2.2.1 Laboratorní pexeso
Metody
Pohybová hra, strategie, soutěž, problem solving.
Forma a popis realizace
Pohybová hra v týmech s prvkem strategie na motivy klasické hry Pexeso. Členové týmu běhají určitou vzdálenost z „depa“ k rozloženému Pexesu, kde mohou otočit jednu kartičku. V týmu pak musí sdílet, jaké kartičky a kde leží, aby byli schopni získat co nejvíce dvojic. Na kartičkách jsou fotografie chemického skla, což jednak dělá hru obtížnější, jednak se účastníci učí názvosloví a přesné komunikaci.
Obsah
Teď nás čeká už o něco dynamičtější a zároveň odbornější aktivita. První chemický program na letní škole! Na ten se ale potřebujeme rozdělit do týmů. Jmenuji tímto kapitány týmů na chemickou soutěž.
(Lektor vybere čtyři kandidáty a ostatním dá vybrat, se kterým kapitánem chtějí být v týmu – je potřeba se vyhnout stereotypu tohoto rozdělování, kdy na konec zůstane někdo, koho v týmu žádný kapitán nechce, proto se role otáčejí a ostatní si vybírají své kapitány.)
Znáte pexeso? Skvěle. Takže budeme hrát takové skoro normální pexeso. Rozdílů oproti stolní verzi je jen pár, ale jsou důležité, takže poslouchejte pozorně. Kartičky pexesa jsou rozložené támhle. (Lektor ukáže místo, kde jsou již nachystané karty.) Vy jako týmy ale nebudete rozestavěni kolem „stolu“, jako je to při běžné hře, ale svoje zázemí, svoje depo budete mít támhle. (Zase ukáže.) Hra bude probíhat tak, že každý hráč přiběhne k pexesu, otočí jednu – pozor, opravdu jen jednu – kartičku, prohlídne si ji, zapamatuje, co si potřebuje zapamatovat, a s touto informací běží zpět do depa. Až potom může běžet znovu. A znovu. V depu je informace potřeba nějak sdílet – to je na vás, jakým způsobem to budete dělat. Pokud se vám k tomu bude hodit tužka a papír, máte je k dispozici. (Lektor rozdá do každého týmu jedny desky, několik papírů a dvě tužky.) A teď, jak budete získávat dvojice? Pokud si budete myslet, že víte, kde je dvojice, chytnou se dva členové týmu za ruce a běží (nebo jdou, běh není povinný) k pexesu, tam každý otočí jednu kartičku, a pokud jsou stejné, máte dvojici a odnášíte si ji zpět do depa. Pokud ovšem kartičky nebudou stejné, musí celá dvojice oběhnout trestné kolečko, které je vyznačeno támhle. (Lektor ukáže, kde je trestné kolečko, případně druhý lektor ukázkově kolečko oběhne.) Vyhrává samozřejmě tým s nejvyšším počtem dvojic. Máte nějaké otázky k principu hry?
(Lektor odpovídá na případné otázky.)
Jen ještě doplním nějaké drobnosti. Abyste od sebe vzájemně „neopisovali“, udělali jsme i u pexesa „startovní čáru“. Za tuto čáru může jen jeden, případně dva, pokud jsou pro dvojici. Ostatní čekají za čárou ve frontě.
Jakým způsobem si v týmu budete předávat informace a jak budete udržovat povědomí o tom, kde je jaká kartička, je čistě na vás. Doporučujeme tomu ale věnovat nějaký čas. Pokud nemáte další otázky, tak ten čas nastává právě teď – máte na to asi pět minut.
(Lektor odměřuje čas na domluvu týmové strategie, případně odpovídá na otázky. Po uplynutí času svoje odpovědi zopakuje tak, aby je slyšeli všichni.)
Jste připraveni k akci? Výborně. Jdeme na to. Ke startu, připravit, pozor… teď!
(Probíhá hra, lektoři povzbuzují, hlídají dodržování pravidel, podporují… Hra končí ve chvíli, kdy již na zemi nejsou žádné kartičky.)
Super! Díky za vaše nasazení, vydechněte si, spočítejte v týmech, kolik jste nasbírali dvojic, a pojďte se všichni sejít tady.
(Lektor svolá všechny na jedno místo do útvaru podobného kruhu tak, aby na sebe všichni viděli, týmy aby byly pohromadě.)
Jsme tu všichni? Pojďme si teď říct, kolik se kterému týmu podařilo dát dohromady dvojic.
(Jednotlivé týmy říkají čísla – počet dvojic, každému týmu zatleskáme za jejich výsledek. Není třeba jakkoli speciálně oceňovat vítěze, naopak je dobré ocenit všechny týmy.)
