3.9 Voda na Zemi

Účastníků 20 - 30
Fyzická náročnost I, I = klidová, V = zátěž na hranici možností
Psychická náročnost III, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby
Autor Daniela Marková
Počet uvádějících 2
Čas na realizaci 60 minut
Čas na přípravu 30 minut
Prostředí učebna
Rozdělení skupiny po 5-6 žácích

Cíle

  • účastník vyjmenuje zásoby pitné vody na Zemi,
  • účastník vysvětlí oběh vody v přírodě,
  • účastník chápe rozdíl mezi velkým a malých oběhem,
  • účastník zná základní říční síť ČR.

Sdělení

Voda na zemi je ve stálém oběhu.

Metody

frontální výuka, skupinová výuka, diskuze.

Metody a formy

Klíčové kompetence

  • Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
    • aktivní komunikací mezi členy skupinky při ochutnávání vody,
    • komentováním videa o oběhu vody,
    • řízenou diskuzí s lektorem v průběhu prezentace.
  • Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
    • aplikací zjištěných informací při vyplňování pracovních listů.
  • Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
    • komunikací ve skupině,
    • obhajování vlastních názorů v diskuzi s lektorem.

Forma a popis realizace

Sedavá aktivita s podporou PPT. Na základě jednoduchých experimentů a řízené diskuze s lektorem účastníci pochopí základní pojmy související s oběhem vody na Zemi.

Obsah

  • V úvodu proběhne krátká diskuze s účastníky o vodě - opakování z předešlého dne,
  • účastníci ochutnávají slanou a sladkou vodu v kelímcích, lektor vysvětluje, proč je voda slaná,
  • lektor pomocí různě velkých nádob simuluje celkové zásoby vody na Zemi - rozdělení na slanou a sladkou,
  • lektor pomocí různě velkých nádob simuluje zásoby sladké vody na Zemi - ledovce, podzemní voda, podpovrchová voda,
  • účastníci sledují krátké video o oběhu vody na Zemi, poté proběhne opakování formou diskuze,
  • účastníci doplňují pracovní list týkající se oběhu vody,
  • lektor vysvětlí základní pojmy týkající se vodstva ČR - pomocí prezentace,
  • účastníci pomocí provázků porovnávají délku hlavních toků ČR,
  • lektor pomocí prezentace vysvětlí pojem meandry,
  • lektor na závěr formou diskuze s žáky zopakuje nové informace.

Metodika uvedení

Příprava

Je potřeba připravit plátno a projektor, aby mohla být promítnuta powerpointová prezentace (viz příloha 012.08.07 Voda na Zemi), k PC připravit reprobedny k přehrávání zvuku. Poté je nutno připravit materiál do skupin (dle počtu účastníků) viz kapitola „materiál“. Dále vytisknout pracovní listy „Oběh vody“ (viz příloha 012.08.06 Oběh vody – pracovní list)

Realizace

Uvádí jeden realizátor, další pomáhá s přípravou pomůcek. Tento program by měl navázat na znalosti z předešlého dne – konkrétně na témata počasí a vlastnosti vody.

Seznam aktivit:

  1. ukázka zdrojů vody na Zemi (10 min)
  2. oběh vody
  3. vodstvo ČR

Vlastní průběh jednotlivých aktivit:

1. Úvod

Diskuze s realizátorem: Dnes se podíváme na vodu na naší planetě Zemi. Pamatujeme si, kde se tady voda vlastně vzala a jak je stará?

2. Zdroje vody na Zemi

Je ale všechna voda na Zemi stejná? Zkuste schválně ochutnat z každého kelímku. Máme slanou a sladkou vodu. Proč je voda slaná? Jsou v ní rozpuštěné minerální látky, hlavně NaCl (chlorid sodný). Ale kolik té vody na Zemi vlastně je? Aktivní komunikací mezi členy skupinky při ochutnávání vody se rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce.

