3.1.9 Rytmus v kole
Účastníků | 8-15 |
---|---|
Fyzická náročnost | I |
Psychická náročnost | III |
Autor | Aleš Pilgr |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 15 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | Interiér |
Rozdělení | dvě skupiny |
Cíle
Rozhýbat skupinu po natáčení videa. Přepnout je do tvořivého myšlení. Nastartovat asociativní uvažování. Posílit vnímání rytmu.
Sdělení
Pro natáčení a střih videa je důležité vnímat rytmus.
Metody
Aktivizace, Imaginace, Skupinová výuka
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- rychlou tvorbou krátkých otázek a odpovědí.
- Schopnost učit se je rozvíjena:
- skupinovou spoluprací.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- vytvořením rychlých otázek, na které se dá rychle a jednoduše odpovědět.
- Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
- pokud se někdo nezapojuje, brzdí celou skupinu.
Forma a popis realizace
Skupinová aktivita, kterou uvádí realizátoři. Nejprve se účastníci rozdělí do dvou skupin a říkají otázky a odpovědi. Nejprve bez rytmu, potom se o to samé pokusí v rytmu. Zprvu pomalém a pak se začne zrychlovat. Až si aktivitu ozkouší a nacvičí, spojí se do jedné společné skupiny.
Uvedení
Příprava
Připravit volný prostor bez židlí a stolů o ploše min. 25m2.
Realizace
Aktivitu uvádějí dva realizátoři. Žáci se rozdělí do dvou skupin. Postaví se do kruhu a generují otázky. Vždy generuje jeden ze skupiny a při tom ukáže na někoho dalšího. Ten otázku zodpoví a vygeneruje novou otázku a tu pošle dál. Nejprve si to vyzkouší bez rytmu. Potom realizátor začne tleskat a členové skupiny musí na jedno tlesknutí vytvořit otázku a na druhé odpověď. Pak skupinu upozorní na to, že tleskání bude zrychlovat. Po nějakém čase se skupiny spojí a aktivita pokračuje dál.
Podrobnější popis struktury:
- Realizátoři pozvou účastníky do prostoru. Rozdělí je do dvou přibližně stejných skupin a nechají je vytvořit kruh.
- Každý realizátor vysvětlí první část pravidel: Určený člen skupiny vznese otázku a ukáže rukou, na koho otázka míří. Ten otázku zodpoví a vytvoří novou otázku a ukáže na koho otázka míří. Tato aktivita probíhá 2 minuty. Neustálou tvorbou otázek a odpovědí si procvičují kompetenci v mateřském jazyce.
- Přidá se rytmus: Lektoři oznámí účastníkům, že pro střih videa je zapotřebí vnímat rytmus, proto otázky a odpovědi se musí podávat v rytmu. Lektor tleská a účastníci se snaží generovat otázky, aby to stíhali v rytmu. Začíná se na jednom tlesknutí za dvě vteřiny. Když účastníci odpoví příliš pozdě nebo brzy, sekvence otázek se zastaví a vykopává se znovu. Potom upozorní skupinu na to, že se rytmus začne zrychlovat. Při každém pokusu se rytmus postupně zrychluje. Tato aktivita probíhá 8 minut.
- Obě skupiny se propojí a aktivita pokračuje do vypršení časové dotace programu.
Jak je skupina v těchto aktivitách úspěšná, závisí na spolupráci skupiny. Tím jsou rozvíjeny kompetence občanských schopnost. Během hry se začne ukazovat, že nad otázkou a odpovědí není třeba moc přemýšlet, tím se rozvíjí smysl pro iniciativu a podnikavost. Cestou pokusů a omylů jednotlivci přicházejí na to, že nejlépe fungují jednoduché a krátké uzavřené otázky. Při tvorbě otázek je potřeba myslet i na to, jaká by na ni mohla být odpověď. Po skončení programu následuje krátké zhodnocení, u kterého jednotliví členové odpovídají na otázky, co bylo pro ně nejtěžší, nejvtipnější a co jim nakonec fungovalo při ptaní a odpovídání nejlépe. Tímto postupem je rozvíjena schopnost učit se.
Uzavření
Účastníci zhodnotí, jak jim aktivita šla. Které otázky bylo dobré pokládat, jak odpovídat a na co se soustředit.
Poznámky
- Je potřeba už u pomalých rytmů důsledně dbát na to, aby účastníci rytmus dodržovali. Pokud k tomu nedojde, velmi těžko se potom zrychluje rytmus otázek a odpovědí.
- Aktivita poslouží lektorům k poznání skupiny. Kteří účastníci jsou hraví, jak jsou pohotoví, jak vnímají rytmus, jak jsou kolektivně nastavení.
Odkazy
Pomůcky a materiál
žádné
Přílohy
Aktivita nemá přílohy.