Váš tým nasbíral nejvíc dvojic, pojďte nám říct, jakou jste zvolili taktiku? Co si myslíte, že vedlo k tomu, že jste získali tolik dvojic?
(Tým odpovídá, lektor řídí diskusi.)
Fajn. Jak jsme to měli ostatní týmy? Zvolili jste podobnou taktiku? A fungovala vám? Nebo jste naopak něco dělali jinak?
(Lektor se doptává, řídí diskusi, dává pozor, aby se ke slovu dostaly ostatní týmy.)
Dostali jsme se k tomu, že bylo potřeba si jednotlivé tvary pojmenovat tak, aby tomu všichni rozuměli. Pochopila jsem, že pro některé věci jste si vytvářeli vlastní názvy. Pojďme si je projít.
(Lektor si od jednoho týmu vezme jejich kartičky a po jedné je ukazuje a ptá se, jak daný tvar chemického nádobí kdo pojmenovával. Pak prozradí správný název nebo názvy a společně hledají, podle čeho si to jde zapamatovat. Postupně takto projdou všechny kartičky.)
Poslední otázka – který název vám přijde nejzajímavější, nejpodivnější nebo prostě vám nějak utkvěl?
(Lektor dá prostor, aby mohli odpovědět všichni, kteří chtějí.)
Děkuji a teď můžeme jít na oběd.
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
zalaminované karty pexesa | 32×2 | vytištěné, ořezané a zalaminované |
kamínky na zatížení kartiček pexesa | 64 | čím víc fouká tím těžší kamínky, nejlépe podobné |
lano nebo pásku na vyznačení startovní čáry | 1 | |
desky, papíry, psací potřeby | 1 na tým | |
hodinky či stopky | 1 | na měření času hry |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
013.04.01 | Pexeso_01.jpg | Erlenmayerova baňka s úzkým hrdlem + Petriho miska |
013.04.02 | Pexeso_02.jpg | Erlenmayerova baňka s širokým hrdlem + Petriho miska |
013.04.03 | Pexeso_03.jpg | Plná kádinka + zkumavka |
013.04.04 | Pexeso_04.jpg | Kádinka + zkumavka |
013.04.05 | Pexeso_05.jpg | Odměrný válec + Erlenmayerova baňka s širokým hrdlem |
013.04.06 | Pexeso_06.jpg | Odsávačka + Erlenmayerova baňka s úzkým hrdlem |
013.04.07 | Pexeso_07.jpg | Filtrační nálevka + Erlenmayerova baňka s úzkým hrdlem |
013.04.08 | Pexeso_08.jpg | Frakční baňka + kádinka |
013.04.09 | Pexeso_09.jpg | Frakční baňka |
013.04.10 | Pexeso_10.jpg | Odměrný válec + odměrná baňka |
013.04.11 | Pexeso_11.jpg | Kulatá baňka s plochým dnem + Erlenmayerova baňka úzkohrdlá |
013.04.12 | Pexeso_12.jpg | Kulatá baňka s plochým dnem + Erlenmayerova baňka úzkohrdlá 250 |
013.04.13 | Pexeso_13.jpg | Krystalizační miska |
013.04.14 | Pexeso_14.jpg | Petriho miska |
013.04.15 | Pexeso_15.jpg | Petriho miska malá |
013.04.16 | Pexeso_16.jpg | Krystalizační miska + zkumavky |
013.04.17 | Pexeso_17.jpg | Titrační baňka |
013.04.18 | Pexeso_18.jpg | Zkumavka + Petriho miska |
013.04.19 | Pexeso_19.jpg | Zkumavky |
013.04.20 | Pexeso_20.jpg | Lahvička se zábrusem |
013.04.21 | Pexeso_21.jpg | Kulatá baňka s plochým dnem a úzkým hrdlem |
013.04.22 | Pexeso_22.jpg | Lahvička se zábrusem otevřená |
013.04.23 | Pexeso_23.jpg | Varná baňka se zábrusem |
013.04.24 | Pexeso_24.jpg | Odsávací baňka |
013.04.25 | Pexeso_25.jpg | Hodinové sklo velké |
013.04.26 | Pexeso_26.jpg | Hodinové sklo malé |
013.04.27 | Pexeso_27.jpg | Odměrný válec |
013.04.28 | Pexeso_28.jpg | Odměrný válec + zkumavky |
013.04.29 | Pexeso_29.jpg | Kádinka |
013.04.30 | Pexeso_30.jpg | Odměrná baňka |
013.04.31 | Pexeso_31.jpg | Odměrná baňka + zkumavky |
013.04.32 | Pexeso_32.jpg | Odměrná baňka + Petriho miska |