Postup + vysvětlení:

c) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)

Velká kádinka představuje množství slané vody na Zemi. Je to asi 97,47%. Malý kelímek, tedy zbytek, pak představuje zásoby sladké vody na Zemi. Většina slané vody se nachází v oceánu (94 %).

d) sladká voda - z celkové zásoby 2 %

  • ledovce - 70 % - jak jsme říkali včera, tam je voda pro nás v nepoužitelném stavu
  • podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
  • povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)

3. Diskuze s žáky s podporou PPT

Při řízené diskuze během práce s PPT se u žáků rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce.

OBĚH VODY NA ZEMI

Čím ta molekula vody vlastně projde? Říkali jsme, že se voda nachází v různých skupenstvích. Teď se podíváme, jak to chodí v přírodě. V přírodě tyto změny skupenství probíhají stále dokola, proto tomuto jevu říkáme oběh vody.

Postup:
  • Podíváme se na krátké video: (video s tematikou oběhu vody, např. https://www.youtube.com/watch?v=aHy-gWzCYN0&t=125s.
  • pomocí obrázku na PPT dovysvětlíme jednotlivé fáze oběhu vody. Teď si zopakujeme, co všechno voda při oběhu v přírodě absolvuje. Při komentování videa se u žáků rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce.
Oběh vody:
  • Slunce způsobuje vypařování vody z vodních zdrojů (rosa, kaluž, rybník, potok, moře…).
  • Pokud se vypaří velké množství vody, dojde ke stoupání relativně vlhkého a teplého vzduchu, ten je následně ochlazován.
  • Při tomto procesu dochází k tvorbě mraků.
  • Vítr žene mraky od moře přes souš.
  • Když se mraky přesunují do chladnějších oblastí, ochlazují se a kondenzují.
  • Vzniká nespočetné množství vodních kapek, které se v mracích spojují dohromady a vytváří větší kapky, které potom dopadají na zem jako déšť (nebo jiné srážky).
  • Poté žáci vyplní pracovní list – viz příloha 012.08.09 Oběh vody – pracovní list vyplněný, aplikací zjištěných informací při vyplňování pracovních listů se rozvíjí KK Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií.
VODSTVO ČR
Jak vypadá vodstvo u nás v ČR?
  • ČR je pramennou oblastí řek, spoustu řek tu pramení, ale odvádí vodu do jiného státu.
  • ČR někdy říkáme, že je střechou Evropy – řeky odvádí z jejího území vodu do 3 světových moří.
  • Území, z kterého řeka a její přítoky odvádí vodu – POVODÍ.
  • Území, z kterého je voda odváděna do jednoho moře – ÚMOŘÍ.
  • Oběh vody v ČR – nemáme moře ani oceán – malý oběh vody.

4. Aktivita s provázky

  • Zkusíme si porovnat délku hlavních toků v ČR – rozdáme žákům provázky v délce Vltavy, Labe, Moravy - zmenšené, žáci si porovnávají.
  • Zkusíme porovnat s nejdelší řekou světa Amazonkou (rozdáme provázek v délce Amazonky).
  • Při této aktivitě žáci získají představu, jaké jsou rozdíly mezi délkou našich řek a zároveň nejdelší řekou světa.

5. Meandry

  • Co to je? Název pro zákrut řeky.
  • Jak vznikly - vznikají vymíláním břehů na jedné straně a usazováním na straně druhé – viz obrázek.
  • Podívejte se na obrázek vývoje meandru, jak může vzniknout slepé rameno.
  • Přemýšlejte o narovnání koryta řeky:
  • Proč se řeky narovnávají? Kvůli zástavbě apod.
  • Co je rychlejší? Představ si silnici pro auta…
  • Co hrozí? Povodně, velkou masu vody nemá co zpomalit.
  • Při této aktivitě žáci chápou praktický dopad podoby říčního koryta v krajině

Uzavření

Slovní opakování s žáky.

