2.12 Protejkalovi
Metody
hraní rolí, simulace, diskuse, stanoviště.
Forma a popis realizace
Zážitková situační hra na téma úspory pitné vody v domácnosti. Účastníkům se představí členové rodiny „Protejkalů“. Každý nějakým způsobem plýtvá vodou. Účastníci jim mají formou rozhovoru poradit, jak vodou méně plýtvat.
Obsah
- Víte, kolik pitné vody denně spotřebuje v současnosti průměrný člověk v Česku? (cca 120 litrů). Kolik z toho potřebujeme denně na pití/ vaření? (7 litrů) Na co tedy každý den spotřebujeme dalších 110 litrů pitné vody? (nápady účastníků se zapisují na flip). Pojďme se podívat do jedné rodiny, kde je spotřeba vody opravdu vysoká. Možná zjistíme, že některé věci sami doma děláme špatně a mohli bychom je dělat úsporněji.
- Vítejte u Protejkalových doma. Ve společné domácnosti tady žije otec, matka, dcera a babička. Protejkalovi mají velký problém s placením vodného a stočného (poplatek za pitnou vodu z vodovodu), protože denně spotřebují velké množství pitné vody. Pojďte nahlédnout do jejich domácnosti. Vaším úkolem je přijít na to, při jakých aktivitách se v rodině plýtvá vodou a poradit každému členovi rodiny, jak by mohl jednoduše své plýtvání omezit.
- Rozdělte se do 4 týmů. Každý tým dostane pracovní list, na kterém je uvedeno i pořadí, ve kterém budete chodit na jednotlivá stanoviště (vysvětlení, kde se jednotlivá stanoviště nachází). Všechno podstatné budete zaznamenávat v týmu na svůj pracovní list - např. co jste dané osobě poradili a na konci hry, kolik vody jste tím ušetřili. Na každém ze stanovišť můžete rozhovorem s postavou strávit maximálně 5 minut. Následně máte dalších cca 3 minuty na zápis do prac. listu, zpětnou vazbu od postavy (realizátora) a přesun na další stanoviště (čas budou hlídat realizátoři na stanovištích nebo ho bude ohraničovat zvukový signál). Je vše jasné? Máte nějaké dotazy? Tak jdeme na to! (píšťalka nebo jiný zvukový signál na odstartování časomíry)
- Po projití jednotlivých stanovišť se účastníci usadí po týmech do učebny.
- Zkuste v týmu seřadit postavy podle toho, jak moc podle vás plýtvaly vodou. První bude postava, která podle vás nejvíc plýtvala vodou a poslední bude postava, která plýtvala nejméně.
- Předstupuji jednotliví realizátoři v rolích Protejkalů a krátce zhodnotí, co dělali špatně a jaké byly možnosti úspory (viz níže “Popis jednotlivých situací). Účastníci si do svého pracovního listu v týmu zapisují, kolik vody ušetřilo jimi navržené řešení.
- Závěrem lze tedy říct, že nejvíce plýtvala babička, pak maminka, následně dcera a nakonec otec. Kolik litrů vody se podařilo ušetřit vašemu týmu? (viz pracovní list)
- Běžně v domácnostech děláme ještě další činnosti, při kterých můžeme plýtvat vodou: koupání (vana: 120l, sprcha 50 l); praní prádla (úsporná pračka: 30 l, neúsporná pračka: 100 l); mytí auta (hadice: 200 l, mycí linka je úspornější a často používá užitkovou vodu)
- Závěrečné reflexní otázky: Co bylo na hře nejtěžší? U jaké postavy jste si vůbec nevěděli rady? Co se vám ve hře podařilo? Zhlédli jste se v nějaké postavě - děláte něco doma podobně jako Protejkalovi? Chcete teď doma nějaké chování změnit - ať už své vlastní nebo ostatních členů domácnosti?
Popis jednotlivých stanovišť:
Situace 1
- Postava: dcera Janička (10 let)
- Popis situace: Janička si v koupelně právě čistí zuby - u čištění má celou dobu puštěnou vodu. Co lze doporučit pro úsporu pitné vody: při čištění vždy zavřít kohoutek, popř. používat kelímek, který si předem napustíme. Spotřeba vody: 15 l, spotřebu lze snížit na: 1 l (použití kelímku)
Situace 2
- Postava: maminka Hana (40 let)
- Popis situace: Maminka právě v kuchyni umývá nádobí pod tekoucí vodou. Co lze doporučit pro úsporu pitné vody: napustit dřez a umývat v jedné vodě, oplachovat v druhém dřezu nebo lavórku; pořídit si úspornou myčku nádobí, na kohoutek namontovat tzv. úsporný perlátor. Spotřeba vody: 50 l, spotřebu lze snížit na: 15 l při použití myčky; na 25 l s napuštěným dřezem/ úsporným perlátorem/ průběžným zastavováním vody
Situace 3
- Postava: otec Pepa (45 let)
- Popis situace: Při příchodu dětí otec právě (za zavřenými dveřmi dokonal “malou” potřebu. Na splachovací nádržce je napsaný objem 10 l. Co lze doporučit pro úsporu pitné vody: vyměnit splachovací nádržku za úspornější se dvěma polohami / splachovadly (6l, 3 l); do staré nádržky vložit dvě PET lahve plné vody; plnit splachovací nádržku užitkovou vodou (dešťovka, voda z pračky, atd.). Spotřeba vody: 10 l, spotřebu lze snížit na: 4 l (při instalaci nové úsporné nádržky), 6 l (při vložení PET lahví s vodou do nádržky), 0 l při používání užitkové vody
Situace 4
- Postava: babička Amálka (65 let)
- Popis situace: Babička právě zalévá trávník zahradní hadicí, která je připojena na vodovod. Co lze doporučit pro úsporu pitné vody: zalévat dešťovou vodou ze střechy (konví nebo např. hadicí s pomocí čerpadla). Spotřeba vody: 200 l, spotřebu lze snížit na: 0 l (při zalévání dešťovou vodou)
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
pracovní záznamové archy pro děti | 1 arch do skupiny | |
podložky s klipem | 1 do skupiny | |
kostýmy pro jednotlivé postavy Protejkalů | pro každého člena | paruky, šátky, košile… |
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
016.12.01 | prac._list_-_u_protejkalovych_doma.docx | Pracovní list pro účastníky do týmu |
016.12.02 | prac._list_u_protejkalovych_doma.pdf | Pracovní list pro účastníky do týmu |