3.2.10 Jsi Premier střih
Žáků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autor | Tomáš Kratochvíl |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 120 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | žáci po dvojicích |
Cíle
Žák bude ovládat ty nejdůležitější funkce programu Adobe Premiere. Bude schopen nahrát materiál, pracovat s obrazem i zvukem a vyexportovat výsledné dílo.
Sdělení
Střih se skládá z technických dovedností i kreativity. Nejvíce ovšem záleží na natočeném materiálu, se kterým se ve střižně pracuje.
Metody
Tvoření, zážitková pedagogika
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s programem Adobe Premiere.
- Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
- prací s programem Adobe Premiere.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou.
- prací s dříve natočeným materiálem.
- objevováním možností audiovizuální montáže.
Forma a popis realizace
Filmový specialista provádí výklad o digitálním střihu, na plátně za ním se promítá to, co se odehrává na obrazovce jeho počítače. Žáci ve dvoučlenných nebo tříčlenných skupinách sledují výklad a pak se snaží totéž zopakovat se svým materiálem na vlastním počítači.
Uvedení
Příprava
Je třeba mít k dispozici tolik počítačů s programem Adobe Premiere, aby skupinky žáků byly maximálně tříčlenné. Počítače a programy se musí předem vyzkoušet. Musí být dostatek místa na disku (alespoň 500 MB). Měl by fungovat přístup k internetu. Filmový specialista si pro výklad předem připraví několik záběrů, z nichž jeden bude zároveň natočen jako zvuková stopa na jiné zařízení. Tento záběr se zvukovou stopou bokem bude použit pro ukázku synchronizace.
Realizace
Filmový specialista nejdříve ukáže, jakým způsobem je efektivní uložit, roztřídit a pojmenovat natočený audiovizuální materiál. Poté otevře program Adobe Premiere. Ukáže, co vše je třeba nastavit před založením nového projektu. Poté projekt otevře a naimportuje do něj vlastní materiál, který pořídil jako názornou pomůcku. Vytvoří novou sekvenci. Materiál, který je třeba synchronizovat, umístí dovnitř sekvence v plné délce a předvede manuální i automatický způsob synchronizace audio a video stopy. Poté naučí žáky pracovat s levým zobrazovacím oknem, ohraničovat vybrané kousky záběrů a přetahovat je do sekvence. Ukazuje užitečné klávesové zkratky pro ovládání střihu a manipulace s kousky záběrů po časové ose. Představí základní efekty, jako jsou fade-in a fade-out, crop, transform atd., ukáže jak pracovat s grafikou, s úrovní hlasitosti, zvukovými fade-in a fade-out. Žáci mají po každém kroku čas vyzkoušet si danou věc sami. Okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Filmový specialista pokračuje teprve, až všichni daný krok zvládnou. Na konci výkladu se žáci pustí do práce na vlastním materiálu. Filmový specialista je k dispozici s radou a pomocí.
Úvodní výklad o správném utřídění materiálu má svůj důvod. Žákům prospěje, když si hned ze startu vytvoří zvyk pojmenovávat si soubory s materiálem celým datem včetně letopočtu, třídit jej na obraz a zvuk, případně podle toho na jaké zařízení byl záznam pořízen. Později, až budou pracovat na větších projektech, jim to usnadní práci. Po otevření Adobe Premiere se nás program zeptá na otázku, kam má umisťovat metadata projektu? Je nutné, aby o tom měl střihač přehled. Zaprvé, aby nepracoval na disku, který má omezenou kapacitu nebo výkon. Zadruhé, až projekt ukončí, aby věděl kde má metadata smazat a nezničil si aktuální práci. Importování materiálu do programu v sobě obnáší další třídění a pojmenovávání složek pro audia a videa. Zpřehledňuje to pracovní prostor. Následuje samotný výklad o základních funkcích programu. Návody k užití jsou k dispozici v přiložených odkazech. Porozuměním instrukcí při vysvětlování práce s programem Adobe Premiere si žáci prohlubují kompetenci komunikace v mateřském jazyce.
V druhé části aktivity žáci pracují sami a filmový specialista je obchází a snaží se jim pomáhat. Prací s programem Adobe Premiere si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi. Někteří žáci mají tendenci zaseknout se na začátku: projíždějí pořád dokola materiál a vybírají vše, co se jim z nějakého důvodu líbí. Je třeba je povzbuzovat k jinému postupu: Vybrat si jen to, co se jim líbí ze všeho nejvíc; základ, který jim napoví vyznění celého videa. Vytvořit kostru, kterou pak obalí masem, spíš než aby začali budovat tělo svého díla po jednotlivých článcích prstu. Prací s dříve natočeným materiálem a objevováním možností audiovizuální montáže si žáci rozvíjejí kompetenci schopnost učit se. Žáci se rozdělí na minimalisty a perfekcionisty. Každý druh vyžaduje jiný přístup. Minimalistům musí filmový specialita nabízet nápady jak dílo, které už považují za dokončené, pozvednout na vyšší úroveň. Perfekcionistům je třeba připomínat časový limit a dávat jim úkoly typu: za dvacet minut si přijdu prohlédnout novou verzi.
30 minut před koncem filmový specialista upozorní na blížící se časový limit. 20 minut před koncem nahraje žákům fotku před video a krátkou sekvenci za video, kterou žáci do svých prací vloží. 10 minut před koncem všem žákům oznámí, že by měli začít video exportovat.
Uzavření
Je třeba žákům vysvětlit, jak se exportují videa a v jakém formátu mají videa být. Od všech si potom výsledná díla nahrát. Projekce videí se potom bude odehrávat při aktivitě Mé druhé dílo
Poznámky
V této části programu filmový specialista seznamuje žáky se základními funkcemi střihového programu. Žák by si s těmito funkcemi měl vystačit. Jde o to, aby bez zbytečných efektů byl schopen video sestříhat do zajímavé podoby. Je potřeba žáky vést k tomu, aby už samotné záběry vypadaly dobře. Co se při natáčení podcení, v postprodukci se těžko dohání.
Skupina bude mít určitě různorodé stupně znalostí. Nováčkům je třeba základy střihu dobře vysvětlit. Naopak znalé žáky, je potřeba nebrzdit. Pokud funkce už znají, mohou pracovat samostatně a nebo je může filmový specialista využít při pomáhání slabším jedincům. Jen je třeba hlídat, aby za ně úkony při střihu videa nedělali.
Odkazy
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Počítač se střihačským programem | nejméně pro třetinu žáků |
Sluchátka | pro každého žáka |
Sluchátková rozbočka | ke každému počítači |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.23.03 | obrazek_pred_video.png | Obrázek před video |
014.23.02 | obrazek_za_video.mp4 | Sekvence za video |
014.23.04 | tutorial_adobe_premiere.mp4 | Tutoriál VIRUScience Adobe Premiere |
# | Soubor | Popis |
---|
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
014.23.03 | 01 | ![]() |
Obrázek před video | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
014.23.02 | 01 | Sekvence za video | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 | |
014.23.04 | 01 | Tutoriál VIRUScience Adobe Premiere | Jana Prokešová | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2020-11-27 |
Tutoriál VIRUScience Adobe Premiere
Obrázek před video
Sekvence za video