3.1 Ranní rozcvičky
Účastníků | 20 - 30 |
---|---|
Fyzická náročnost | IV |
Psychická náročnost | II |
Autor | Ondřej Medek |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 20 minut |
Čas na přípravu | 15 minut |
Prostředí | venku v areálu kempu |
Rozdělení | účastníci každý sám za sebe / některé aktivity v týmech |
Cíle
- účastníci si zábavným způsobem probudí tělo i mysl,
- účastníci se nastartují na celý den, proberou se.
Sdělení
Pohyb je nutný pro dobré fungování našeho těla.
Metody
pohybová hra, fyzické cvičení, hraní rolí
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi hráči v průběhu aktivity,
- komunikací s realizátorem.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny:
- zažitím si a uvědoměním si dopadů zdravého pohybu na lidské tělo.
Forma a popis realizace
Série pohybových a soutěžních aktivit na ranní rozcvičku.
Obsah
- Lektor v roli Pepy Protejkala obchází s přenosným reproduktorem pokoje účastníků a budí je přehráním vybrané pozitivní energické písničky.
- Účastníci se schází venku ve velkém kruhu - lektor „Pepa“ vede společné zahřívací a protahovací cviky.
- Po společném zahřívacím/ protahovacím kolečku si účastníci vybírají jednu kartičku s úkolem, který se vydají plnit - po splnění úkolu získávají do Pepy odměnu ve formě jednoho „penízku“
- K účastníkům se přidává další kostýmovaná postava z rodiny Protejkalů, která vždy svým příběhem uvede nějakou krátkou pohybovou hru.
Uvedení
Není asi nijak překvapivé, že ranní rozcvičky nejsou u cílové skupiny nejoblíbenější aktivitou. Přesto jsme se ale tuto jinak nepopulární aktivitu rozhodli do programu pravidelně zařazovat a to z toho důvodu, že zcela bezpochyby aktivizuje účastníky na začátku dne a nastavuje odlišnou denní rutinu, než děti znají ze svých domovů. I přesto, že rozcvičky v programu školy v přírodě představují spíše doplňkovou a tematicky odlišnou aktivitu, umožňují rozvoj některých klíčových kompetencí. Účastníci by si například skrze ně měli uvědomit dopad zdravého pohybu na lidské tělo (např. postava Pepy je každý den díky cvičení hubenější) a při týmových soutěžních hrách by měli mít dostatek příležitostí k osvojování komunikačních dovedností v rámci svého týmu i směrem k realizátorům. Abychom rozcvičky oživili, každý den účastníky čeká jiná zábavná týmová hra, kterou uvede nová kostýmovaná postava. Celková nálada rozcvičky by měla být radostná a legrační. Ačkoliv úkoly zadávané postavami jsou soutěžního charakteru, nejde v nich primárně o vítězství jako spíš o důvod k vykonávání neobvyklé či přímo ztřeštěné činnosti. Realizátoři by tuto atmosféru měli podporovat svým přístupem. U rolí je vhodné zachovávat některé jejich typické vlastnosti, a pokud tomu okolnosti nasvědčují, mohou svými průpovídkami narážet na události minulého dne.
Příprava
- každé ráno se připraví Pepa + další člen rodiny (realizátoři v kostýmech)
- připraví se audiotechnika pro přehrávání písniček (přenosný reproduktor + playlist)
- připraví se materiál na jednotlivé aktivity podle daného dne + každý den se nachystají rozcvičkové kartičky a sportovní vybavení (švihadla, míče, PET lahve jako činky)
Realizace
Jeden z obyvatelů obce Vodoběhy, Pepa Protejkal, si dal předsevzetí, že bude žít zdravým a aktivním životním stylem. Zve tedy všechny děti, aby se k němu každé ráno přidaly a udělaly něco pro své zdraví. Každé ráno se navíc děti seznámí s dalším členem Protejkalovic rodiny, který je prosí o pomoc s nějakou patálií (týmová pohybová aktivita). Každý den ráno je Pepa o něco hubenější.
Seznam rozcvičkových volitelných karet
- Oběhni 3x hřiště
- Skákání přes švihadlo (40 výskoků)
- Udělej 30 dřepů s výskokem
- Vyběhni 3x schody k jídelně
- Do každé ruky plnou pet lahev a posilovat jako s činkami (30x)
- Tancuj energicky na celou píseň, kterou Pepa pustí
- 10x za sebou vyslov větu: Pokopete-li mi to pole, či nepokopete-li mi to pole.
- Udělejte skupinu 3 hráčů a 3 minuty si házejte míč bez toho, aby vám spadl (nikdo nesmí míč držet víc jak 5 vteřin a vzdálenost jednotlivých hráčů je alespoň 4 metry)
Uzavření
Po společném zahřívacím/protahovacím kolečku si účastníci vybírají jednu kartičku s úkolem, který se vydají plnit - po splnění úkolu získávají od Pepy odměnu ve formě 10 V-coinů pro svůj tým.
Poznámky
Celková nálada rozcvičky by měla být radostná a legrační, ačkoliv úkoly zadávané postavami jsou soutěžního charakteru, nejde v nich primárně o vítězství jako spíš o důvod k vykonávání neobvyklé či přímo ztřeštěné činnosti. Proto je také ocenění penízkem za aktivitu nezávislé na výsledku soutěží. Postavy by tuto atmosféru měli podporovat svým přístupem. U postavy je vhodné zachovávat některé jejich typické vlastnosti a pokud tomu okolnosti nasvědčují, mohou svými průpovídkami narážet na události minulého dne. Příležitostí k legráckám je dostatek především při buzení. Při nepřízni počasí lze rozcvičku udělat v jídelně (vyřadíme nevhodné volitelné karty a vhodné karty namnožíme).
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
mince | 100 | děti je dostávají za aktivní účast na rozcvičce |
karty volitelných aktivit | 25 | každá karta má specifikovanou jednu zahřívací aktivitu |
přenosný mini reproduktor | 1 | na buzení a hudební doprovod rozcvičky |
sportovní vybavení | 3x | švihadla, míče, lano, PET láhve jako čínky |
malé součástky na třídění | 25 | směs součástek: nastříhaná brčka, matky, sponky, atd. |
kyblíky | 4 | na směs součástek |
šátky | 4 | na třídění součástek |
ešusy | 16 | na třídění součástek |
brčka | 25 | na aktivitu s přenášením lentilek |
lentilky | 200 | na aktivitu s přenášením lentilek |
trs banánů | 1 | na přetahovanou |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
016.01.02 | rozcvickove_karty_aktivit.pdf | rozcvičkové kartičky s činnostmi |
016.01.01 | rozvickove_karticky_aktivit.docx | rozcvičkové kartičky s činnostmi |
# | Soubor | Popis |
---|