Náměty na otázky + odpovědi:

  • Jaké jsou zásoby vody na Zemi?
  • a) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)
  • b) sladká voda - z celkové zásoby 2 %
    • ledovce - 70 % - voda pro nás v nepoužitelném stavu
    • podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
    • povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)
  • Co je oběh vody? Oběh vody (hydrologický cyklus) je stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi, doprovázený změnami skupenství.
  • Jaké jsou nejdůležitější řeky v ČR (přes další řeky odvádí vodu do moře)? Labe, Morava, Odra
  • Co jsou meandry? Zákruty řeky.

Při celé aktivitě je rozvíjena KK Sociální a občanské schopnosti a to komunikací ve skupině a obhajováním vlastních názorů v diskuzi s realizátorem.

Poznámky

Metodický důvod aktivity

  • aktivita je zařazena až po úvodních aktivitách Počasí a meteostanice a Voda jako prvek - navazuje na tato témata a využívá již získané informace
  • žáci již prozkoumali složení a vlastnosti vody - nyní je důležité, aby věděli, kde a v jaké podobě se voda nachází na planetě Zemi

Uvedení jednotlivých částí programu

Úvod
  • zopakujeme informace z předešlého dne týkající se složení a vlastností vody
Zdroje vody na Zemi
  • v úvodu se žáci libovolně rozsadí k 4 - 5 stolům
  • na stole jsou připravené 2 kelímky (slaná a sladká voda) - ochutit opravdu hodně, aby byl poznat rozdíl
  • každý žák bude mít svoji lžičku
  • poté vysvětlujeme zdroje vody na Zemi, zároveň ukazujeme na množství vody v kádinkách/kelímcích, aby byl patrný rozdíl
  • při větším počtu je lepší mít pro každou skupinu jednu sadu kádinek
Oběh vody na Zemi
  • na úvod této části je dobré použít video
  • poté necháme účastníky, aby sami dovysvětlili oběh vody a vysvětlili jednotlivé fáze
  • informace aplikují při vyplnění pracovního listu
Vodstvo ČR
  • k aktivitě s provázky můžeme použít FG mapu ČR pro větší názornost
  • pro provázky vybereme správně měřítko, aby rozdíly byly názorné

Odkazy

Pomůcky a materiál

Položka Počet Popis
projektor na promítání ppt 1
kelímky se slanou a sladkou vodou do skupiny pro ochutnávání
provázky v délce řek Labe, Morava, Vltava do skupiny poměrové zmenšené
větší kádinky (1 l) + modré barvivo
pracovní listy pro každého účastníka

Přílohy

Obsahové přílohy

#SouborPopis
016.09.06 obeh_vody_-_pracovni_list.docxpracovní list
016.09.08 obeh_vody_-_pracovni_list.pdfpracovní list v PDF
016.09.07 voda_na_zemi.pdfprezentace v PDF
016.09.05 voda_na_zemi.pptxprezentace
Metodické přílohy
#SouborPopis
016.09.09 obeh_vody_pracovni_list_vyplneny.docxpracovní list vyplněný
016.09.10 obeh_vody_pracovni_list_vyplneny.pdfpracovní list vyplněný PDF

Zdroje

# PřílohyZdrojPopisAutorPůvodLicenceDatum
016.09.06 0101_resource.png koloběh vody Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk http://hry-vodplan.sazp.sk Jiná 2020-11-26
016.09.09 0101_resource.png koloběh vody Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk http://hry-vodplan.sazp.sk Jiná 2020-11-26
016.09.05 0101_resource.png zeměkoule Arek Socha (quimono) https://pixabay.com Pixabay 2019-07-25
016.09.05 0202_resource.jpg Český Krumlov Elsemargriet https://pixabay.com Pixabay 2019-07-25
016.09.05 0303_resource.png meandry Vltavy Imp5pa https://pixabay.com Pixabay 2019-07-25
016.09.05 0505_resource.png vývoj meandru Daniela Marková Vlastní tvorba CC BY-SA 2019-07-25
016.09.05 0606_resource.png koloběh vody Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk http://hry-vodplan.sazp.sk Jiná 2019-07-25
016.09.05 0707_resource.png nákres vývoj meandru Daniela Marková Vlastní tvorba CC BY-SA 2019-07-25

Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0