3.4.2 Hledání sdělení
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 45 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interier |
Rozdělení | ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách |
Cíle
Žáci brainstormují vše k tématu. Žáci vytvoří pět sdělení, které by tématem mohli předat. Žáci se naučí pracovat s myšlenkovou mapou.
Sdělení
Jsem součástí týmu. Naším tématem je xxx a chceme sdělit yyy. Vím, co to je rešerše a myšlenková mapa.
Metody
Aktivizace, Diskuse, Imaginace.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi žáky během diskuse.
- rozborem navržených témat.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- úvahou nad tématem v souvislosti s vlastní osobou.
- úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami.
- aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí a hledáním sdělení s celou skupinou.
Forma a popis realizace
Vnitřní aktivita. Žáci pracují v týmech po 3 - 5 členech. Každý tým sedí kolem stolu a dělá rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definuje pět sdělení, které o daném tématu platí. Všech pět sdělení si napíšou na další flip papír.
Uvedení
Příprava
Připravit si prostor alespoň 25 m2. Připravit si počet stolů podle počtu týmů. U každého stolu 3 - 5 židlí podle počtu žáků. Pro každý tým dva velké flipové papíry, fixy, tablety či PC. Flipchart a fixy pro realizátora. Prezentace Klapka den 4 a projektor.
Realizace
Realizátor vyzve žáky, aby si po týmech sedli kolem stolů.
Ideální počet žáků v každém týmu 3 - 5. Počet týmů vytvořit tak, aby každý tým mohl mít na starosti jeden realizátor. Z počtu patnácti žáků ideálně vytvořit 4 týmy.
Realizátor nechá týmy, aby své téma 12 minut podrobily rešerši. Zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí, je u žáka rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.
Následně je nechá související hesla propojit a žákům vznikne tzv. myšlenková mapa. Úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami jsou u žáka rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.
Na základě rešerše a za pomoci vzniklé myšlenkové mapy mají žáci vytvořit 5 sdělení, které jim o tématu vylezlo. Aktivní komunikací mezi žáky během diskuse je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce.
Uzavření
Realizátor vyzve žáky, aby svých 5 sdělení přepsali pěkně pod sebe na flip papír a dali vědět, jak to budou mít hotové.
Poznámky
Aktivita je složena z několika úkolů, které na sebe navazují. Je dobré jednotlivá zadání dávkovat tak, aby se žáci nezalekli.
Po celou dobu, kdy žáci si zvolí téma, hledají sdělení, tvoří scénář a nakonec připravují storyboard, hlídat a podněcovat, aby si natáčení užili a neměli pocit, že to, co tvoří, musí být masterpiece z Hollywoodu. Naopak klást důraz na science video, které má jasné sdělení, které by bylo dobré, aby z videa vylezlo.
Žáci mají tendence hned začít vytvářet koncepty a vize, jak by video mělo vypadat, co tam nesmí chybět a často opomíjejí sdělení, které každé video musí nést. Je potřeba to mít na paměti a stále je vracet k této „kontrole“, aby se udrželi na tvůrčích kolejích.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Stůl | 4-5 |
Židle | 8-15 |
Flipchart | |
Fixy | 6 balení |
Projektor | |
Prezentace Klapka den 4 | |
Časomíra |
Aktivita nemá přílohy.