3.9 Voda na Zemi
Účastníků | 20 - 30 |
---|---|
Fyzická náročnost | I, I = klidová, V = zátěž na hranici možností |
Psychická náročnost | III, I = bez nutnosti přemýšlet, V = nutnost intenzivního přemýšlení většiny doby |
Autor | Daniela Marková |
Počet uvádějících | 2 |
Čas na realizaci | 60 minut |
Čas na přípravu | 30 minut |
Prostředí | učebna |
Rozdělení | skupiny po 5-6 žácích |
Cíle
- účastník vyjmenuje zásoby pitné vody na Zemi,
- účastník vysvětlí oběh vody v přírodě,
- účastník chápe rozdíl mezi velkým a malých oběhem,
- účastník zná základní říční síť ČR.
Sdělení
Voda na zemi je ve stálém oběhu.
Metody
frontální výuka, skupinová výuka, diskuze.
Klíčové kompetence
- Komunikace v mateřském jazyce je rozvíjena:
- aktivní komunikací mezi členy skupinky při ochutnávání vody,
- komentováním videa o oběhu vody,
- řízenou diskuzí s lektorem v průběhu prezentace.
- Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií jsou rozvíjeny:
- aplikací zjištěných informací při vyplňování pracovních listů.
- Sociální a občanské schopnosti jsou rozvíjeny
- komunikací ve skupině,
- obhajování vlastních názorů v diskuzi s lektorem.
Forma a popis realizace
Sedavá aktivita s podporou PPT. Na základě jednoduchých experimentů a řízené diskuze s lektorem účastníci pochopí základní pojmy související s oběhem vody na Zemi.
Obsah
- V úvodu proběhne krátká diskuze s účastníky o vodě - opakování z předešlého dne,
- účastníci ochutnávají slanou a sladkou vodu v kelímcích, lektor vysvětluje, proč je voda slaná,
- lektor pomocí různě velkých nádob simuluje celkové zásoby vody na Zemi - rozdělení na slanou a sladkou,
- lektor pomocí různě velkých nádob simuluje zásoby sladké vody na Zemi - ledovce, podzemní voda, podpovrchová voda,
- účastníci sledují krátké video o oběhu vody na Zemi, poté proběhne opakování formou diskuze,
- účastníci doplňují pracovní list týkající se oběhu vody,
- lektor vysvětlí základní pojmy týkající se vodstva ČR - pomocí prezentace,
- účastníci pomocí provázků porovnávají délku hlavních toků ČR,
- lektor pomocí prezentace vysvětlí pojem meandry,
- lektor na závěr formou diskuze s žáky zopakuje nové informace.
Metodika uvedení
Příprava
Je potřeba připravit plátno a projektor, aby mohla být promítnuta powerpointová prezentace (viz příloha 012.08.07 Voda na Zemi), k PC připravit reprobedny k přehrávání zvuku. Poté je nutno připravit materiál do skupin (dle počtu účastníků) viz kapitola „materiál“. Dále vytisknout pracovní listy „Oběh vody“ (viz příloha 012.08.06 Oběh vody – pracovní list)
Realizace
Uvádí jeden realizátor, další pomáhá s přípravou pomůcek. Tento program by měl navázat na znalosti z předešlého dne – konkrétně na témata počasí a vlastnosti vody.
Seznam aktivit:
- ukázka zdrojů vody na Zemi (10 min)
- oběh vody
- vodstvo ČR
Vlastní průběh jednotlivých aktivit:
1. Úvod
Diskuze s realizátorem: Dnes se podíváme na vodu na naší planetě Zemi. Pamatujeme si, kde se tady voda vlastně vzala a jak je stará?
2. Zdroje vody na Zemi
Je ale všechna voda na Zemi stejná? Zkuste schválně ochutnat z každého kelímku. Máme slanou a sladkou vodu. Proč je voda slaná? Jsou v ní rozpuštěné minerální látky, hlavně NaCl (chlorid sodný). Ale kolik té vody na Zemi vlastně je? Aktivní komunikací mezi členy skupinky při ochutnávání vody se rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce.
