3.3.11 Hvězdy

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autoři Jana Prokešová, Aleš Pilgr
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 45 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Exteriér / Interiér
Rozdělení ve dvojčlenných až čtyřčlenných skupinách

Cíle

Žáci se potkávají v neformálním prostředí mimo VIDA SC. Žák si v sobě probere, co už zažil a co ho ještě čeká. Poznává svůj tým na tvorbu finálního videa, zjišťuje, co ho s týmem spojuje, a pro které téma se rozhodnou. Žák poznává ostatní žáky i realizátory z jiných stránek.

Sdělení

Půlku workshopu už mám za sebou, ujasnil se mi background k tvorbě virálních science videí. Znám svůj tým pro následující dva dny a víme, na jakém tématu chceme společně pracovat.

Metody

Aktivizace, Diskuse.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • porozuměním vysvětlení faktorů, které ovlivnily rozdělení do týmů, pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky.
    • aktivní komunikací mezi žáky během diskuse.
    • rozborem navržených témat.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • uvědoměním si a aplikací znalostí a otázek, které v sobě témata skrývají.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • úvahou nad navrženými tématy v souvislosti s vlastní osobou.
    • úvahou nad navrženými tématy v souvislosti se společenskými současnými otázkami.
    • aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • zamyšlením se nad jednotlivými tématy a hledáním společného tématu pro celou skupinu.

Forma a popis realizace

Aktivita může probíhat venku či uvnitř, jen je důležité, aby to bylo mimo areál, kde probíhá celý workshop. Celá aktivita by měla mít uvolněnou neformální atmosféru. Může probíhat v přírodě, kolem ohně nebo na nějaké zahrádce. Realizátor spolu s žáky projde programově, co už se všechno žáci naučili, jaké dovednosti si osvojili a nastíní jim průběh následujících dvou dní. Žáci se dozvědí, s kým jsou v týmu a na základě jakých faktorů se v týmu sešli s ostatními členy. Následuje debata po skupinkách. Každá skupinka se snaží dojít k tématu, kterému se od dalšího dne budou věnovat.

Uvedení

Příprava

Vybrat místo, které je mimo areál, kde žáci tráví většinu času, ale zároveň ať je v blízkosti areálu. Může to být stejné místo, kde probíhaly předešlé aktivity Skleník a Stop den 3. Může se vytvořit ohniště a dát dokola karimatky nebo kulatiny na sezení. Pokud bude oheň připravit dřevo. Zajistit nějaké nealko pití a nějaké drobné občerstvení.

Realizace

Realizátor naváže na předešlou aktivitu Stop den 3. Tam shrnoval workshop po stránce zážitkové, emocionální i psychické. Nyní se realizátor snaží o shrnutí dovedností, co už žáci umí a co je následující dva dny čeká a naznačí pracovní a programové flow následujících dvou dní. Tzv. dá čas mírně do rukou žáků a řekne jim, kdy jim bude předán čas úplně. Pokud nastanou otázky (k programu, náplni, atd.), snaží se je realizátoři zodpovědět. Aktivním nasloucháním a vyjadřováním názoru během diskuse jsou u žáků rozvíjeny sociální a občanské schopnosti.

Realizátoři rozhodí žáky do natáčecích týmů. Při rozdělování vychází z následujících zdrojů, ty také žákům objasní, aby jim bylo jasné, co spojuje jejich tým, o co se mohou opřít, co mají společné a na čem se naopak musí domluvit.

1. Z 1. dne realizátoři vědí, jaká témata v sobě žáci nosí, co je zajímá, co je v současné době fascinuje, na tomto základu sestavuje realizátor učitel biologie možná témata k výběru. (Tato informace vypovídá o tom, jakým směrem žák inklinuje, jak se profiluje jako OSOBNOST.)

2. Ze 2. dne žáci o sobě navzájem vědí, co je zajímá za virály, jaký styl, jaká témata.

3. Ze 3. dne sami o sobě žáci vědí (a vědí to i realizátoři), co by ve virálních science videích upřednostnili. Je to naznačeno na tzv. hvězdicích z bloku Virál x Science, které si na konci aktivity realizátor vybral k sobě. (Tato informace vypovídá o tom, jakou FORMU by žák rád volil.)

4. Ze 3. dne mají realizátoři k dispozici dotazníky s náměty na natáčení, kde každý žák obodoval jednotlivá témata.

Realizátoři rozdělují žáky do natáčecích týmů podle následujících hledisek:

Prvním klíčem je VOLBA TÉMATU (bod 1 a 4).

Když tento klíč nestačí, druhým klíčem je ZVOLENÁ FORMA, která žáky u videí zajímá (bod 3).

Realizátoři se ujistí, že každý žák ví v jakém je týmu a zároveň, že každý tým má všechny vstupní informace, co jejich tým spojilo, dalo dohromady (je to důležité pro jejich následující práci). Porozuměním vysvětlení faktorů, které ovlivnily rozdělení do týmů, pokládáním dotazů na jejich výklad a důsledky, je u žáků rozvíjena komunikace v mateřském jazyce.

Žáci si sednou ke stolům podle týmů a baví se o tom, co je spojuje a co by chtěli společně vytvořit. Pokusí se shodnout na jednom tématu ze šesti navržených, případně mohou propojit dvě navržená témata. Na rozhodnutí mají čas do čtvrteční rozcvičky (Klapka den 4). Pokud jsou při debatě jednotnější, už se klidně mohou bavit o tom, jakou mají o tématu představu a co si pod tématem představují. Zamyšlením se na jednotlivými tématy a hledáním společného tématu pro celou skupinu je u žáků rozvíjen smysl pro iniciativu a podnikavost.

V poslední části večera se hraje na kytaru a skupiny se opět propojují již u neformálního programu. (hra na nástroje, zpěv, desková hra, debatuje se)

Uzavření

Realizátoři i žáci hrají na hudební nástroje. Kdo už chce jít ze žáků spát, tak ho doprovází někdo z realizátorů. V domluvený čas se vracejí do areálu všichni zbývající.

Poznámky

Aktivita je velmi citlivá na to, jak ji žáci přijmou. Je dobré dobře vysvětlit a artikulovat všechny faktory, které vedly k navržení témat - teď už se to vysvětlit musí, u aktivity Já a mé téma, kde jednotlivá témata žáci bodují, vysvětlení nedoporučujeme, ať se fokus nerozmělní. Stejně tak je dobré vysvětlit i klíče k rozdělení žáků do týmů, ať opravdu každý žák cítí, že v daném týmu má své místo.

V závěru aktivity by bylo dobré, aby se zase celá skupina potkala při společné činnosti - třeba zpěv a hraní na nástroje, ať si stále žáci uvědomují, že jsou na společné lodi. Místo zpívání si společně skupina může zahrát nějakou klidnější hru v kruhu.

Promluva o tom, že následující dva dni budou mít ve svých rukách, by je spíš měla aktivizovat, že si tvůrčí proces užijí a nastaví podle svého, než aby z toho dostali žáci strach.

Pomůcky a materiál

Položka
Materiály k rozdělení do týmů
Kytara + další hudební nástroje
Zpěvníky
Karimatky nebo kulatiny na sezení
Nealko pití + nádoby na pití
Drobné občerstvení

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0