3.1.9 Rytmus v kole

Účastníků 8-15
Fyzická náročnost I
Psychická náročnost III
Autor Aleš Pilgr
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 15 minut
Čas na přípravu 15 minut
Prostředí Interiér
Rozdělení dvě skupiny

Cíle

Rozhýbat skupinu po natáčení videa. Přepnout je do tvořivého myšlení. Nastartovat asociativní uvažování. Posílit vnímání rytmu.

Sdělení

Pro natáčení a střih videa je důležité vnímat rytmus.

Metody

Aktivizace, Imaginace, Skupinová výuka

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • rychlou tvorbou krátkých otázek a odpovědí.
  • Schopnost učit se je rozvíjena:
    • skupinovou spoluprací.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
    • vytvořením rychlých otázek, na které se dá rychle a jednoduše odpovědět.
  • Smysl pro iniciativu a podnikavost je rozvíjen:
    • pokud se někdo nezapojuje, brzdí celou skupinu.

Forma a popis realizace

Skupinová aktivita, kterou uvádí realizátoři. Nejprve se účastníci rozdělí do dvou skupin a říkají otázky a odpovědi. Nejprve bez rytmu, potom se o to samé pokusí v rytmu. Zprvu pomalém a pak se začne zrychlovat. Až si aktivitu ozkouší a nacvičí, spojí se do jedné společné skupiny.

Uvedení

Příprava

Připravit volný prostor bez židlí a stolů o ploše min. 25m2.

Realizace

Aktivitu uvádějí dva realizátoři. Žáci se rozdělí do dvou skupin. Postaví se do kruhu a generují otázky. Vždy generuje jeden ze skupiny a při tom ukáže na někoho dalšího. Ten otázku zodpoví a vygeneruje novou otázku a tu pošle dál. Nejprve si to vyzkouší bez rytmu. Potom realizátor začne tleskat a členové skupiny musí na jedno tlesknutí vytvořit otázku a na druhé odpověď. Pak skupinu upozorní na to, že tleskání bude zrychlovat. Po nějakém čase se skupiny spojí a aktivita pokračuje dál.

Podrobnější popis struktury:
  1. Realizátoři pozvou účastníky do prostoru. Rozdělí je do dvou přibližně stejných skupin a nechají je vytvořit kruh.
  2. Každý realizátor vysvětlí první část pravidel: Určený člen skupiny vznese otázku a ukáže rukou, na koho otázka míří. Ten otázku zodpoví a vytvoří novou otázku a ukáže na koho otázka míří. Tato aktivita probíhá 2 minuty. Neustálou tvorbou otázek a odpovědí si procvičují kompetenci v mateřském jazyce.
  3. Přidá se rytmus: Lektoři oznámí účastníkům, že pro střih videa je zapotřebí vnímat rytmus, proto otázky a odpovědi se musí podávat v rytmu. Lektor tleská a účastníci se snaží generovat otázky, aby to stíhali v rytmu. Začíná se na jednom tlesknutí za dvě vteřiny. Když účastníci odpoví příliš pozdě nebo brzy, sekvence otázek se zastaví a vykopává se znovu. Potom upozorní skupinu na to, že se rytmus začne zrychlovat. Při každém pokusu se rytmus postupně zrychluje. Tato aktivita probíhá 8 minut.
  4. Obě skupiny se propojí a aktivita pokračuje do vypršení časové dotace programu.

Jak je skupina v těchto aktivitách úspěšná, závisí na spolupráci skupiny. Tím jsou rozvíjeny kompetence občanských schopnost. Během hry se začne ukazovat, že nad otázkou a odpovědí není třeba moc přemýšlet, tím se rozvíjí smysl pro iniciativu a podnikavost. Cestou pokusů a omylů jednotlivci přicházejí na to, že nejlépe fungují jednoduché a krátké uzavřené otázky. Při tvorbě otázek je potřeba myslet i na to, jaká by na ni mohla být odpověď. Po skončení programu následuje krátké zhodnocení, u kterého jednotliví členové odpovídají na otázky, co bylo pro ně nejtěžší, nejvtipnější a co jim nakonec fungovalo při ptaní a odpovídání nejlépe. Tímto postupem je rozvíjena schopnost učit se.

Uzavření

Účastníci zhodnotí, jak jim aktivita šla. Které otázky bylo dobré pokládat, jak odpovídat a na co se soustředit.

Poznámky

  • Je potřeba už u pomalých rytmů důsledně dbát na to, aby účastníci rytmus dodržovali. Pokud k tomu nedojde, velmi těžko se potom zrychluje rytmus otázek a odpovědí.
  • Aktivita poslouží lektorům k poznání skupiny. Kteří účastníci jsou hraví, jak jsou pohotoví, jak vnímají rytmus, jak jsou kolektivně nastavení.

Odkazy

Pomůcky a materiál

žádné

Přílohy

Aktivita nemá přílohy.

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0