Postup + vysvětlení:
c) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)
Velká kádinka představuje množství slané vody na Zemi. Je to asi 97,47%. Malý kelímek, tedy zbytek, pak představuje zásoby sladké vody na Zemi. Většina slané vody se nachází v oceánu (94 %).
d) sladká voda - z celkové zásoby 2 %
- ledovce - 70 % - jak jsme říkali včera, tam je voda pro nás v nepoužitelném stavu
- podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
- povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)
3. Diskuze s žáky s podporou PPT
Při řízené diskuze během práce s PPT se u žáků rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce.
OBĚH VODY NA ZEMI
Čím ta molekula vody vlastně projde? Říkali jsme, že se voda nachází v různých skupenstvích. Teď se podíváme, jak to chodí v přírodě. V přírodě tyto změny skupenství probíhají stále dokola, proto tomuto jevu říkáme oběh vody.
Postup:
- Podíváme se na krátké video: (video s tematikou oběhu vody, např. https://www.youtube.com/watch?v=aHy-gWzCYN0&t=125s.
- pomocí obrázku na PPT dovysvětlíme jednotlivé fáze oběhu vody. Teď si zopakujeme, co všechno voda při oběhu v přírodě absolvuje. Při komentování videa se u žáků rozvíjí KK Komunikace v mateřském jazyce.
Oběh vody:
- Slunce způsobuje vypařování vody z vodních zdrojů (rosa, kaluž, rybník, potok, moře…).
- Pokud se vypaří velké množství vody, dojde ke stoupání relativně vlhkého a teplého vzduchu, ten je následně ochlazován.
- Při tomto procesu dochází k tvorbě mraků.
- Vítr žene mraky od moře přes souš.
- Když se mraky přesunují do chladnějších oblastí, ochlazují se a kondenzují.
- Vzniká nespočetné množství vodních kapek, které se v mracích spojují dohromady a vytváří větší kapky, které potom dopadají na zem jako déšť (nebo jiné srážky).
- Poté žáci vyplní pracovní list – viz příloha 012.08.09 Oběh vody – pracovní list vyplněný, aplikací zjištěných informací při vyplňování pracovních listů se rozvíjí KK Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií.
VODSTVO ČR
Jak vypadá vodstvo u nás v ČR?
- ČR je pramennou oblastí řek, spoustu řek tu pramení, ale odvádí vodu do jiného státu.
- ČR někdy říkáme, že je střechou Evropy – řeky odvádí z jejího území vodu do 3 světových moří.
- Území, z kterého řeka a její přítoky odvádí vodu – POVODÍ.
- Území, z kterého je voda odváděna do jednoho moře – ÚMOŘÍ.
- Oběh vody v ČR – nemáme moře ani oceán – malý oběh vody.
4. Aktivita s provázky
- Zkusíme si porovnat délku hlavních toků v ČR – rozdáme žákům provázky v délce Vltavy, Labe, Moravy - zmenšené, žáci si porovnávají.
- Zkusíme porovnat s nejdelší řekou světa Amazonkou (rozdáme provázek v délce Amazonky).
- Při této aktivitě žáci získají představu, jaké jsou rozdíly mezi délkou našich řek a zároveň nejdelší řekou světa.
5. Meandry
- Co to je? Název pro zákrut řeky.
- Jak vznikly - vznikají vymíláním břehů na jedné straně a usazováním na straně druhé – viz obrázek.
- Podívejte se na obrázek vývoje meandru, jak může vzniknout slepé rameno.
- Přemýšlejte o narovnání koryta řeky:
- Proč se řeky narovnávají? Kvůli zástavbě apod.
- Co je rychlejší? Představ si silnici pro auta…
- Co hrozí? Povodně, velkou masu vody nemá co zpomalit.
- Při této aktivitě žáci chápou praktický dopad podoby říčního koryta v krajině
Uzavření
Slovní opakování s žáky.
Náměty na otázky + odpovědi:
- Jaké jsou zásoby vody na Zemi?
- a) slaná / sladká (97,5 / 2,5 %)
- b) sladká voda - z celkové zásoby 2 %
- ledovce - 70 % - voda pro nás v nepoužitelném stavu
- podzemní voda - 29 % (většinou uložená hluboko pod zemským povrchem)
- povrchová voda - 1 % (nejvíce jí je v jezerech, méně ve vodních tocích), voda v atmosféře a ve veškeré živé hmotě)
- Co je oběh vody? Oběh vody (hydrologický cyklus) je stálý oběh povrchové a podzemní vody na Zemi, doprovázený změnami skupenství.
