Prezentace
Účastníků | 8 - 32 |
---|---|
Fyzická náročnost | 2 |
Psychická náročnost | 4 |
Autor | Šimon Benda |
Počet uvádějících | 5 |
Čas na realizaci | 150 min. |
Čas na přípravu | 60 min. |
Prostředí | VIDA! SC, po adaptaci kdekoliv |
Rozdělení | menší týmy |
Cíle
- Žáci zlepší své prezentační dovednosti.
- Žáci přemohou ostych a strach z veřejného vystupování.
- Žáci se naučí diskutovat, odpovídat a pohotově reagovat i na nepříjemné otázky.
- Žáci si vyzkouší improvizovat a reagovat na nečekané otázky.
Sdělení
K prosazení svého projektu (dobrého nápadu, plánu, programu) musím svůj projekt odprezentovat jasně, lákavě a zajímavě.
Metody
projekt, diskuze, skupinová tvorba
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- Diskuzí nad prezentacemi jednotlivých týmů - schopnost obhájit svůj názor, postoj a schopnost pohotové argumentace v moderované diskuzi.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- Obhajobou svého občanského postoje a nápadu.
Uvedení
Příprava materiálu a místa
Je potřeba vytvořit prostor vhodný pro prezentaci, tak aby všichni viděli na projekci. Poskytnout týmu, který prezentuje, mikrofon a prezentér. Můžeme také před projekci postavit nějaký pultík nebo ambon. Všechny prezentace je potřeba mít předem nahrané v počítači, který je propojený s projektorem.
Prezentace a diskuze
K prezentaci nastupují jednotlivé týmy přesně v tom pořadí, v jakém se umístili při aktivitě “Poznej Brno jinak”.
Každá skupina má 10 minut na prezentaci a 10 minut na následnou diskuzi, přičemž čas prezentace i diskuze je hlídán (skupina samozřejmě nemusí tuto časovou dotaci naplno využít). Pokud ale máte časový prostor a vidíte, že je diskuze přínosná, je možnost ji i prodloužit a dát prostor pro více dotazů.
Pravidlem je, aby každý člen skupiny minimálně jednou promluvil. Tím se u žáků podpoří schopnost komunikace v mateřském jazyce. Současně má jít o jakési vyústění společného díla. Chtěli jsme, aby se zapojili všichni členové hnutí. Pokud by toto pravidlo neplatilo, pak by sice výsledné projevy byly o něco kvalitnější - mluvili by jen dobří řečníci, ale nesplnilo by to účel. Takto má každý větší zájem na tom, aby vše dávalo smysl a dobře vypadalo, když to později sám musí před ostatními prezentovat. Pro lepší akustiku, autentičnost a vážnost je vhodné při prezentaci využít mikrofon, který si členové týmu vzájemně předávají.
Může se stát, že některý žák nebude chtít za žádnou cenu vystoupit. V tomto případě doporučujeme žáka motivovat, vysvětlit mu, proč by se měl zapojit, snažit se mu pomoci a pochopit ho. Nutit ho ovšem nemusíme, hnutí bude muset zvládnout prezentaci bez něj. Nicméně během ověření se nám nestalo, že by měl některý z žáků nepřekonatelný strach.
Před začátkem prezentací dostanou týmy papírek se zadáním, že jsou novináři z určitého média (viz příloha 004.05.03_004.05.03_zurnaliste_otazky.doc) a snaží se klást otázky v duchu tohoto média. Výběr médií byl motivován celkovým okořeněním, povzbuzením diskuze a uvědoměním si, že každý titul má svou svébytnou filozofii a okruh témat/otázek, které zajímají jeho čtenářskou či diváckou obec. Každé médium má za úkol položit 1-2 otázky, čímž se podporuje schopnost formulovat otázku a obecně rozvoj komunikace v mateřském jazyce. Účastníci se také tolik nebojí dávat spolužákům zákeřné dotazy, pokud jsou postaveni do rolí reportérů. Realizátor – moderátor disponuje při diskuzi mikrofonem, který předává zájemcům o slovo a současně opět hlídá, aby nebyl překročen vyměřený čas.
Volby a vyhlášení výsledků
Při volbách se využily předtištěné hlasovací lístky s názvy všech čtyř týmů. Toto musí vyřešit organizátoři během dopoledne, kdy jsou k dispozici žákům při přípravě prezentace. Volební urnou byla černě potažená nádoba, aby byla volba skutečně tajná a nebylo vidět na výsledky.
Při vyhlášení výsledků se postupuje odzadu, aby byl vítěz vyhlášen až na samotný závěr. Je dobré navodit skutečně slavnostní dojem. Moderátor je v obleku, jde totiž o vrcholný okamžik celého programu “Dva dny v Brně”. K vyhlášení můžeme použít slavnostní fanfáru. Pravidla voleb mohou být ve dvou variantách. První, že nesmíte hlasovat pro své hnutí. To stejně nejde ohlídat. My jsme se rozhodli pro druhou variantu. Žákům jsme vysvětlili, ať se při volbách zkusí oprostit od toho, jaké hnutí zastupují a zkusí objektivně zhodnotit, koho program a projev se jim líbil nejvíce. Nezakazujeme jim ale hlasovat i pro své hnutí, pokud si myslí, že je nejlepší. Hlasovat mohou i učitelé a realizátoři, případně další přítomní na prezentaci. Z tohoto hlediska je dobré, pokud je to možné, na prezentace pozvat nestranné diváky. Jako třeba žáky jiných ročníků, aby si prezentace vyslechli a následovně hlasovali.
Zpětná vazba účastníků
Prezentace obecně přišla účastníkům jako záslužná, zajímavá aktivita, u které se mohou plně projevit, popřípadě překonat své komunikační bariéry. Našly se i hlasy, které hodnotily aktivitu jako příliš zdlouhavou – šlo však především o týmy s menším množstvím dobrých řečníků.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
připravené prezentace | ||
prezentér | 1 | lze se obejít i bez něj |
mikrofon | 2 | lze se obejít i bez něj |
vytištěné volební lístky | dle počtu účastníků | vytvořit papírky s názvy týmů |
volební urna | 1 | hezká krabička, truhla |
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.