3.3.8 Jsi Premier střih II (Tomáš)

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost II
Autor Tomáš Kratochvíl
Počet uvádějících 1
Čas na realizaci 135 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí Interier
Rozdělení žáci každý sám za sebe

Cíle

Žák bude ovládat ty nejdůležitější funkce programu Adobe Premiere. Bude schopen nahrát materiál, pracovat s obrazem i zvukem a vyexportovat výsledné dílo. To vše bude mít již zautomatizováno a bude se soustředit na práci s obsahem. Střihový program a práce s ním už v této fázi nejsou cílem, ale nástrojem.

Sdělení

Umění střihu se skládá z technických dovedností a kreativity. Technika, čili forma, se dá zvládnout poměrně rychle. Kreativní rozměry montáže jsou naopak nezměrné.

Metody

Tvoření, zážitková pedagogika

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Schopnost práce s digitálními technologiemi je rozvíjena:
    • prací s programem Adobe Premiere.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou.
    • prací s dříve natočeným materiálem.
    • objevováním možností audiovizuální montáže.

Forma a popis realizace

Žáci rozdělení do skupinek po dvou, maximálně po třech, se věnují střihu materiálu natočeného dopoledne V hlavní roli Řeka. Filmový specialista je k dispozici radou a pomocí.

Uvedení

Příprava

Je třeba mít k dispozici tolik počítačů s programem Adobe Premiere, aby skupinky žáků byly maximálně tříčlenné. Počítače a programy se musí předem vyzkoušet. Musí být dostatek místa na disku. Jelikož se ale na těch samých počítačích pracovalo předešlý den, lze předpokládat, že budou stále provozuschopné.

Realizace

Podle toho, kolik je k dispozici střižen, se žáci rozdělí do skupin. Ideální by bylo, aby pracoval každý sám na své střižně. Dvojice a v krajním případě trojice jsou únosné, pokud se žáci u stříhání prostřídají. Filmový specialista může zopakovat základní osnovu zadání: utřídit materiál, natáhnout jej do střižny atd. Prací s programem Adobe Premiere si žáci prohlubují kompetenci schopnost práce s digitálními technologiemi. Žáci by však měli být v této fázi schopní už pracovat samostatně. Filmový specialista v první fázi odpovídá na dotazy a pomáhá s problémy. Okamžitou aplikací instrukcí a konzultace s filmovým specialistou si žáci prohlubují kompetenci schopnost učit se. Ve druhé fázi, když už se začínají rýsovat výsledné tvary, působí filmový specialista jako dramaturg: navrhuje, jak by se mohlo video posunout, jak jej vylepšit nebo stylizovat.

Z natáčení u řeky si žáci přinášejí poměrně různorodý materiál. Někteří zvolili natáčení lyrických záběrů a nemají promyšlenou koncepci výsledku. Jiní přistoupili k tématu formou reportáže a přicházejí do střižny se „stand-upy“ nebo rozhovory. Někdo natočil materiál pro krátký přírodopisný dokument. V první fázi střihu si všichni žáci projdou svůj materiál, vyberou ty nejlepší záběry a poskládají kostru videa. Poté je obchází filmový specialista, který poskytuje konzultace. Filmový specialista by se měl ptát, jaký je záměr tvůrců a posoudit, zda jsou na dobrá cestě ho naplnit. Filmový specialista zvažuje, zda hrubý střih napovídá o správné délce videa – někde je potřeba přidat záběry (pokud nejsou, tak je vypůjčit od kolegů nebo najít na internetu, případně – dovoluje-li to čas - natočit například v laboratoři), jinde je třeba zkracovat, osekávat, vybrat a nechat jen to nejlepší. V závěrečné fázi, když se blíží konec a každý by ještě potřeboval konzultaci, se hodí, když úlohu filmového specialista převezme více lidí a konzultace probíhají zároveň. Prací s dříve natočeným materiálem a objevováním možností audiovizuální montáže si žáci rozvíjejí kompetenci schopnost učit se.

Uzavření

Žáci svá videa vyexportují a filmový specialista si od všech videa nahraje. Projekce videí se potom bude odehrávat při aktivitě Mé třetí dílo

Poznámky

  • Některé ukázky si přímo říkají o jiný typ zpracování, než jaký měli tvůrci původně na mysli. Zde je otázkou, zda je úkolem filmového specialisty spíše snažit se o (podle něj) co nejlepší výsledek, nebo nechat žáky aby si vyzkoušeli svou zvolenou cestu až do konce a případně si na ní i „vylámali zuby“ a došli tím poučení.
  • Některá videa jsou koncipovaná tak, že potřebují rešerše a namluvení komentáře, v tom případě bývá třeba, aby filmový specialista pomohl s rozvržením času.

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet
Počítač se střihačským programem nejméně pro třetinu žáků
Sluchátka pro každého žáka
Sluchátková rozbočka ke každému počítači

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
014.34.01 obrazek_pred_video.pngObrázek před video
014.34.02 sekvence_za_video.mp4Sekvence za video
Metodické přílohy
#SouborPopis

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
014.34.01 0101_resource.png Obrázek před video Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-11-27
014.34.02 01 Sekvence za video Jana Prokešová Vlastní tvorba CC BY-SA 2020-11-27

Obrázek před video

Sekvence za video

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0