- Jaké jsou nejdůležitější řeky v ČR (přes další řeky odvádí vodu do moře)? Labe, Morava, Odra
- Co jsou meandry? Zákruty řeky.
Při celé aktivitě je rozvíjena KK Sociální a občanské schopnosti a to komunikací ve skupině a obhajováním vlastních názorů v diskuzi s realizátorem.
Poznámky
Metodický důvod aktivity
- aktivita je zařazena až po úvodních aktivitách Počasí a meteostanice a Voda jako prvek - navazuje na tato témata a využívá již získané informace
- žáci již prozkoumali složení a vlastnosti vody - nyní je důležité, aby věděli, kde a v jaké podobě se voda nachází na planetě Zemi
Uvedení jednotlivých částí programu
Úvod
- zopakujeme informace z předešlého dne týkající se složení a vlastností vody
Zdroje vody na Zemi
- v úvodu se žáci libovolně rozsadí k 4 - 5 stolům
- na stole jsou připravené 2 kelímky (slaná a sladká voda) - ochutit opravdu hodně, aby byl poznat rozdíl
- každý žák bude mít svoji lžičku
- poté vysvětlujeme zdroje vody na Zemi, zároveň ukazujeme na množství vody v kádinkách/kelímcích, aby byl patrný rozdíl
- při větším počtu je lepší mít pro každou skupinu jednu sadu kádinek
Oběh vody na Zemi
- na úvod této části je dobré použít video
- poté necháme účastníky, aby sami dovysvětlili oběh vody a vysvětlili jednotlivé fáze
- informace aplikují při vyplnění pracovního listu
Vodstvo ČR
- k aktivitě s provázky můžeme použít FG mapu ČR pro větší názornost
- pro provázky vybereme správně měřítko, aby rozdíly byly názorné
Odkazy
- Voda na Zemi. Klimatologie a hydrogeografie pro učitele [online]. Brno [cit. 2019-07-26]. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps14/fyz_geogr/web/pages/07-voda.html
Pomůcky a materiál
Položka | Počet | Popis |
---|---|---|
projektor na promítání ppt | 1 | |
kelímky se slanou a sladkou vodou | do skupiny | pro ochutnávání |
provázky v délce řek Labe, Morava, Vltava | do skupiny | poměrové zmenšené |
větší kádinky (1 l) + modré barvivo | ||
pracovní listy | pro každého účastníka |
Přílohy
Obsahové přílohy
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
016.09.06 | obeh_vody_-_pracovni_list.docx | pracovní list |
016.09.08 | obeh_vody_-_pracovni_list.pdf | pracovní list v PDF |
016.09.07 | voda_na_zemi.pdf | prezentace v PDF |
016.09.05 | voda_na_zemi.pptx | prezentace |
# | Soubor | Popis |
---|---|---|
016.09.09 | obeh_vody_pracovni_list_vyplneny.docx | pracovní list vyplněný |
016.09.10 | obeh_vody_pracovni_list_vyplneny.pdf | pracovní list vyplněný PDF |
Zdroje
# Přílohy | Zdroj | Popis | Autor | Původ | Licence | Datum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
016.09.06 | 01 | ![]() |
koloběh vody | Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk | http://hry-vodplan.sazp.sk | Jiná | 2020-11-26 |
016.09.09 | 01 | ![]() |
koloběh vody | Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk | http://hry-vodplan.sazp.sk | Jiná | 2020-11-26 |
016.09.05 | 01 | ![]() |
zeměkoule | Arek Socha (quimono) | https://pixabay.com | Pixabay | 2019-07-25 |
016.09.05 | 02 | ![]() |
Český Krumlov | Elsemargriet | https://pixabay.com | Pixabay | 2019-07-25 |
016.09.05 | 03 | ![]() |
meandry Vltavy | Imp5pa | https://pixabay.com | Pixabay | 2019-07-25 |
016.09.05 | 05 | ![]() |
vývoj meandru | Daniela Marková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2019-07-25 |
016.09.05 | 06 | ![]() |
koloběh vody | Daniela Marková, obrázek upraven, originál převzat z hry-vodplan.sazp.sk | http://hry-vodplan.sazp.sk | Jiná | 2019-07-25 |
016.09.05 | 07 | ![]() |
nákres vývoj meandru | Daniela Marková | Vlastní tvorba | CC BY-SA | 2019-07-25 |