3.3.4 Virál x Science
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | II |
Autoři | Jana Prokešová, Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 1 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 20 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe |
Cíle
Společný rozbor virálních science videí, které si účastníci sami našli při aktivitě Můj oblíbený virál.
Sdělení
Aby bylo science video virální, musí dosahovat kvalit v určitých oblastech. Je na autorovi videa, kterou cestou se vydá a jakou formu k tomu zvolí.
Metody
Reflexe
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- pochopením pojmů, a zamyšlením se nad tím, jak jsou zastoupeny v jednotlivých videích.
- vysvětlením, v čem jsou videa unikátní.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- pochopením pojmů, a zamyšlením se nad tím, jak jsou zastoupeny v jednotlivých videích.
- Kulturní povědomí a vyjádření je rozvíjeno:
- rozšířením obzorů toho, jaká videa jsou lidmi často sdílena a uvažováním nad tím, proč tomu tak je.
Forma a popis realizace
Žáci sledují svá videa navržená v programu Můj oblíbený virál a vzájemně si je hodnotí.
Uvedení
Příprava
Realizátor nachystá stůl pro každého žáka. Připraví si projekci videí z programu Můj oblíbený virál a všechny videa si dopředu projde. Nachystá si papíry s hodnotícími hvězdicemi. Jejich počet je n*(n+1), kde n je počat žáků.
Realizace
Realizátor rozdá účastníkům papíry s hodnotícími hvězdicemi, připraví si projektor s počítačem a zaslanými videi.
Realizátor vysvětlí žákům, co je to hodnotící hvězdice a k čemu slouží. Pokud se nám něco líbí, může to být z různých důvodů. Když řekneme, že je něco „pěkný, hustý, krutý“ dáváme jen najevo, že se nám to líbí a baví se nás na to dívat. Pokud se chceme ale dostat dále a více specifikovat, čím je video zajímavé, je třeba slovník obohatit.
- Unikátnost - jak je video jedinečné, originální.
- Relevantnost - jak je video důvěryhodné.
- Forma - jestli je video nějak stylizováno, laděno do nějakého žánru (komedie, detektivka, horor).
- Estetika - jak je dbáno ve videu na estetická pravidla (kompozice, barevné vyvážení, světla).
- Technika - jak je video technicky natočeno (kvalita zvuku a obrazu).
- Osobnost - jak je pro video důležitá osobnost/osobnosti ve videu vystupující.
- Sdělení - do jaké míry video něco sděluje, nějaké informace.
Tato hesla jsou napsána v jednotlivých cípech hvězdice. Účastníci na nich označují křížky procentuální zastoupení dané složky ve videu. U středu je 0%, na okraji 100%. Následně tyto body spojí. Hodnocení za pomocí hvězdy je velice přehledné. Velmi rychle odhalí, jaké je těžiště úspěšnosti videa.
Potom realizátor postupně pouští videa z programu Můj oblíbený virál. Žáci si zapíší název videa nad hvězdici a po zhlédnutí videa jej ohodnotí ve hvězdici. Vztahováním pojmů k a přemýšlením o něm při vyplňování hvězdice si prohlubují kompetence Komunikace v mateřském jazyce a Schopnost učit se. Potom body na hvězdici spojí. Realizátor hodnocení pozoruje. Je dobré upozornit žáky, aby se nebáli pracovat se stupnicí od 0 do 100 procent. Takto si žáci ohodnotí všechna videa. Poté realizátor všechny hvězdice vybere a rozdá je tak, že každý, kdo poslal video, dostane k němu příslušné hvězdice. Na něm je, aby během 5 minut tyto hvězdice vyhodnotil.
Potom každý z žáků předstoupí před skupinu a řekne, proč si video vybral, jak se k němu dostal, co ho na něm baví a shrne ostatním, jak proběhlo hodnocení videa ostatními. Hodnocením hvězdice a prezentací svého příspěvku si žáci prohlubují kompetenci Kulturní povědomí a vyjádření a Komunikace v mateřském jazyce. Realizátor průběh prezentování koordinuje.
Uzavření
Lektor společně s účastníky udělá reflexi hodnocení. Jaké složky jsou pro virální videa nezastupitelné. Jaká se musí vzájemně vyvažovat. Jaké si odporují. Co je to science video a co by v této hvězdici mělo mít obsaženo.
Na závěr si zakreslí svojí vlastní hvězdici pro video, které by chtěli vytvořit. Tento údaj bude jedním z faktorů pro závěrečnou tvorbu týmů.
Lektor vybere od účastníků hodnotící hvězdice.
Poznámky
Je důležité správně artikulovat jednotlivé složky hvězdice. Technika neznamená, jak dalece se ve videu objevují technické a technologické objekty.
Odkazy
Odkazy na videa od účastníků:
https://youtu.be/Vdkac3wJ9Aw https://youtu.be/J_C8Y98KTYU https://youtu.be/TwIvUbOhcKE https://youtu.be/Hibxz9_ZW18 https://youtu.be/qQNG4j201ys https://youtu.be/UwVNkfCov1k https://m.youtube.com/watch?v=wcKyq-e-Soo https://youtu.be/HQx5Be9g16U
Pomůcky a materiál
Položka | Počet |
---|---|
Počítač s přístupem k internetu | 1 |
Kabel HDMI | 1 |
Projektor s plátnem | 1 |
Zvukový systém na zesílení zvuku | 1 |
Hodnotící hvězdice | n*(n+1), kde n je počat žáků |
Přílohy
Hodnotící hvězdice
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
014.30.01 | hodnotici_hvezdice.pdf | Hodnotící hvězdice |
# | Soubor | Popis |
---|