašáková .jpg | Fotografie Strašáková |
004.04.09 | Fotografie Vlachynský .jpg | Fotografie Vlachynský |
004.04.05 | Freund.doc | text Martin Freund |
004.04.10 | Freund.pdf | text Martin Freund |
004.04.01 | smlouva.doc | smlouva |
004.04.13 | smlouva.pdf | smlouva |
004.04.14 | text Hana Strašáková .doc | text Hana Strašáková |
004.04.11 | text Hana Strašáková .pdf | text Hana Strašáková |
004.04.15 | text Jan Vlachynský.doc | text Jan Vlachynský |
004.04.16 | text Jan Vlachynský.pdf | text Jan Vlachynský |
004.04.04 | text Josef Konečný .doc | text Josef Konečný |
004.04.12 | text Josef Konečný .pdf | text Josef Konečný |
# | Soubor | Popis |
---|
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
004.04.07 | 02 | ![]() |
Fotografie Freud | David Kohout, Aktuálně | https://cdn.xsd.cz | Jiná | 2020-10-06 |
004.04.06 | 01 | ![]() |
Fotka Josef Konečný | Josef Konečný | https://img.blesk.cz | Jiná | 2020-09-11 |
004.04.02 | 01 | ![]() |
Fotka Hana Strašáková | Ludvík Hradilek, Deník N | https://static.novydenik.com | Jiná | 2020-09-11 |
004.04.09 | 01 | ![]() |
Fotka Jan Vlachynský | Forbes | https://www.forbes.cz | Jiná | 2020-09-11 |
004.04.05 | 01 | text Martin Freund | Tiskové středisko MMB | https://www.brno.cz | Jiná | 2020-11-24 | |
004.04.14 | 01 | text Hana Strašáková | Jana Ustohalová | https://denikn.cz | Jiná | 2020-11-24 | |
004.04.15 | 01 | text Jan Vlachynský | Tomáš Maca | https://magazin.aktualne.cz | Jiná | 2020-11-24 | |
004.04.04 | 01 | text Josef Konečný | Josef Konečný | http://kony.wz.cz | Jiná | 2020-11-24 |