3.4.2 Hledání sdělení

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autoři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 45 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interier
Rozdělení ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách

Cíle

Žáci brainstormují vše k tématu. Žáci vytvoří pět sdělení, které by tématem mohli předat. Žáci se naučí pracovat s myšlenkovou mapou.

Sdělení

Jsem součástí týmu. Naším tématem je xxx a chceme sdělit yyy. Vím, co to je rešerše a myšlenková mapa.

Metody

Aktivizace, Diskuse, Imaginace.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi žáky během diskuse.
    • rozborem navržených témat.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • úvahou nad tématem v souvislosti s vlastní osobou.
    • úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami.
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí a hledáním sdělení s celou skupinou.

Forma a popis realizace

Vnitřní aktivita. Žáci pracují v týmech po 3 - 5 členech. Každý tým sedí kolem stolu a dělá rešerši na dané téma. Vytvoří si myšlenkovou mapu a definuje pět sdělení, které o daném tématu platí. Všech pět sdělení si napíšou na další flip papír.

Uvedení

Příprava

Připravit si prostor alespoň 25 m2. Připravit si počet stolů podle počtu týmů. U každého stolu 3 - 5 židlí podle počtu žáků. Pro každý tým dva velké flipové papíry, fixy, tablety či PC. Flipchart a fixy pro realizátora. Prezentace Klapka den 4 a projektor.

Realizace

Realizátor vyzve žáky, aby si po týmech sedli kolem stolů.

Ideální počet žáků v každém týmu 3 - 5. Počet týmů vytvořit tak, aby každý tým mohl mít na starosti jeden realizátor. Z počtu patnácti žáků ideálně vytvořit 4 týmy.

Realizátor nechá týmy, aby své téma 12 minut podrobily rešerši. Zamyšlením se nad vším, co s tématem souvisí, je u žáka rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

Následně je nechá související hesla propojit a žákům vznikne tzv. myšlenková mapa. Úvahou nad tématem v souvislosti se společenskými současnými otázkami jsou u žáka rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

Na základě rešerše a za pomoci vzniklé myšlenkové mapy mají žáci vytvořit 5 sdělení, které jim o tématu vylezlo. Aktivní komunikací mezi žáky během diskuse je rozvíjena komunikace v mateřském jazyce.

Uzavření

Realizátor vyzve žáky, aby svých 5 sdělení přepsali pěkně pod sebe na flip papír a dali vědět, jak to budou mít hotové.

Poznámky

Aktivita je složena z několika úkolů, které na sebe navazují. Je dobré jednotlivá zadání dávkovat tak, aby se žáci nezalekli.

Po celou dobu, kdy žáci si zvolí téma, hledají sdělení, tvoří scénář a nakonec připravují storyboard, hlídat a podněcovat, aby si natáčení užili a neměli pocit, že to, co tvoří, musí být masterpiece z Hollywoodu. Naopak klást důraz na science video, které má jasné sdělení, které by bylo dobré, aby z videa vylezlo.

Žáci mají tendence hned začít vytvářet koncepty a vize, jak by video mělo vypadat, co tam nesmí chybět a často opomíjejí sdělení, které každé video musí nést. Je potřeba to mít na paměti a stále je vracet k této „kontrole“, aby se udrželi na tvůrčích kolejích.

Pomůcky a materiál

Položka Počet
Stůl 4-5
Židle 8-15
Flipchart
Fixy 6 balení
Projektor
Prezentace Klapka den 4
Časomíra

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0